Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon kärlek för Nikon 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

addekj

Ny medlem
För några år sedan köpte jag ytterligare en V1 med 10-30 och 30-110 objektiv för en liten peng, kommer inte ihåg nu hur mycket men kanske 1500:-. Tror det är V2 du menar som ful, V1 är helt OK.
Gillar systemet och kör med en V2 med 10, 18,5 samt 30-110. Har dock börjat att använda min Z6 mer och mer så funderar på att sälja allt. Får se hur jag gör.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har just fått hem en AW1, och får 10/2,8 på posten idag. Jag är hemskt förtjust i gamla konstiga system och hittade kombinationen oemotståndligt billigt. Den här borde ha blivit en större hit än den blev och fått efterföljare. Men det verkar som om de klantade till kvalitetskontrollen och att fotografer är lite för misstänksamma mot små sensorer. Det ska bli väldigt kul att se vad den går för, och hoppas att jag fått ett tätt exemplar.
 

jens_a

Aktiv medlem
Tråkigt att serien inte finns med längre. Kommer använda mina Nikon 1 kameror tills dom faller isär. Speciellt Nikon V3 tycker jag mycket om. När man ser vad man får ut av pyttesensorerna i iPhone 13 verkar ju 1 serien som något för framtiden; små kameror & små linser och faktisk ganska bra bildkvalité, snabb AF, upp till 20 bilder per sek. i raw.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig en svart J5. Verkar vara en rolig kamera. Kollar man tester och lite filmer på YouTube så får den ganska bra resultat.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig en svart J5. Verkar vara en rolig kamera. Kollar man tester och lite filmer på YouTube så får den ganska bra resultat.
Ja, sensorn på J5 är riktigt bra jämfört med tidigare Nikon 1. Synd att det inte hann komma en V4 med samma sensor och med sökare. Tyvärr kan man inte använda just J5 och FT1 tillsammans med Nikons teleobjektiv. Jag måste t ex använda V3:an med 300mm PF och 1.4X converter för att nå 1134mm.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, sensorn på J5 är riktigt bra jämfört med tidigare Nikon 1. Synd att det inte hann komma en V4 med samma sensor och med sökare. Tyvärr kan man inte använda just J5 och FT1 tillsammans med Nikons teleobjektiv. Jag måste t ex använda V3:an med 300mm PF och 1.4X converter för att nå 1134mm.
Har själv funderat på en J5, trodde nog att 300/4pf var OK att använda för den väger ju inte så mycket, men tydligen inte. Verkligen synd att de införde denna begränsning i det sista de gjorde i Nikon1.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Har själv funderat på en J5, trodde nog att 300/4pf var OK att använda för den väger ju inte så mycket, men tydligen inte. Verkligen synd att de införde denna begränsning i det sista de gjorde i Nikon1.

Vilken begränsning undras?

Det finns ju en adapter (Nikon FT1) som gör att det går att fota med F objektiv på en Nikon 1 kamera, tror man fick multiplicera med x 2,7 på brännvidden då.. har i alla fall gjort det med min Nikon AW1 och det fungerade utmärkt! Det blev då 2,7 x 1,4 x 500 mm. = 1890 mm. brännvidd, ihop med TC 1,4 & 200 - 500 (på 500). Och det blev rätt så bra bilder på månen som jag minns det nu.. Testade nyss med 300 mm. PF, med eller utan TC 1,4.. det fungerar fint! Kanske har jag missuppfattat nått i frågeställningen..
Hälsn!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vilken begränsning undras?

Det finns ju en adapter (Nikon FT1) som gör att det går att fota med F objektiv på en Nikon 1 kamera, tror man fick multiplicera med x 2,7 på brännvidden då.. har i alla fall gjort det med min Nikon AW1 och det fungerade utmärkt! Det blev då 2,7 x 1,4 x 500 mm. = 1890 mm. brännvidd, ihop med TC 1,4 & 200 - 500 (på 500). Och det blev rätt så bra bilder på månen som jag minns det nu.. Testade nyss med 300 mm. PF, med eller utan TC 1,4.. det fungerar fint! Kanske har jag missuppfattat nått i frågeställningen..
Hälsn!
Nikon införde en begränsning på J5 att man inte kunde sätta dit längre tele (kanske finns det också på någon annan av de sista modellerna av Nikon1). Detta infördes för att de var nog några som höll kameran fel med de tunga tele så att bajonetten skadades. Jag trodde nog att en 300/4 och TC skulle ha klarat gränsen (eftersom det är låg vikt) men kanske ligger begränsningen i att de känner av brännvidden och spärrar alla objektiv över Xmm.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Nikon införde en begränsning på J5 att man inte kunde sätta dit längre tele (kanske finns det också på någon annan av de sista modellerna av Nikon1). Detta infördes för att de var nog några som höll kameran fel med de tunga tele så att bajonetten skadades. Jag trodde nog att en 300/4 och TC skulle ha klarat gränsen (eftersom det är låg vikt) men kanske ligger begränsningen i att de känner av brännvidden och spärrar alla objektiv över Xmm.
Aha, tack för klargörandet! Har nog bara fotat från balkongen typ månen med den långa och tunga 200 - 500 mm. ihop med TC 1,4 och det funkar ju fint.. Så nog funkar i alla fall 1 AW1 & 300 mm. PF ihop med ett TC 1,4 = 1134 mm. brännvidd, det är jag övertygad om! Kanske 1 AW1 inte har den begränsningen, med tanke på att den ska vara lite 'robustare'..?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Aha, tack för klargörandet! Har nog bara fotat från balkongen typ månen med den långa och tunga 200 - 500 mm. ihop med TC 1,4 och det funkar ju fint.. Så nog funkar i alla fall 1 AW1 & 300 mm. PF ihop med ett TC 1,4 = 1134 mm. brännvidd, det är jag övertygad om! Kanske 1 AW1 inte har den begränsningen, med tanke på att den ska vara lite 'robustare'..?
Var inne och tittade i kompabiltetslistan och det är enbart J5 som har denna begränsning. Så vill man ha lite mer pixlar så får man stoppa vid J4 och V3
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hade ett tag Nikons 70-300 för Nikon 1. Mycket bra kombination tillsammmans med min V3. Men jag var besviken över hur dåligt den klarade lite sämre ljusförhållanden. Nu har det ju kommit mjukvara som radikalt förbättrar resultatet från CX-sensorerna. Men det är synd att Nikon inte orkade fortsätta lite till. Det och att man tydligen inte byggt objektiven tillräckligt hållbara. Finns vissa, särskilt den trevliga 32 mm, som dras med att bländarfunktionen ger upp.
Har fortfarande kvar en hel del. Verkar inte få mycket för det om jag skulle sälja.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Hade ett tag Nikons 70-300 för Nikon 1. Mycket bra kombination tillsammmans med min V3. Men jag var besviken över hur dåligt den klarade lite sämre ljusförhållanden. Nu har det ju kommit mjukvara som radikalt förbättrar resultatet från CX-sensorerna. Men det är synd att Nikon inte orkade fortsätta lite till. Det och att man tydligen inte byggt objektiven tillräckligt hållbara. Finns vissa, särskilt den trevliga 32 mm, som dras med att bländarfunktionen ger upp.
Har fortfarande kvar en hel del. Verkar inte få mycket för det om jag skulle sälja.
Jag instämmer i det här med mjukvaran. Jag plåtade lite på iso 1600 med AW1:an. Klart grynigt i Lightroom, men med en sväng genom DXO PureRaw ser det fantastiskt bra ut.
 

fitinghoff

Ny medlem
Hade en Nikon 1 AW 1 med de två vattentäta objektiven med mig på resa 2018-2019 och det var ju en trevlig kamera, så länge jag använde den ovan vattenytan. Under premiärdoppet tog det ~ 15 minuter, sedan drunknade den och utgjorde barlast de återstående 5 månaderna jag var ute på resande fot.

Så kan det också gå med en icke så vattentät, vattentät kamera. F ö tog den förbluffade bra bilder innan den drunknade.
Jag har hört flera som råkat ut för drunkningsolyckor med AW1. Jag köpte min 2013 och dök förra helgen ner till 20 m med den. Den ska ju bara hålla ner till 15 m, och det var lite fukt på batteriet efteråt, men i övrigt inga problem.
 

fitinghoff

Ny medlem
Min AW1 har varit med runt jorden några gånger. Ute på jobb har jag använt V2 och J4, men sålde av allt Nikon 1 utom AW1:an för några år sedan. Då hade jag tröttnat på den dåliga prestandan när det blev lite mörkare. Men AW1:an är så speciell så den har blivit kvar. Numera sitter 10:an på för jämnan, och jag använder den när jag är ute på diverse äventyr under devisen ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kameror”.
Förra helgen tog jag äntligen dykarcert, typ 30 år för sent, och AW1:an var med ner till Vättern och 20 meters djup. Det gick alldeles utmärkt. Lite fukt på batteriet dock. Så nu har jag köpt en begagnad J2 och ett WP N1 UV-hus. Tänker att jag typ bara använder J2:an för detta ändamål. Är också väldigt sugen på J5:a som komplement och letar begagnat.
Men AW1:an är och förblir en favoritkamera. Kommer fortsätta använda den till grundare dyk, toppturer, vandringar, fisketurer osv. Det är den perfekta kameran för mig, rent filosofiskt, och om någon har tips på en lika bra kamera när det kommer till stöttålighet, vattentäthet och gärna med utbytbara objektiv men bättre sensor är jag tacksam. Jag har inte hittat något.
Bifogar lite AW1-bilder från åren som gått. 0D8C6B73-D6A0-4105-8010-CDE0DE5391BA.jpeg5D4BB18E-5407-49C5-A57D-DE764447CC6E.jpeg8C16AA6C-3539-4544-9CD9-57D13402746E.jpeg07C1544F-FCD1-4B4A-807E-7B7632A37B93.jpeg9D99106D-7AEA-4DB6-9161-8C137E1F3E6D.jpeg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har hört flera som råkat ut för drunkningsolyckor med AW1. Jag köpte min 2013 och dök förra helgen ner till 20 m med den. Den ska ju bara hålla ner till 15 m, och det var lite fukt på batteriet efteråt, men i övrigt inga problem.
Fukt i batteriutrymmet är ju en varningssignal kan jag tycka. Dessutom förefaller der vara ett lotteri om man får ett vattentätt exemplar, jag fick det bevisligen inte.
 

fitinghoff

Ny medlem
Fukt i batteriutrymmet är ju en varningssignal kan jag tycka. Dessutom förefaller der vara ett lotteri om man får ett vattentätt exemplar, jag fick det bevisligen inte.
Nu är den ju inte godkänd för 20 m, utan 15, så jag tycker väl ändå att det är godkänt. Nej, jag har förstått att det varit väldigt ojämn kvalitet på AW1, vilket är ytterst beklagligt.
 

PMD

Aktiv medlem
För att kondens ska kunna bildas i batteriutrymmet måste fuktig luft komma dit, så om man har bytt batteri i en miljö där luften är torr så minskar kondensrisken.
 
ANNONS