Annons

Canon 3D

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst, men jag skrev 1Ds Mark III, eftersom 1Ds Mark IV inte finns ute än.

Däremot håller jag med Fröderberg om att 1D/1Ds Mark III behöver uppgraderas. Att jag inte tog med dem i min uppräkning var för att de inte är några nya segment och för att det är tämligen uppenbart.

Dessutom håller jag med om att man ska vara expert för att förstå Canons numrering, om nu ens det hjälper. Etter värre blir det i exempelvis USA, där de blandar upp numreringen med andra namn också.

Jag menar 1Ds serien mer än specifikt 1Ds Mark III eller IV

I USA så är det amatörmodellerna 500D och nedåt som får jättekonstiga namn, den namnserien har jag inte räknat ut någon logik på men de andra numreringarna förstår jag

Det finns inget som säger att saker måste vara logiska.

Jag tror att Canon tänkt så här:

- Proffsmodellerna har alltid hetat "1" och ska så förbli. Men tidigare kallade man dem 1, 1N, 1V.

- Genom att behålla grundnamnet "Eos 1D" "Eos 5D" så etablerar man ett varumärke. Alla frilansare och hobbyfotografer vet vad en 5D är. Sen har inte alla koll på om det är Mark II eller Mark VI.

- Ordet "Mark X" blir också en proffsmarkör. Det är kul att ha någon av Canons mark-kameror.

- För konsumentmodellerna är det viktigt att ha enkla namn och tydligt visa att detta är den senaste modellen. Och så blir det skillnad mot proffsmodellerna.

Canon system är i alla fall mer logiskt än innan då Eos 30 ersatte Eos 50. OCh de digitala kamerorna hette D30 och sen D60 (30=3MP och 60=6MP)

Naturligtvis är det så att Canon vill att kunderna ska känna igen sig från analogtiden med 1, 3, 5, 7

Jag har själv en Canon 300V i kameraväskan.
I dagens system hade det ju varit 300 Mark III om jag inte har glömt bort systemet

Personligen så tror jag att en 3D hade varit rätt så eftertraktad.

Jag kan tänka mig en FF kamera med snabb FPS och en enastående filmfunktion med högre bitrate än 5D Mark II

Kanske dubbla CF platser, GPS etc

Jag har lite svårt att se var en 3D skulle passa in, utan att ta över någon annans plats så mycket att folk hellre köper den...

- Hamnar den i samma prisklass som 5D/7D?
Om ja, då har vi ju redan 5D som motsvarar en billigare och bantad 1Ds och 7D en 1D. Vad skulle den då motsvara? Den kan ju knappast få FF, 6bps och 45-punkters AF för då konkurrerar den ju ut 1Ds (MKIII) rätt hårt. Det enda man får för att köpa 1Ds blir då det större huset.

Jag tror att det kommer komma 1Ds MKIV först, men jag ser ändå inte hur ännu en modell passar in där bland pro/semi pro-kamerorna.

På vilket sätt skulle det vara den kameran, 1Ds är redan en etablerad serie?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Varför skulle inte kommande 1Ds mk4 kunna ha "snabb FPS och en enastående filmfunktion med högre bitrate än 5D Mark II. Kanske dubbla CF platser, GPS etc"? Hyfsat snabb fps och dubbla kortplatser har ju redan mk3.

Inbyggd gps i en dslr tror jag dock vi får vänta väldigt länge på, eftersom det är något som kräver mycket av batteriet.

ANNONS
Götaplatsens Foto