Annons

Canon 35-350 för stor?

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hallå.

Jag fotograferar egentligen det mesta men har en förkärlek för akitektur och abstrakta saker, ren porträtt-fotografering intresserad mig inte jättemycket. På senare tid har det blivit allt mer och mer små pressjobb (främst konserter, diverse kulturevenamang, fester och lite annat löst, dock ingen sport) för diverse tidningar och internt material på Linköpings universitet.

Nog om det, nu vill min fråga. Jag får i dagarna hem en Canon 10D. Till denna har jag tänkt mig en Sigma EX 15-30/3,5-4,5 DG och en Canon 50/1,8 I. Sen börjar mina funderingar. Först trodde jag på en Canon 28-135mm/3,5-5,6 IS USM och en Sigma Af 135-400/4,5-5,6 Apo. Sedan dyker det upp både en och två annonser om folk som säljer beg. Canon 35-350 för runt 10-15 kkr.

Jag kan tänka mig att 35-350 presterar bättre rent optiskt än vad de andra linserna gör. Men det jag är rädd för att 35-350 är för stor. Det är ju inte alltför många butiker som har den i lager så jag har haft lite problem med att få se den på riktigt. Hittar heller inga bra jämförande bilder på nätet.
Så ni som har en 35-350; funkar den att använda i ett par timmar utan speciellt mycket stativ eller blir man idiottrött i armarna av den? Är den så flexible som den verkar eller vinner man på att dela upp zoomomfånget på två linser?
Någon som har någon annan optik att rekommendera? (ja, jag vet att det finns en massa trådar om det och jag har läst alla båda fram och baklänges...=))

//Ola
 
Hej

Jag har en, och har den alltid som objektiv på mina resor. Storleksmässigt kan du kolla på en 100-400L IS.
Har åkt runt i Thailand med den, på Kreta, Tenneriffa osv. Bra om man åker båt, bil mm att slippa byta objektiv med dammrisker osv o att det ofta tar lång tid att byta.

Jag har även haft sigman du pekar ut, den är lika stor, men inte lika bra.
 
Har ett relativt stort objektiv på för det mesta på min 10D. Sigma ex 50-500. 10 ggr zoom med bra kvalitet i de flesta lägen tycker jag. Känns dock stort och tungt och nog inget jag skulle ta med på långresor med vandring, cykling, paddling osv om det inte var så att foto var prioriterat under dessa. Detta objektiv mäter 213x93mm mot 167x85 för 35-350 canon el. 189x92 för 100-400 canon.
Har inte provat 35-350 men tror att även detta känns tungt, men som sagt, det beror ju på vad man är ute efter. Har en mindre kamera för dokumentations foto och jobbar mest med dslr kameran.
/Stefan
 
Senast ändrad:
Ola,

Jag har iofs inte 35-350 men jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter av Canon objektiv. Eftersom du har skaffat dig en mycket bra digital kamera skulle jag bestämt föreslå att du ENDAST använder objektiv från Canon (dock inte dom billigaste varianterna). Jag vet att dom kan vara lite dyrare, speciellt L serien, men tro mig när jag säger att det är värt varenda krona.Speciellt eftersom resultatet kommer att bli bätttre för 99% av dina bilder.
Med vanliga kameror är det ju optiken som är viktig och kameran spelar i stort sett ingen roll men med digitala är det inte så enkelt. Kamerahuset och antalet MP spelar naturligtvis stor roll men jag anser att objektiv är minst lika viktigt här för att få bra kvalitet.

35-350 är tung, och det stämmer att det kan vara lite jobbigt att fota under en längre tid. Min 100-400 L IS väger lika mycket som 35-350, 1380 g, och den är ganska tung att använda. Att släpa på den och min EOS 5 är inget problem men att hålla den "skjutklar" under några timmar blir lite jobbigt. Jag är 190, 90 kg och extremt vältränad så jag är trots allt ingen whimp. Min fru som är liten tycker att det blir jobbigt att använda 100-400. Efter ett tag i skjutklart läge brukar hon börja skaka lite mer och tycka att det är jobbigt. Det är klart att mycket beror på din teknik och om du kan luta dig mot något men det är en tung och stor lens. Jag älskar min 100-400 men använder ju den till helt andra saker än 35-350. 28-135 IS som du pratade om kan jag verkligen rekommendera. Min fru använder den till sin EOS Elan och bilderna blir av mycket hög kvalitet (och vi är petiga). Min "vanliga" lens är 28-70 L som är otrolig bra men dock väger en del. Den väger nästan 1000 g. men jag upplever vikten som mycket enklare att hantera än en stor fet lens som 100-400 eller 35-350. 28-70 L är en av Canons bästa zoom objektiv och håller extremt hög klass även jämfört med primes. Men jag ser oftast mycket liten skillnad mellan detta objektiv och 28-135 IS.

Jag skulle definitivt försöka skaffa två olika objektiv om du har resurserna. Jag skulle inte välja använda 35-350 till mitt "vanliga" vardagsobjektiv, det är lite för stort och tungt för detta. En begagnad 28-135 eller en 100-400 kan väl inte kosta så mycket på tex. Ebay? Glöm Blocket. Dom priserna är oftast rena fantasierna.
Numera fuskar jag ofta och tar med min Powershot S50 näg jag klättra, kör MTB eller bara åker någonstans. Frun tar ofta med sig lite mer utrustning men för mig känns det ibland skönt att slippa släpa på 15 kg utrustning när man åker någonstans.

Lycka till

H
 
ANNONS