Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350 D med 55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss lins

Aktiv medlem
Hejsan

Lite frågor till er alla duktiga där ute .Är jag rätt ute om jag ska ha Iso 800 med ett 55-200 objektiv för att fota i kyrka eller ska jag dra upp det med iso 1600 ?? Blixt behövs väl inte då, den gör väl inte så mkt nytta heller antar jag

jag skall sedan ta ett gruppfoto på ca 50 pers på en kyrktrapp och jag har bara 2 objektiv att välja mellan nämligen 18-55 samt 55-200 hur skulle ni göra här ? Blixt på naturligvis om solen lyser på dom , men jag har både en blixtav och en vanlig blixt - altså inte den inbyggda . använda båda eller bara den ena ?? känns som jag skulle behövt ett vidvinkel . kanske 10-20 men det har jag ju inte :(

Reflexskärm. hur många meter ifrån skall man stå ? Har inte använt dom så mkt så jag har ingen erfarenhet ännu

Hoppas på svar snarast
Tack på förhand

Miss lins skrev:
Hejsan

Lite frågor till er alla duktiga där ute .Är jag rätt ute om jag ska ha Iso 800 med ett 55-200 objektiv för att fota i kyrka eller ska jag dra upp det med iso 1600 ?? Blixt behövs väl inte då, den gör väl inte så mkt nytta heller antar jag

jag skall sedan ta ett gruppfoto på ca 50 pers på en kyrktrapp och jag har bara 2 objektiv att välja mellan nämligen 18-55 samt 55-200 hur skulle ni göra här ? Blixt på naturligvis om solen lyser på dom , men jag har både en blixtav och en vanlig blixt - altså inte den inbyggda . använda båda eller bara den ena ?? känns som jag skulle behövt ett vidvinkel . kanske 10-20 men det har jag ju inte :(

Reflexskärm. hur många meter ifrån skall man stå ? Har inte använt dom så mkt så jag har ingen erfarenhet ännu

Hoppas på svar snarast
Tack på förhand

Inte lätt att svara på. Kan dock säga att jag fotat i kyrka med just ett 55-200 på en Canon 350D. Jag behövde ISO 800 samt att jag använde blixt (gud förlåte). Beror ju lite på hur ljus kyrkan är och hur nära du kan stå. Allt är relativt. Använd så lite zoom som det krävs och försök vara nära så blir det nog bra.

Re: Re: Canon 350 D med 55-200

FILM) (Rogerber skrev:
Inte lätt att svara på. Kan dock säga att jag fotat i kyrka med just ett 55-200 på en Canon 350D. Jag behövde ISO 800 samt att jag använde blixt (gud förlåte). Beror ju lite på hur ljus kyrkan är och hur nära du kan stå. Allt är relativt. Använd så lite zoom som det krävs och försök vara nära så blir det nog bra.

Tack för ditt svar Roger
vart du nöjd med bilderna ? Jag har ingen möjlighet att besöka kyrkan före så jag har ingen aning hur den ser ut eller hur nära jag kan komma brudparet

när jag ändå har dig på tråden, fick precis ett erbjudande att köpa ett Canon EF 35-70 3,5-4,5. Tänkte på portätt utomhus Tex , det blir ju iaf ett mellanting av dom objektiv jag nämde ovan .. har du nån erfarenhet av denna ??

//yvonne

Ja, jag vart hyggligt nöjd. Hade inte så lång tid att prov fotografera så mycket. Fick väl några
riktigt bra bilder.

Canon EF 35-70 3,5-4,5 har jag ingen erfarenhet av, men porträttfoto kräver nästan ljustarkare. Ned åt 2.8 eller bättre. Jag kan inte svara exakt varför det måste vara så, men det är vad alla säger. Man får säkert ruggigt bra bilder med det du funderar på också. Allt är ju vad man själv gillar. Man får prova sig fram och känna vad som är bra för en.

Lycka till!

Senast ändrad:
Nu har jag iaf hittat en liten bild på hur det ser ut inne i kyrkan och vad man kan se , fast bilden är liten så är det väldigt ljust och fönster över allt . Vad ska man tänka på här och är det fortfarande 800 Iso som gäller ??

Hemst tacksam för svar alla snälla =)

//yvonne

Bilagor

• hamvrånge kyrka.jpg
    hamvrånge kyrka.jpg
    34.9 KB · Visningar: 379
Miss lins skrev:
Nu har jag iaf hittat en liten bild på hur det ser ut inne i kyrkan och vad man kan se , fast bilden är liten så är det väldigt ljust och fönster över allt . Vad ska man tänka på här och är det fortfarande 800 Iso som gäller ??

Hemst tacksam för svar alla snälla =)

//yvonne

Den kyrkan ser ljus och fin ut (Men är det mulet ute minskar ju ljuset kontra om det är sol också)
. Jag har fotat två bröllop de senaste två veckorna och i den ena kyrkan var det så ljust att jag kunde fota med ISO400, och i den andra var det så mörkt att det krävdes ISO1600, och då hade jag ännu ljusstarkare objektiv än dom du har. Så det går inte att generalisera. Du får ju välja ISO och se om slutartiderna räcker för dig. Gör dom inte det får du skruva upp ISO ännu mer om du inte vill använda blixt.
Jag tror spontant att ISO800 kanske inte räcker till med dom objektiv du har, men det är iof omöjligt att sia helt om.
En gyllene regel brukar vara att slutartiden ska vara 1/100 dels sekund för varje mm objektiv. Dvs för ett 200mm:s objektiv vill man ha minst 1/200:s sekund slutartid. Men har du stativ kan man minska det något. Fördelen med bröllop är att folk står ganska stilla, så det blir inte så mycket rörelseosärpa i den ändan.

Hemst tacksam för ditt svar Håkan TACK. jag får testa mig fram helt enkelt

men jag hade ju en annan fråga .. ingen som känner sig manad att svara på den *L*

Lite osäker om jag skall stå lite längre ifrån och försöka få med hela gruppbilden med 55-200 eller stå närmare med 18-55 hmm

Jag skulle använt 18-55:an för gruppbilden. Dels kommer du att få backa ganska långt med telezoomen och dels kommer perspektivet, tack vare det långa avståndet, att bli platt. Runt 24-28mm och backa till hela gruppen är med tycker jag kan vara lagom. Jag är dock inte särskilt erfaren på gruppbilder, men det är vad jag skulle gjort. Blända ner till f/8 eller f/11 både för att ge tillräckligt skärpedjup och för att objektivet ska prestera som bäst.
Om nödvändigt, använd stativ.

Tack så mkt robert

då va det bara en fråga kvar då *skrattar* och det va detta med reflexskräm *ler*

Fall man ska använda reflexskärm för ett gruppfoto får man ha en rejält stor en. Jag har själv inte använt sådana ännu, jag köpte en för lite sedan. Min är 80cm och jag skulle gissa att den funkar för upp till halvkroppsporträtt.
Annars spelar väl avståndet mest roll för hur stark effekt man vill ha. Står man längre bort med skärmen blir ljuset från den svagare.

Jag har dock, som sagt, inte använt reflexskärm i praktiken ännu, så... Nån annan kan säkert ge bättre svar. :)

Robert , jag tänkte inte använda rexfleskärmen på just gruppfotot , men sedan på utomhusporträttbilder, Min tanke va att om man ställer paret jag ska fota Tex under ett träd så kanske en reflexskräm kan vara lämpligt *ler* jag har två st, en mindre och en större , den större med silver och ena sidan vit , den mindre ena sidan guld å andra silver .

Då är det ju en annan femma. :)
Jag skulle gissa att ca 2m avstånd är ett bra avstånd att stå. Det är vad mina små tester, utan att ta bilder/ta fram kameran gett indikation på iaf, men det kan ju vara bra att testa det i praktiken innan den aktuella dagen eg...

ANNONS
Götaplatsens Foto