Annons

Canon 20D och AEB inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnis

Medlem
Har precis köpt en 20d och måste säga att hittils är jag mycket nöjd. Har bara haft den några dagar, men ska nu i helgen ge den en omgång så att säga. Problemet jag har nu är att min AEB inställning har fått lite fnatt på mina automatiska inställningar (P, Tv, Av). Den står på minus 1/3 och hur jag än gör kan jag inte få den till att stå på 0. Det betyder att alla mina bilder tagna blir lätt under exponerade.

Någon som vet hur jag fixar till det. Har inte för mig att mina första bilder var så, vilket låter som jag kladdat med instälnningarna.

Jonas

Det borde gå att ändra genom att sätta kameran i något av dessa lägen, och sätta strömbrytaren i "maximalt läge" eller vad man nu ska kalla det (alltså läget ovanför "on"). Med kameran i det läget kan man ändra exponeringskompensation med tumratten.

Det är alltså inte automatbracketfunktionen som fått spel, utan den vanliga exponeringskompensationen som är påslagen (och då kan du pilla hur mycket som helst i menyerna utan att den ändras)..

/Anders

Hej Anders,

Tack för det...men...

jag har försökt med det också. Funkar ändå inte. När jag snurrar på skivan så ändrar sig bara inställning till x steg åt båda hållen. Det är någon inställning med att kameran tar bilder med så många steg upp och ner i exponering....

Vet du något mer?

Jonas

Hej igen Anders,

läste lite nogare nu vad du skrev.Tyvärr kan jag inte få rätt på det i alla fall. Menyn är inställd på - 1/3 och tittar jag på min LCS display står den också på samma. Att förändra där eller hjälper inte (menyn kan jag inte)

J

Aha, då är det kanske så att du har AEB påslaget i menyerna. Tryck på Menu, bläddra ner till AEB och vrid tumratten motsols så att du bara har ett streck under 0.

/Anders

Anders,

oj, vad jag har försökt det du säger. När jag gör det vill den inte flytta sig till 0 strecket. Ungefär som den tror att -1/3 är "default" läget. Kör jag motsols så händer inget. Kör jag medsols så kommer de två par strecken åt varsitt håll.

Jonas

Vad katten har du hittat för inställning? Har du provat med alternativet "Återställ inställningar"? Det borde väl sätta kameran i fabriksläge...

/Anders

Vad bra! Det tråkiga är ju om man måste göra så när man gjort drösvis med andra inställningar man vill behålla :)

/Anders

Jo, nu hade jag tur då jag inte ställt in något ännu då jag precis köpt kameran..men man lär så länge man lever...

Stort tack för tipsen. Det blev ju bra till slut.

Jonas

Du har en inställning för AEB, bracketing, sedan har du en inställning för EC, exponeringskompensation.

EC ställer du med bakre ratten i de flesta inställningar, då har du ett streck på skalan som du flyttar på. När du sedan trycker på knappen AEB, och vrider på samma ratt, så har du två streck som går ut från mittenstrecket år varsitt håll.

Det låter som att du har kommit åt bakre ratten och alltså ändrat exponeringskompensationen. Den har ingenting med bracketing att göra förutom att den markerar mittsträckek i displayen.

AEB kan du ändra oavsett hur brytaren står. EC kan du bara ändra om brytaren står i upplåst läge, alltså ett snäpp förbi ON.

EC ändrar du genom att trycka ner avtryckaren till hälften och släppa, och sedan vrida på bakre ratten, ingeting i menyerna eller något.

Senast ändrad:
Allting som man gör i menyerna kör man ju på bakre ratten, och i menyn eller när man har tryckt på någon knapp som AF så spelar ju inte heller låser någon roll. Såg att jag var lite luddig ovan och skrev AEB knappen, jag menade alltså när man går in i menyn och väljer AEB.

ANNONS
Götaplatsens Foto