Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Jag har, för ett tag sedan köpt en Canon 30D. Jag undrade om någon kan svara på en funktionsfråga angående denna kamera.

På användarboken står det att man kan använda fyra typer av filter (gul, orange, röd och grön) förutsett att man ställer kameran på svartvitt. Men trotts detta, ser jag ingen som helst effekt trotts att jag ställer in svartvitt+effekt.

En annan fråga som jag funderade på är, om man kan, med denna kamera, ta dubbelexponeringar. Dvs, ta två(kanske tre) bilder på samma "filmruta".

Tacksam för svar

vh/ Neo

Hej,
Filtren gör god effekt, tycker jag. Men det syns väl bäst i bild och på dator och inte så mycket på kamerans skärm. Sedan är effekten mer eller mindre tydlig på olika motiv. Grönfiltret tycker jag är superbra på hudtoner. Jag använder det ofta ihop med sepiatoning.

Dubbelexponering har jag också funderat lite över, men aldrig hunnit lära mig. Vet inte ens om det går. Man kan ju dock alltid lägga ihop bilder i PS.

MVH

/JK

neolit skrev:

På användarboken står det att man kan använda fyra typer av filter (gul, orange, röd och grön) förutsett att man ställer kameran på svartvitt. Men trotts detta, ser jag ingen som helst effekt trotts att jag ställer in svartvitt+effekt.

De olika färgerna påverkar hur gråskalorna blir i den svartvita bilden. Störst skillnad blir det oftast mellan rött och de andra. Det ska alltså inte bli någon färgeffekt på bilden.

Bäst kontroll har du ändå i PS över konverteringen till svartvitt. Det sv/v läget är bra om man fotar RAW, men vill ha en sv/v preview under fotandet. Med RAW har du alla Picture styles i bilden kvar tills du konverterar RAW-filen till en tiff eller annat.

Kolla HÄR för en snabb sammanfattning av vad de olika färgerna gör (på engelska).

Vad gäller dubbelexponering har 30D inte den funktionen. Nikon D200 och D80 har den däremot så man kan väl hoppas att Canon har med dubbelexponering i 40D. Det är ju en ganska snygg effekt helt klart...

Å, tack för svaren. Uppskattare det
Alltså, det är synd att det inte finns någon funktion till dubbelexponering.

Vad det gäller effekterna, har jag helt enkelt inte alls märkt någon skillnad när jag har fotograferat med effekterna. Det borde väl synas något, trotts allt.

Irfan

Det beror väldigt mycket på vad du fotograferar. Prova en dag med dramatisk himmel och välj rödfilter till exempel. Kör en exponering utan filter och en med så kommer du garanterat att märka att himlen blir ännu mer dramatisk med filtret.

Ett sätt att slippa krångel är ju att köra i råformat och istället välja svartvitt och filtrena i efterhand i det utmärkta programmet DPP, Digital Photo Professional, som du fick med till din kamera. (många Canonanvändare har inte upptäckt detta finfina program)

Då kan du ju också laborera med alla filtereffekter i efterhand och se vad de gör för verkan. Helt klart att rekommendera framför att köra jpg med de olika filtren. Tycker du att råfiler tar för mycket plats sparar du bara som jpg efter justeringarna i DPP och raderar råfilen.

Råformat är både kul och lärorikt och resultatet blir dessutom bättre.

Hej,

Angaende efterbearbetning i RAW, blir det exakt samma resultat om man tillsatter ett filter i efterhand genom Photo Professional som om man anvander det vid fotograferingen?

MVH

Camilla

caman399 skrev:
Hej,

Angaende efterbearbetning i RAW, blir det exakt samma resultat om man tillsatter ett filter i efterhand genom Photo Professional som om man anvander det vid fotograferingen?

MVH

Camilla

Jag uppfattade det här som en fråga, Bo :)

Camilla, ja, om du kör DPP så kan du välja alla picture styles i efterhand, även filtereffekterna.

Förlåt - jag läste visst slarvigt och tolkade det som att Camilla förtydligade mitt inlägg.

Och det är ju helt rätt som du skriver Jonne.

ANNONS
Götaplatsens Foto