Annons

Canon 30D + 580EX klarar motljus dåligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
När jag fotograferar i motljus så exponerar kameran eller blixten efter det ljusa partiet i bilden, ibland. Alltså inte alltid. Till exempel ljuset från ett fönster. Är det någon annan som har råkat ut för detta fenomen. Bilden här är tagen med manuell inställning på kameran och auto på blixten (ETTL).

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    888 bytes · Visningar: 700
Och här har jag samma inställningar som i föregånde bild. Blixten har löst ut i båda fallen. Men med olika styrka. Någon annan som har haft samma bekymmer?

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    2.5 KB · Visningar: 692
Hej
Har du ställt skärpan och sen komponerat om, kameran mäter då den tar bilden på aktiv fokuspunkt, så råkar den vara i fönstret e det ju kalrt att allt annat blir svart.

Sen har du att ta hänsyn till HS läget, dvs du måste ha blixten i HS om du har snabbare slutare än 1/200 eller så.

Prova detta:
- Ställ centrumvägd mätning av ljuset
- Ställ Kameran i P läget
- Komponera bilden med personen i mitten och se till fönstret inte dominerar
- Ta bilden utan att ändra komponeringen och med fokuspunkten på personen

Sen provar du istället Av så du kan leka med skärpedjupet
- Ställ in Av
- Ställ blixten i HS läge
- Komponera med personen i mitten (halvtryck avtryckaren o håll den inne
- Tryck på * bak på kameran, en mätblixt går då av
- Håll * intryckt och avtryckaren o komponera om, dvs så både personen o fönstret blir med
- Ta bilden

Sen provar du att ställa blixtens kompensering på -1 eller -1,5 (+/-) för blixten (finns i kameran en inställning)

Gör som i Av exemplet ovan. Detta kallas upplättningsblixt, du tar då hjälp av befintligt ljus, men blixten garanterar att det inte blir becksvart där den orkar fram.

Inställningarna jag har använt till exponeringarna är:

Den mörka bilden 1/100 f/5,6 ISO 100

Den "ljusa" bilden 1/100 f/6,3 ISO 100

Det skall ju inte skilja något i exponeringen på bilderna med dessa inställningar. Blixten var helt uppladdad och avståndet till motivet understiger 3m. Vilket normalt sett inte skall vara något problem för 580EX.

Jag tog skärpan i ansiktet på motivet och komponerade om bilden. Detta gjorde jag på båda bilderna. Och fick dessa två helt olika exponeringarna. Det är tyvärr inte första gången som jag råkar ut för detta. Tidigare har jag trott att jag gjorde något galet. Men nu är jag säker på att det är kameran/blixten som fallererar.

japp
men su sa du komponerade om
Den mäter där fokuspunkten befinner sig då du tar kortet, inte då du låser skärpan

Har hänt mig att jag flyttat lite o den fått för sig mäta bredvid motivet

I alla exponeringarna har jag använt fokuseringspunkten i mitten och den har, som du kan se, inte kommit i närheten av fönstret. Jag tog 6 exponeringar innan jag fick den ljusa bilden. Och där provade jag bland annat en vertikal komponering där fönstret inte ens syns i bilden. Även den blev lika mycket underexponerad.

Hej
Blixten är väl vinklad 90 grader, vinklar du ner eller upp den så mäter den inte alls på det vanliga sättet.

Provat ettl vs ettl2?

Hej!
Jag tog 14 exponeringar varav 6 blev bra. Så här blev serien:

Bild 1 och 2: Blev mörka. Fönstret är med i bildens vänstra kant.

Bild 3: Blev bra. Inget fönster i bilden.

Bild 4: Blev bra. Fönstret är med i bildens vänstra kant.

Bild 5: Blev bra. Inget fönster i bilden.

Bild 6 och 7: Blev mörka. Fönstret är med i bildens vänstra kant.

Bild 8 och 9: Blev mörka. Inget fönster i bilden.

Bild 10: Blev mörk. Fönstret är med i bildens vänstra kant.

Bild 11: Blev mörk. Inget fönster i bilden.

Bild 12-14: Blev bra. Fönstret är med i bildens vänstra kant.

Kamerainställning: Manuell 1/100 f/5,6 utom på de fyra sista bilderna som har f/6,3.
Blixtinställning: ETTL + bounche utom på bild nr 13. Riktad mot motivet (90 grader) på alla bilder.

Enligt filinformationen har blixten löst ut på samtliga bilder. Som jag minns så löste blixten ut på alla bilder utom möjligtvis på en.

Jag kan inte se något mönster bland dessa bilder. Och det uppträder som sagt sporadiskt. Det blev lite stressigt när jag skulle ta bilder på platsen för det kom och gick människor hela tiden i rummet och jag ville ta en bild utan dessa människor. Jag blev även irriterad på min kamera som svek mig. För den första bilden i denna serie hade blivit mycket bra om blixten hade gjort sitt arbete.

Nej jag har inte provart FEL vilket om jag har förstått manualen rätt är samma som ETTL. ”Tyvärr” har kameran fungerat felfritt sedan detta hände i helgen. Så jag kan inte prova nu. Men jag skall ha detta i åtanke till nästa gång problemet uppstår.

hej
ser mysko ut
har du kollat alla småkontakterna att inget av dessa saknar fjäderspänst?

Ta en serie på frihand och utan M inställning, utan Av eller P

Varför håller du på som du gör, Roine? Nästan allt du skriver är ju fel. Tror du inte frågeställaren är tillräckligt förvirrad?

Man måste inte ställa blixten i HighSpeed om man ställer in en snabbare slutartid än synktiden. Det går nämligen inte att göra.
Däremot måste man ställa blixten i HighSpeed för att överhuvudtaget kunna ställa slutaren snabbare än synktiden (som på en 400D är 1/200 s).

Oavsett hur blixten vinklas mäts blixtljuset likadant, när man använder E-TTL. En förblixt får av precis innan blixten tas. Den förblixten används till ljusmätningen. Därefter tas bilden och kamera/blixt vet då hur mycket blixten ska ta i för att lysa upp motivet.

Det går inte att prova E-TTL gentemot E-TTL II. Vilket det blir beror på kameran. Klarar kameran och det använda objektivet E-TTL II blir det det som används, annars E-TTL.

"En serie på frihand utan M, utan Av eller P"? Utan allting, eller ska han använda Tv?

Nej, FEL (Flash Exposure Lock) är inte alls detsamma som E-TTL. Det är snarare motsatsen. När du använder FEL siktar du in kameran mot det som är viktigt att blixtbelysa korrekt, trycker på * (eller på knappen FEL, på kamerahus som har den), riktar sen kameran med aktiv fokuspunkt där du vill ha skärpan, håller avtryckaren nere halvvägs och riktar slutligen om bilden så den blir som du vill ha den och trycker av. Nu går det inte av någon förblixt för mätningens skull, för den skickade du ju själv iväg med knappen *. Alltså blir det bara en blixt enligt den tidigare FEL-mätningen, där spotmätning används för att bara mäta blixtljuset från mitten av bilden.

Min gissning är att variationerna beror på var löjusmätningspunktne varit riktad. För att få fullständig kontroll anvädner jag ofta följande metod för dne härtypen av situationer:

Ställ kameran på M (manuell ljusinställning) och ratta in bländare och slutare så att fönstret blir exponerat som du vill ha det.

Rikta kamerans mittersta fokuspunkt mot det du vill ha korrekt exponerat inne i rummet och tryck på exponeringslåset (stjärnknappen). Nu skickas förblixten iväg och blixteponeringen låses (Flash Exposure Lock)

Komponera som du vill och ta bilden. Blir fönstret för ljust/mörkt ändrar du de manuella inställningarna. Blir rummet för ljust/mörkt ändrar du blixtkompenstionen (alternativt riktar kmarnan mot något ljusare/mörkare när du låser blixtstyrken).

I den här typen av ljus är M-läget klart överlägset på 30D. Använder du Automatik så mäts både allmänljus (som du vill skall vara rätt för fönstret) och blixtljus (som du vill skall vara rätt för rummet) samtidigt och man får väldigt dålig kontroll.

Dessutom är ljusmätnignen (standrd evaluerande och utsnittsmätning, ej centrumvägd) relativt känslig för vad du riktar kameran mot. Skillnaden i ljus/mörk bild i dina serier kan bero på ifall förblixten har reflekterats väl eller inte. Andra källor till variation kan förstås var blixtuppladdning men det hade du ju koll på.

Roine, vad är det som har med CF och tutorial att göra, som du refererar till?

Det jag menade var att oavsett hur du riktar ljuset från blixten mäts det genom att kameran utvärderar resultatet av en förblixt.
Däremot har du rätt i att man kan få E-TTL eller E-TTL II med samma utrustning, då avståndsinformationen inte används för indirekt blixt. Men det är inget man kan välja själv, det bara blir så, på grund av tekniska och fysiska begränsningar.

Hej
Det viktiga är att förstå att felsökning inkluderar att testa standard först.
Felet som är kan bero på:
1. Handhavandefel, dvs nån inställning eller att utrustningen inte är rätt monterad
2. Slutaren, då slutaren ger sig blir bixten knäpp, har erfarenhet från mitt D60 hus
3. Objektivet lämnar fel info om avståndet
4. Man inte förstår hur Canon implemeterat Ettl sett bla ur aktiv fokuspunkt

Då bör du också bygga dina tester därefter.
Att stänga av Allt som du refererade att jag har fel menar jag att prova Av och P läget är grundläggande

I M läget kan du ju ställa vad du vill, sen att kameran just vid exponeringen ställer ner för snabb slutare kanske man inte ser

Så vidhåller fortfarande att man bör testa det jag skrev, tar bara ett par minuter.

Ang länk har jag den inte på jobbet, men gå till www.canon.com, välj USA och consumer products så kommer du efter lite navigerande till dessa och är finns det en tutorial om Ettl-2

Så kom med praktiska tips hur han testar istället, tror det tar tråden mer framåt än att hacka på detaljer i våra försök att bidra med varianter att testa.

Roine

Problemet var nog snarare att det Roine skrev skulle testas gick inte att begripa, så som det uttrycktes. Inte för mig, i alla fall.
Efter att ha läst flera gånger tror jag att det ska tolkas som "Ta en bildserie på något, vadsomhelst, men inte med kameran ställd på M. Använd Av eller P istället."

I M-läget kan du visst inte ställa vad du vill. Så snart du har blixten på och har tryckt ner avtryckaren till hälften en gång, kan du inte snurra förbi kortaste synktiden, om inte blixten är inställd på High Speed Synk. De slutartider du kan välja är alltså 30" - 1/250 s (den sista beror på vilket hus det är).

Jag vet att det finns beskrivningar av hur blixten fungerar. Jag har redan läst dem. Det jag undrade var vilken kombination av CF och beskrivning som du verkade anse vara felaktig, eller felaktigt tolkad?

Frågeställarens resultat verkar mysko, men jag håller med om att test som är lätta att tolka vore bra. Då passar M-läget fint, eftersom man själv kan ställa graden av inverkan från bakgrundsbelysningen.

Hej
Japp, din tolkning var det jag menade.

Men klart är att det spökar lite ju.

Jag anser fortfarande att testa i P eller Gröna moden är en bra test.

Det finns

Ang din fråga vilka CF:
Se bilden

Bilagor

• screenshot001.jpg
    screenshot001.jpg
    14.4 KB · Visningar: 165
ANNONS
Götaplatsens Foto