Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D problem "felkod 5"

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Ferm

Medlem
Hej!

Har problem med den inbyggda blixten på min EOS 20D.
Blixten åker upp som vanligt när kamerna känner att den behövs, men sen "klickar" det till i kameran och felkod error 5 dyker upp i displayen.
Har tittat i instruktionsboken där det står att kameran inte känner av att blixten är uppfälld...
Har någon mer varit med om det här, måste jag lämna in kameran eller kan jag åtgärda felet själv, kanske genom att återställa kameran eller uppgradera firmware?

Tacksam för svar

Anders

Kolla att microbrytaren, som ger information till kameran att blixten é uppe, inte har hakat upp sig. Sitter placerad längst ner till vänster mot dig om du tittar uppifrån, med blixten uppfäld, och håller kameran i "fotoriktningen". Är som en liten pigg som ska sticka upp ca 1.5 mm då blixten är uppfäld. Jag har själv fått "Error 05" på min, men då har det varit för att blixten inte ploppat upp. Felmeddelandet beror ju just på att microbrytaren inte går upp och därmed försöker kameran "låsa upp" ytterligare några gånger vilket hörs som ett klickande ljud.
Gjorde precis ett test där jag höll nere microbrytaren sammtidigt som jag fällde upp blixten, vilket resulterade i felmeddelande o massa klickande. Så till 99% beror det på microbrytaren. Antingen paj mekaniskt el elektroniskt.
Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto