Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 28-135, glapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat120418

Avslutat medlemskap
Hej!

Fick hem mitt begagnade canon objektiv a la 28-135 och det är blir knivskarpa bilder.

En sak jag dock inte kan avgöra är att när jag håller kameran nedåt, så följer objektivet med och ger maximal inzoom. Ska det vara så eller är det trasigt på något sätt då jag måste hålla i det i önskad zoom när jag plåtar uppifrån och ned?

Enormt tacksam för svar!

mvh / Christoffer

Mitt är likandant. Jag köpte det nytt 2002 och minns inte riktigt hur det var från början, men det har garanterat varit så i flera år.

Det är nog helt enkelt för tungt för att zoom-ringen ska klara av att hålla det på plats.

Jag köpte mig ett 24-105/4 L IS för ett år sedan, och det har inga sådana problem alls, vilket kanske är lite av det man betalar för när man köper en "L" optik.

Det känns som att det är något vi får leva med dessvärre... :-(

fåglar.. :)

Den fungerar endast för fågel och flygplansfoto uppåt.. ;)

skojar... mitt exemplar åkte också ut om man höll den neråt. Det verkar de flesta göra. Inget att oroa sig för.

[edit] Jonas var snabbare..

Jo det är irriterande, jag hade nämnda objektiv och den betedde sig på samma sätt. På mitt tamronobjektiv finns en låsknapp för att förhindra samma sak, mycket praktiskt.

Så gör flera av mina, inklusive EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM. På EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM kan man låsa zoomen på 70 mm (kortaste utliggningen) för att förhindra detta.

Inget av mina L-objektiv gör så här, men de är också antingen mycket "tightare" i zoomringen eller har internzoom, så att de inte blir längre när man zoomar.
EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM gör det inte heller, men den är också internzoomande.

När min 28-135 slutade att falla ut så visade det sig att den hade pajat - så det ska va så...
Mitt tips är att se till att objektivet är helt inskruvat innan du knölar ner kameran i fotoväskan, annars finns en liten risk att skada zoommekanismen.
Annars ett trevligt walk-around-objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto