Annons

Camera Connect - måste man ha wifinätverk för bluetooth?

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Med Camera Connect-appen kan jag från mobilen fjärrstyra min EOS 77D, fokuspunkt, bländare, tid, ja alltihopa, jättebra! Jag har också lyckats få detta att fungera, hemma.
Jag har läst the f*cking manual och som jag tyder den så måste man ha ett wifi-nätverk för att det ska funka. Man använder bluetooth, men det krävs ändå ett wifi-nätverk. JAg prövade att stänga av min wifi och då funkar det inte.

Måste det vara så?? Har jag missuppfattat något? Inga andra bluetooth-enheter som man använder, högtalare mm, behöver ett nätverk som man är inloggad på.
Detta innebär ju att jag inte kan använda funktionen t ex ute i skogen om jag vill fjärrstyra kameran för att fota låt säga en utter.
Någon som kan något om detta?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Blåtanden gör det enklare att upprätta WiFi med kameran ute i skogen. Mycket smidigare att upprätta WiFi med en M5 med blåtand än en 6D utan.

Ska man enbart använda blåtand har jag för mig att man bara kan använda den som fjärrutlösare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det låter konstigt*. Men om så är fallet får du väl helt enkelt aktivera mobil hotspot på telefonen när du är i skogen.

* kanske inte helt konstigt föresten. Om appen vill ladda ner bilder från kameran räcker nog inte bandbredd på Bluetooth.
 

VargenW

Aktiv medlem
Kan du förklara närmare hur du menar? Det verkade ju helt klart som att kameran och Camera Connect krävde ett Wifi-nätverk, och det har ju i alla fall inte jag ute i skogen. Är det något jag inte fattat?

Blåtanden gör det enklare att upprätta WiFi med kameran ute i skogen. Mycket smidigare att upprätta WiFi med en M5 med blåtand än en 6D utan.

Ska man enbart använda blåtand har jag för mig att man bara kan använda den som fjärrutlösare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kan du förklara närmare hur du menar? Det verkade ju helt klart som att kameran och Camera Connect krävde ett Wifi-nätverk, och det har ju i alla fall inte jag ute i skogen. Är det något jag inte fattat?
Kamera som mobil har WiFi. Blåtand är hela tiden ansluten. När du trycker på remote shooting kopplar mobil och kamera över till WiFi. Detta fungerar med en M5 och inte en 6D. 6D får man ansluta manuellt WiFi till WiFi.


I ditt fall skulle jag börja med att gå till en plats utan annat WiFi som stör och koppla ihop kamera och mobil.
 

Bilagor

VargenW

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt så är mitt hemnätverk där och stör. Jag prövade att stänga av routern och då kunde kameran och mobilen inte hitta varandra. Men jag får testa det som du föreslog! 77D är ju en ganska ny modell så det borde ju funka som på din M5. Tack för hjälpen så långt!

Kamera som mobil har WiFi. Blåtand är hela tiden ansluten. När du trycker på remote shooting kopplar mobil och kamera över till WiFi. Detta fungerar med en M5 och inte en 6D. 6D får man ansluta manuellt WiFi till WiFi.


I ditt fall skulle jag börja med att gå till en plats utan annat WiFi som stör och koppla ihop kamera och mobil.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt så är mitt hemnätverk där och stör. Jag prövade att stänga av routern och då kunde kameran och mobilen inte hitta varandra. Men jag får testa det som du föreslog! 77D är ju en ganska ny modell så det borde ju funka som på din M5. Tack för hjälpen så långt!
Såhär ser det ut med min 6D.
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Man kan ansluta två WiFi-enheter på olika sätt. Antingen har man en accesspunkt som båda ansluter till. Exempelvis din router hemma. När både kamera och telefon är anslutna till samma punkt fungerar det.

Eller så gör man en direkt anslutning mellan två enheter, så kallad ad hoc-anslutning. Det kan man göra med två datorer, eller en dator och en kamera. Många telefoner kan dock inte göra en sådan direktanslutning. Då fungerar det inte.

En tredje metod är egentligen samma som den första, men det ser inte ut så när man tittar på utsidan. I det här fallet sätter kameran upp en accesspunkt med sin WiFi-enhet. Telefonen kan ansluta till accesspunkten, på samma sätt som den ansluter till en router. Internt gör kameran en anslutning (typ localhost) till sin egen accesspunkt, fast inte en trådlös anslutning, förstås. Nu är båda anslutna till samma accesspunkt, och det fungerar igen.

Äldre Canonkameror med WiFi, exempelvis mina 7D och 1DX, kan inte vara en accesspunkt. Då kan man inte ansluta en telefon som måste ha en accesspunkt till de kamerorna. 1DX Mark II kan vara accesspunkt, och kan direktansluta telefonen.

De nyaste, som även har Bluetooth, kan utnyttja den mindre strömkrävande anslutningen till att hålla igång kommunikationen, och "växlar upp" till den mer kapabla WiFi-anslutningen när det behövs. Det ger samma funktionalitet som enbart WiFi, men smidigare och med lägre total strömförbrukning.
 
ANNONS