Annons

Canon 7d Mk2...hjälp mig att bli komplett.

Produkter
(logga in för att koppla)

harkell

Ny medlem
Hej,

Helt ny på det här forumet, men har läst och letat i era tidigare trådar och inte riktigt kunnat hitta svar.

Lite kort bakgrundshistoria, för rätt många år sedan köpte jag en Canon Eos 40d med tillhörande objektiv som ett set, EFS 55-250mm 5:6 IS och en vanlig EFS 18-55mm 3.5-5.6 IS.

Inga supergluggar precis, men jag var helt oerfaren och jag var bara glad över att ha råd till en såpass fin kamera vid ung ålder. Redigerade bilderna gjorde jag i en Imac 20" som var state of the art på den tiden. Efter en tid så köpte jag lite studio-utrustning (ett par blixtar på stativ från kaffebrus för ca 8k)...och ett par extra gluggar Canon EF 50mm 1:1.8 II och en EFS 17-85mm 1:4-5.6 IS USM. Ett amatörkit med andra ord. Men det fungerade för mig och jag tog fina bilder enligt min standard.

Intresset dog ut efter några år, men teknik-nörd som jag är har det med åldern kommit tillbaka och när jag köpte en ny Imac 27" 5k så kittlade det till och jag mindes med värme alla de timmar jag suttit och redigerat bilder.

Så, eftersom jag lätt skenar iväg och lägger allt för mycket pengar på saker (f.ex Imacen som jag använt 2 ggr på 6 månader) så tog jag det lilla lugna och beställde en Canon 7d mk2, då jag tyckte det lät spännande med film-fuktionen och det väldigt snabba serietagningen. Jag ville såklart egentligen ha en 5d mk3 eller något värre...men det är som att sätta ett samurajsvärd i handen på en gås....det är helt enkelt slöseri med teknik.

Efter den här alldeles för långa introduktionen kommer jag till kärnfrågan. Till den här nya kameran vide jag ett 18-135mm F3.5-5.6 IS STM som glugg. Men....vad ska jag mer köpa för att kunna vara någorlunda allsidig? Jag funderar på ett Canon EF 70-200/4L IS USM (2.8 har jag inte råd till...) Sedan tänker jag att den lilla 50mm jag har fortfarande borde funka i t.ex studio på stativ etc? Den lilla rackaren har levererat bra så länge jag riggat ordentligt ljus... Dom två första gluggarna jag fick med 40:n tror jag inte så mycket på...

Men är det onödigt att köpa mer prylar...jag vill kunna vara beredd att plåta både inne och ute, samt lite studio och lite vimmelbilder...

Sorry för ett på tok för långt inlägg...men jag hoppas ni haft tålamod med mig.

På förhand tack för svar.

Kul du tagit upp fotandet igen! :) 40D är en göttig arbetshäst! Har två stycken som jag brukar ha till time lapse-fotografering. Använde en av dem som tredjekamera utöver mina två 7D Mk1 på en resa till Island i somras och den är ruskigt kapabel trots åren på naken :D

Hur som haver! Jag skulle vilja tispa dig om att hitta dels en begad Canon EF-S 17-55 f/2.8! Asgrym som bara den! Med 2.8 kan du bara inte misslyckas! Normalzoom av bästa kvalitén och ruskigt ljusstark.

Utöver den skulle jag också vilja tipsa dig om att kolla på exempelvis Sigmas nyaste 70-200 2.8 EX APO HSM DG OS. Även den ruskigt kapabel och till bråkdelen av priset mot vad Canons senaste ekvivalent går loss för. Finns att fynda på Blocket den med.

Med dessa två täcker du in det mesta och du blir väldigt fri att leka runt både i utomhuset och i inomhuset i din studio :)

Lycka till!

Kanske detta?

Hej!

Får säga att du skriver med ett stänk av humor så jag känner mig manad att svara dig,

40D som jag hade tills låns en vecka gav mersmak men fick innan jag köpte den ett jäkligt bra erbjudande på en 1Dmk3 istället vilken jag då valde.

Jag kan rekommendera Canons 135/2 som är ett jag behållit genom åren. Bra till det mesta och oerhört skarpt redan på största bländaren. Blir också ett "litet" tele på din kamera och lastar du på även en konverter 1,4 så blir det dugligt till att ta typ lite fågelbilder också. 135/2 finns då och då ute på fotosidans säljsida till ett oftast överkomligt pris enligt mig.

//R

En ordentlig vidvinkelzoom för vimmel och allt som på engelska heter något med -scape och en ljusstark normal för allt annat som dina befintliga uppsättning 50/1.8 och 55-250/5.6 inte passar till.

10-18 eller 10-22 och ett 24/2.8 eller 35/2 borde du väl kunna hitta för 3000-6000 kr beroende på kombination och om du prompt måste ha nytt eller kan tänka dig begagnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto