Annons

Canon 100d eller 70d ?

Produkter
(logga in för att koppla)

CryBaby

Ny medlem
Mors !

Första egna posten här.
:)

Ja, jag kommer googla vidare men:
Jag har 400d och 17-85 samt en 50 1,8.

Vill byta upp mig med ett villkor.
Extern mik och manuell mikvolym för konsertfilmning.

Varför skall jag betala "det dubbla" för 70d ?

Hit me !

/Lasse

Några anledningar

Bättre AF vid filmning och stillbild (Skulle uppskatta skillnaden som stor)
Vinklingsbar skärm - Bra vid filmning och macro och konsertfoto om du vill hålla kameran över huvudet i en folksamling.
Större med bättre grepp och med fler direktreglage så du slipper fippla i menyerna.
Något bättre sensor
Möjlighet till snabbare serietagning

Det finns säkert fler anledningar att köpa 70D. Du kanske får fler punkter här i tråden.

Om du skall få vettigt ljud när du filmar med dslr så behöver du en separat pryl för ljudupptagning. Zoom h1 är väl bland det billigaste med vettigt ljud. Zoom h4n Sonys skall ha en bättre menyergonomi. Jag vet att jag läste ett test tidigare i år. ..... just det. Ljud o bild nr 8.
Yamahas pocketrak pr7, bästa köp
Roland r-26, proffsverktyg
Sony pcm-d100, bäst i test.

Och du kan inte köra ljudet genom kameran för att spela in det, däremot kan kan det förenkla när man senare skall synkronisera ljud och film i redigeringen. Kameran komprimerar nämligen sönder ljudet alldeles förfärligt. Det låter inget vidare helt enkelt.

Notera att en 70D är tung. Den håller du inte stadigt några längre stunder.

Jag har en 5d mark 2 som är tyngre än 70d och jag har aldrig upplevt att den varit för tung för att hålla stadigt. Kör till 95% utan stativ.
Däremot tycker jag att ett bra grepp är viktigt och det är förmodligen bättre på 70d än 100d.

(Det är dock en vanesak att kunna hålla still när man trycker av en bild)

Jag har en 5d mark 2 som är tyngre än 70d och jag har aldrig upplevt att den varit för tung för att hålla stadigt. Kör till 95% utan stativ.
Däremot tycker jag att ett bra grepp är viktigt och det är förmodligen bättre på 70d än 100d.

(Det är dock en vanesak att kunna hålla still när man trycker av en bild)
Ja fast nu skulle TS filma....

Jag har själv 70D:n och är mycket nöjd, kan verkligen rekommendera den!
Snabb kamera och den vridbara skärmen gillar jag mycket, kan inte hålla med om att den skulle vara tung.

ANNONS
Götaplatsens Foto