Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 350 D- bildupplösning?
- Trådstartare Maria E-A
- Start datum
Maria E-A
Medlem
Jag är inte så haj på sånt här och uttrycker mig kanske fel, men om jag tar upp en bild fotad med min EOS 10D i photoshop och väljer bildstorlek står det 180 pixlar/tum - medan dyrare äldre modeller har 300 pixlar/tum (vilket efterfrågas av veckotidningarna)...Nu undrar jag alltså vad som gäller 350 D?
froderberg
Aktiv medlem
Vi kanske ska reda ut det här lite:
1. Upplösning har inget med pixlar, ppi eller dpi att göra utan är en kombination av många pixlar och skarp optik. Det är alltså hur skarp bilder verkligen blid.
2. Många pixlar underlättar hög upplösning. Det är det totala antalet pixlar som räknas. Sedan kan de fördelas olika tätt i bildfilen, ppi.
3. Pixeltätheten, ppi, kallas ofta felaktigt dpi men har inget med upplösning att göra utan är ett mått på hur tätt pixlarna sitter. Först vid utskrift eller om bilden ska monteras i ex InDesign spelar ppi-talet någon roll. Hur tätt pixlarna siter kan man lätt ändra i photoshop.
4. Upplösning och bildkvalitet är inte samma sak. Hög upplösning är bra, men är bilden dåligt exponerad, brusig med mera kan man ändå inte dra på bilden.
1. Upplösning har inget med pixlar, ppi eller dpi att göra utan är en kombination av många pixlar och skarp optik. Det är alltså hur skarp bilder verkligen blid.
2. Många pixlar underlättar hög upplösning. Det är det totala antalet pixlar som räknas. Sedan kan de fördelas olika tätt i bildfilen, ppi.
3. Pixeltätheten, ppi, kallas ofta felaktigt dpi men har inget med upplösning att göra utan är ett mått på hur tätt pixlarna sitter. Först vid utskrift eller om bilden ska monteras i ex InDesign spelar ppi-talet någon roll. Hur tätt pixlarna siter kan man lätt ändra i photoshop.
4. Upplösning och bildkvalitet är inte samma sak. Hög upplösning är bra, men är bilden dåligt exponerad, brusig med mera kan man ändå inte dra på bilden.
froderberg
Aktiv medlem
Maria E-A skrev:
Jag är inte så haj på sånt här och uttrycker mig kanske fel, men om jag tar upp en bild fotad med min EOS 10D i photoshop och väljer bildstorlek står det 180 pixlar/tum - medan dyrare äldre modeller har 300 pixlar/tum (vilket efterfrågas av veckotidningarna)...Nu undrar jag alltså vad som gäller 350 D?
Att tidningarna begär 300 ppi är galenskap. Det säger ingenting. En bild som är 1x2 cm i 300 ppi räcker ju knappast. Man måste ange ppi plus ytmått.
En bild i 180 ppi kan lätt göras om till 300 ppi i Photoshop, det är bara en istruktion om hur tätt pixlarna ska skrivas ut.
10D har 6 miljoner pixlar och med bra optik räcker den till A3 om man räknar upp pixelantalet något. Det finns inga matematiska tal för kvalitet.
350D har 8 miljoner pixlar och tåler att dras upp något större förutsatt att bilden är skarp, osv.
Linmajon
Aktiv medlem
Begreppet dpi (eller PPI) finns överhuvudtaget inte förrän bilden är utskriven. Har kameran 2000x2000 pixlar och bilden skrivs ut med storleken 1x1 tum (25.4x25.4mm) har bilden 2000dpi, förutsatt att skrivaren klarar den utmaningen...
Att funktionen finns i ex. Photoshop är för att göra det enkelt att skala om bilden att passa givna mått. Kanske olyckligt eftersom många förvirrats av detta.
Detta har diskuterats minst 1000ggr här på fotosidan...
Att funktionen finns i ex. Photoshop är för att göra det enkelt att skala om bilden att passa givna mått. Kanske olyckligt eftersom många förvirrats av detta.
Detta har diskuterats minst 1000ggr här på fotosidan...