Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D - smuts på sensorn i ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut0315

Avslutat medlemskap
Hej

I fredags köpte jag en ny Canon 30D från Dustin.

Jag kollade om det fanns smuts på sensorn genom att använda bl 32 på en EF 70-200 @200mm och bl 36 på en Sigma 18-125 @125mm.

Jag tycker att kameran hade varit använd innan jag köpte den. [Skulle inte kartongen varit förseglad med tejp?]

Det ser mycket värre ut än min 300D som jag använde i drygt tre år!

Var skall man vända sig med detta?
Normalt blir det Dustin imorgon bitti, men borde inte Canon också få veta om det?

Vad är det som gäller då i detta fall? Jag har absolut ingen lust att använda en kamera med en så skitig sensor som ni kan se här.

Bilagor

• 2007_08_25_smuts002.jpg
    2007_08_25_smuts002.jpg
    14.4 KB · Visningar: 378
Att sensorn är skitig betyder inte att kameran är använd.

Att kameran är ny och oanvänd betyder inte att sensorn är ren.

det har skrivits en del om smuts på sensorn på just 30D i forumet här.

vet int ehur det är med kartoongen p åjust 30D, men på min 1D och på 350D och 400D som jag har vart med att packa upp så är dom inte tejpade.

//J

man förväntar sig ändå att man får en sensor som är ren från början. Det är inte kul att skicka in kameran för rengöring första veckan...

Som jag skrev innan, så är min 300D sensor renare efter drygt tre års användning!

Det är väl bara att blåsa ren den, den kommer se ut så där ganska snart igen i allfall, men visst är det dåligt att Canon levererar kameror med skitiga sensorer, tydligen så har dom problem att hålla en steril miljö på fabriken.

/kent

Det är ju så att beroende på modell så kan de ta åt sig olika mycket damm. Nu kan det ju vara så att det varit problem med vissa sändningar. Damm är dock något alla får räkna med när man har en systemkamera. Att du inte behövt rengöra din gamla är snarare ett tecken på osedvanlig tur än någon som helst garanti.

Tillverkaren kan ju aldrig garantera att det inte kommer inte damm förr eller senare när kunden byter objektiv.

Damocles skrev:
Tillverkaren kan ju aldrig garantera att det inte kommer inte damm förr eller senare när kunden byter objektiv.

Sant, men inte samma dag som man får kameran! Jag bytte objektiv fyra gånger och alltid stängde av kameran och vände objektivet nedåt.

Hur som helst tycker jag att det är taskigt att det blev så. Jag borde ha testat kameran direkt när jag tog den ur kartongen.

Men som det är nu är det också för tidigt att få så mycket smuts på sensorn. Jag kommer att kontakta Canon hur som helst och klaga.

Lämna tillbaks skiten så slipper du se den, 300D verkar ju mycket bättre om den inte fått mer smutts än så på 3 år!

Håller faktiskt med TS till 100%. Man ska kunna köpa kameran och börja fota direkt. Något enstaka dammkorn är ok, men det där såg inte bra ut!

Annars kan Canon rekommendera rengöring direkt vid köp, vilket kan utföras av handlaren för någon hundring. Viktigast är att kunden inte tappar tid med att behöva ordna och vänta på rengöring, eller tvingas till extra-arbete i form av redigering.

ANNONS
Götaplatsens Foto