Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D och Canon EF 28-105 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Jungis

Aktiv medlem
Hej

Undrar om någon har provat kombinationen Canon 30D och Canon EF 28-105 USM.

Skulle vara roligt med lite komentarer om bildkvalitén.

Köp ett Canon EF 24-85 istället, det är ett riktigt bra objektiv i kombination med Canon 20D, 30D och 350D. Jag har ägt ett Canon 28-105/3.4-4.5 men EF 24-85 är betydligt bättre.

De sägs vara ganska likvärdiga, 28-105 skall vara lite bättre i teleänden och 24-85 lite bättre i vidvinkeländen. Personligen tycker jag att 24-85 är ett mer användbart objektiv på ett APS-C (1.6x) hus, då utsittet motsvarar 38-135 (lätt vidvinkel till hyggligt tele), vilket fungerar riktigt bra som turistzoom (jämförbart bränviddsomfång med typiska digitalkompakter). Använde 24-85:an mycket flitigt med min 10D, bägge objektiven mår dock bra av något stegs nedbländning.

/Daniel

Om du menar EF 28-105/4-5.6 USM så lär den inte vara något vidare, men är det en EF 28-105/3.5-4.5 USM så är det ett helt okej objektiv.

Jag kör den själv som reseglugg på min EOS 10D. Lätt, smidig och tillräckligt bra kvalitet. Men visst, kör du t.ex. ett fast EF 50/1.4 så ser du skillnad i teknisk kvalitet även på mindre kopior. Saknar vidvinkeln, dock.

Funderar du på att skaffa objektivet eller att skaffa kameran?

Jag använder 28-105 f/3.5-4.5 USM på min 20D. Generellt är jag mycket nöjd med objektivet, särskillt med tanke på priset. Visst ser man skillnad gentemot 17-40 f/4L, som jag också använder flitigt, och suktar naturligtvis efter ett kvalitetsmässigt likvärdigt objektiv i området kring 28-105mm. Men som sagt, med tanke på priset tycker jag att det är ett bra objektiv.

Jag håller dock också med föregående talare angående zoom-omfånget, på en sensor av storleken APS-C så är den inte vid nog för att passa som ett ensamt allt i allo objektiv. Men det är å andra sidan inte 24mm heller, då man enligt min mening borde ner till åtminstonde vad som motsvarar 28mm på fullformat-sensor, dvs 17mm. Tyvärr så finns inget sådant alternativ i samma prisklass som 28-105 f/3.5-4.5, i alla fall inte från Canon (är inte så hemma på 3:e-partstillverkarna Tokina, Sigma osv).

Canons 28-105'a är väl hyffsad för pengarna, men den är inte lämlig som allaround glugg till en 30D eftersom du inte får någon vidvinkel pga, cropfaktorn.

Jag rekomenderar istället att du tittar närmare på Sigmas 18-50/f2.8 EX eller Canons 17-40/f4L.

kent.

ANNONS