Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D ny firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jaha, då har nykomlingen 30D kommit - och vilka fantastiska nya funktioner den verkar ha...
Fundering som gjordes i välkomstinlägget för 30D var om det blir någon ny firmware till 20D. Jag lyckades inte riktigt få klart för mig vad alla säger.

Det jag önskar mig i firmware version 3.0.0 är:
* Fler pixlar i skärmen, minst 30% mer
* IS direkt i kameran
* DO skulle vara kul det med
* Automatisk horizontal- och vertikallinje i alla bilder

Skämt och sido! Vad tror ni? Hur mycket kan man egentligen göra med firmwaren? Kommer Canon att släppa någon ny?

Skeptisk.
Om det inte dyker upp några specifika fel i mjukvaran tror jag inte canon kommer med ngn ny. Efter det att 20D kom uppdaterades inte 10D.

/Patrik

Men visst är det konstigt att det inte kommer fler hack, a la rysshacket till 300D? Förvisso tog det fram funktioner som låg dolda under ytan i den kameran, men visst borde det väl gå att förändra en del saker ganska friskt?

Fast vad vet jag, jag är ingen hacker, det är säkert roligare att bara sabba företags hemsidor och så.

stef-n skrev:
Fast vad vet jag, jag är ingen hacker, det är säkert roligare att bara sabba företags hemsidor och så.
Inte RIKTIGT samma typ av personer som gör. Att hacka en 20D kräver stora kunskaper om både kamerans hård- och mjukvara samt tillgång till dokumentation om kameras firmware som knappast är offentlig. Det är en sak att slå på funktioner som bara låsts, det är en helt annan att lägga till saker.

Just det! Det där rysshacket verkade ju vara populärt. Om det går att göra sånna och få fram fler funktioner, då finns det ju en möjlighet att det döljer sig något under skalet på 20D. Jag antar att Canon försöker göra sin produktion mer effektiv, vilket betyder att man köper/producerar fler av samma del. Hur är det med de större syskonen i Canons familj, tänker på de verkliga profskamerorna, har de lånat ut något till sin lillebror 20D? I så fall kan det ju tänkas att det finns någon funktion som går att ta fram, eller hur?

Rubriken är ju helt tokigt satt - lagom förvirrande när någon söker efter nytt fw.

Tänk på att sätta tydliga rubriker !

reflux skrev:
Inte RIKTIGT samma typ av personer som gör. Att hacka en 20D kräver stora kunskaper om både kamerans hård- och mjukvara samt tillgång till dokumentation om kameras firmware som knappast är offentlig. Det är en sak att slå på funktioner som bara låsts, det är en helt annan att lägga till saker.

Men visst förstår du egentligen vad jag menade?

Thomas Olinger skrev:

Det jag önskar mig i firmware version 3.0.0 är:
* Fler pixlar i skärmen, minst 30% mer
* IS direkt i kameran
* DO skulle vara kul det med
* Automatisk horizontal- och vertikallinje i alla bilder

Vet inte om jag förstått dig rätt. Men firmware är mjukvaran i kameran som styr hårdvaran och den kan inte lägga till nya "hårda" finesser.
* Fler pixlar på skärmen skulle kräva en ny display (hårdvara). Går inte att få dem att föröka sig :(
* IS skulle kräva gyron eller acccelerationssensorer och mekanik för att flytta sensorn mot rörelserna (hårdvara)
* DO, menar du diffractive optics?, är speciella glaselement som sitter i optiken för att kunna göra dem lättare och kompaktare.
* Linjer, som i stödlinjer för hjälp vid komponering? Skulle väl gå att få via mjukvara på granskning av tagna bilder i kameran. Men för att spegla in dem i sökaren så krävs att det ny hårdvara.

Som det är sagt tidigare så kommer de nog inte släppa någon mer firmware till 20D. Då i sådana fall enbart för att fixa någon allvarlig bugg och tyvär inte för att lägga till några finesser.

Re: Re: Canon 20D ny firmware

kneppis skrev:
Vet inte om jag förstått dig rätt. Men firmware är mjukvaran i kameran som styr hårdvaran och den kan inte lägga till nya "hårda" finesser.
* Fler pixlar på skärmen skulle kräva en ny display (hårdvara). Går inte att få dem att föröka sig :(
* IS skulle kräva gyron eller acccelerationssensorer och mekanik för att flytta sensorn mot rörelserna (hårdvara)
* DO, menar du diffractive optics?, är speciella glaselement som sitter i optiken för att kunna göra dem lättare och kompaktare.
* Linjer, som i stödlinjer för hjälp vid komponering? Skulle väl gå att få via mjukvara på granskning av tagna bilder i kameran. Men för att spegla in dem i sökaren så krävs att det ny hårdvara.

Som det är sagt tidigare så kommer de nog inte släppa någon mer firmware till 20D. Då i sådana fall enbart för att fixa någon allvarlig bugg och tyvär inte för att lägga till några finesser.

Jag tror han var lite ironisk där, faktiskt. Eller missade jag DIN ironi nu? :) Han har nog snarare, precis som jag, funderat på om det inte skulle gå att lägga till lite roliga funktioner som inte är hårdvarubundna. Jag kommer tex att tänka på auto-ISO som såvitt jag kan förstå Nikon har på sina kameror, skulle inte alls göra mig något om någon hackade in en sådan funktion i firmwaren, fast då i 10D eftersom det är en sådan jag har fortfarande. :)

Eller varför inte någon form av breakout-spel som man styr med bakre ratten? :)

Jag vet inte heller, är alltid trött i mössan =)

Men visst vore det kul att lägga till lite egna roliga saker. Bara att hoppas att det går att pausa spelen när ett fototillfälle dyker upp :)

Jag skulle tro att Canon lärt sig av misstaget från 300D, att #ifdef-a bort finesserna helt så att de fysiskt inte finns i firmwaren alls, istället för att bara göra en enkel grej som kan slås på genom att ändra några väl valda bytes.

reflux skrev:
Självklart, men jag betvivlar att det kommer hända.

Vi behöver fler fotointresserade hackers, helt enkelt. Dags för någon slags värvningskampanj? :) Fast då har vi väl förstås snart virus i kamerorna också, så det kanske inte var någon bra idé.

den sak som jag vill ha är fokustrap med manuella objektiv.
Vilket är/borde vara möjligt/enkelt att fixa mjukvarumässigt.

stef-n skrev:
Fast då har vi väl förstås snart virus i kamerorna också, så det kanske inte var någon bra idé.
DET hade iofs kunnat vara spännande! :) Kameran tar bild när man minst anar det etc. Framtidens trådlösa kameror skickar bilderna till varandra istället för att spara ner dem på sina lokala minneskort etc.

Oj, jag kom på en sak till som jag skulle vilja ha i kameran. Ni vet de där nya inspelningsbara DVD-spelarna med hårddisk där man kan pausa program och se dem med lite fördröjning, kallas det time laps? Det skulle jag vilja ha!

Okay, jo, jag var ironisk angående extra hårdvara inbyggt i mjukvaran, men min fråga var egentligen seriös angående ny firmware till 20D. Den kan man nog anse vara besvarad nu. Det blir ingen om det inte skulle dyka upp något stort problem. Ett sånt problem borde ju hunnit observeras vid det här laget i så fall. Men, det är klart att kommer det några nya objektiv som kräver något särskilt beräknande av kameran vid fokusering eller så är det ju möjligt att de också slänger med en ny algoritm för läsning och skrivning av t.ex. nya supersnabba minneskort.

ANNONS