Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300/2,8 + 1:4 konverter jagar....

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 300/2,8 (ej IS) och när jag monterar Canon konvertern 1:4 så kan jag inte få focusen att "ta" utan den jagar hela tiden.
Någon som vet varför?
Vad jag läst så ska detta fungera.

Det finns en massa knappar på objektivet... ???
focus speed 1-2-3? hur använder man detta?
Focus längd 3m->Oo och 6.5m->Oo och här antar jag att man ska använda 6,5m->Oo

Rengjort?

Jag har ett Canon 300/2,8 (ej IS) och när jag monterar Canon konvertern 1:4 så kan jag inte få focusen att "ta" utan den jagar hela tiden.
Någon som vet varför?
Vad jag läst så ska detta fungera.

Det finns en massa knappar på objektivet... ???
focus speed 1-2-3? hur använder man detta?

Har du rengjort kontakterna på tc, optik och kamera? Kan orsaka fenomenet! Du kan använda t-sprit eller specialsprit (isopropanol eller etanol) och en tops.

Närgränsen är väl 3 meter på den gluggen.
Du kan alltså välja att den inte ska jaga AF ner till närgräns utan endast ner till 6.5 meter när Du fotar på längre håll.
Denna omkopplare finns nog på de flesta L-zoomar, men även på t.ex. EF 100/2.8 USM Macro
/L

Igår skulle jag testa att rengöra kontakterna på objektivet och tc:n.
Objektivet gick bra att snygga till kontakterna men när jag tittade på kontakterna på konvertern så hittar jag min tejp-bit som jag en gång i tiden satt dit när jag ägde ett 400/5,6 :)) så jag tog bort tejpen och nu fungerar det kanon! (vilken miss...)

Tackar för er hjälp!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto