Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 30D + 580EX klarar motljus dåligt

Produkter
(logga in för att koppla)
En tanke

Vad visar kameran för tid o bländare då du trycker ner halvvägs?
DVS exponerar den efter dina inställningar?

Fanns inget exdata i din lilla bild i första inlägget

Surt ju
Du ser ju blixten lysa, men den gör ju det på fel tidpunkt
Som Anders säger verkar nått fel

Känner du nån med en canon så du kan prova blixten på en annan kamera?

Som ni ser. Samma information om blixten. Men helt olika ljus. Jag vet att blixten flämtade till på de flesta av de mörka bilderna. Men om den gjorde det just på denna mörka bild minns jag inte.

Jag tittade på filinformationen till en bild där jag använde den inbyggda blixten. Och där ges exakt samma informatiom om blixten. Alltså att den avfyrades men inte detekterades. Den bilden tog jag strax innan dessa mörka bilder och den blev normalt exponerad. Och som jag sa tidigare så uppträder detta sporadiskt så jag har inte hittat någon "röd tråd" i problematiken.

Mysteriet löst ju
Kolla bilden, du ser det röda i fönstret
Det är den aktiva fokuspunkten. Du har inte den mittre utan antagligen automatiskt val o då vandrar den nog.

Prova en serie där du verkligen hårt ställer den mittre

Bilagor

• screenshot002.jpg
    screenshot002.jpg
    4.9 KB · Visningar: 119
roinek skrev:
Mysteriet löst ju
Det är den aktiva fokuspunkten. Du har inte den mittre utan antagligen automatiskt val o då vandrar den nog.

Tyvärr förklara det inte denna mörka bild som är vertikal och helt utan fönster.

Bilagor

• mörk3.jpg
    mörk3.jpg
    24.9 KB · Visningar: 117
roinek skrev:
Mysteriet löst ju

Det röda är en röd skjorta. Jag tittade i ZoomBrowser EX (som jag aldig använder) och den "säger" att jag har använt fokuseringspunkten i mitten.

Bilagor

• zoom.jpg
    zoom.jpg
    31.5 KB · Visningar: 115
hej
på den du sände var en skärmdump ur BB
Kolla den du mailade och den du nu la upp

För i så fall var inte den första heller i fokus

För i min BB får jag ingen röd ruta

Det kan iofs bero på att du strippat data då du skalade ner bilden

roinek skrev:
hej
på den du sände var en skärmdump ur BB
Kolla den du mailade och den du nu la upp

För i så fall var inte den första heller i fokus

För i min BB får jag ingen röd ruta

Det kan iofs bero på att du strippat data då du skalade ner bilden

Du har rätt. Den informationen försvinner tydligen när man sparar den som jpg.

hej
men bläddra igenom och se om fokusen är lika på bra o dåliga
dvs om den vänstra fokuspunkten är belyst eller ej (behöver inte vara röd) bara i fönstret

Är det skillnad där?

Skulle det skilja, så de ljusa inte på en fokuspunkt eller nära dess kant (FP är ofta lite större eller på sidan) så prova ställ om CF 14 som jag klippte in tidigare o prova

Jag bläddrade genom dem för en stund sedan och ingen bild har fokus i närheten av en ljus punkt. Utan jag har lagt fokus (centrumpunkten) på motivet (i ansiktet) och sedan komponerat om bilden mycket lite. Antingen har denna fokus punkt sedan hamnat längre ner på kroppen eller till höger om motivet (= längre från fönstret). Detta gäller både mörka och ljusa bilder.

Jag tog några testbilder i går i motljus (inomhus) och de bilderna blev normala. Jag tycker att det är mysko.

Är det normalt som det står i EXIF att blixten kan registreras som avfyrad men inte detekterad? Det låter motsägelsefullt. Jag skall gå igenom gamla bilder i morgon och se om det står likadant i de blider jag tagit med min Canon D60.

Hej
Mest sannolikt är ju att det är glappkontakt nån stans.

Får du mörka även då fönstret inte är med?
Om inte, prova ändra mätmedoden, dvs cf 14

Kan du maila originalbilden på de två mörka och en ljus som du visat här.
Kan vara kul se hela EXINFO delen.

ANNONS