Annons

Canon 400D & Speedlite 580ex II

Produkter
(logga in för att koppla)

miwamiwa

Medlem
Hej på er,

Har nyligen inhandlat en 580ex II till min 400D. Jag har inte hunnit sätta mig in i allt än (och är ingen riktigt kamera-nörd, än ;-)) Hur som heslt, så om jag fattat det hela rätt så ska blixten kompensera för att 400D inte är en full-sensorkamera och det skall visas med en symbol i blixtens övre högra hörn. Men detta händer inte! Har jag missuppfattat det hela eller gör jag något fel? Objektivet jag använder (om nu det skulle spela roll) är EF-S 55-250 IS. Tacksam om nån kan reda ut begreppen för mig...

/Micke

Jojo, det må jag säga var ett snabbt svar! Utan att ha läst allt så kommer jag alltså inte få upp rektangeln-i-rektangel-rutan på blixten eftersom jag har en 400D och inte en 20D eller värre. Men även fast symbolen inte visas så gör blixten det den ska, eller? På dem exponeringar jag gjort med blixten så blir bilderna finfina så det verkar ju (iaf för mig som glad amatör) som att blixten funkar/zoomar som den ska.

Bra fråga. Undrar om jag kanske slog på "auto zoom"-funktionen för att testa (nr 9 tror jag det var). I övrigt har jag inte rört dem utan de flesta C.Fn står på 0 vad jag minns när jag snabbt ögnade igenom dem...

För det första måste den vara i autozoom och för det andra får du inte ha stängt av anpassningen till sensorstorleken.
Om detta är uppfyllt fungerar det på en 400D också. Åtminstone på min.

Det som händer är att blixten visar exempelvis 50 mm, för det är det som zoomringen står på, men reflektorn är i läget som motstvarar 80 mm, då det är den motsvarande bildvinkeln på din kamera.

Jaha, då är det bara å krypa till korset. Som vanligt, eller iaf ofta, så är det skit bakom spakarna. Jag hade av nån anledning stängt av auto-zoomen via C.Fn. Förmodligen läst fel i manualen i ett alltför vilt knappande de första gångerna. Så nu har jag min symbol upp i högra hörnet ;-)

Jag har dock inte kommit så långt att jag riktigt hänger med på varför värdena som visas uppe högra hörnet inte verkar stämma överrens med värdena från objektivet, t ex att ett ozoomat 55-250 ger värdet 50 mm i blixten. Men det finn säkerligen förklaringar till detta också...

Det är för att det finns ett antal lägen som blixten kan ställa reflektorn i. 50 mm är ett av dem, och den måste ju välja brännvidder som är kortare än vad du ställer objektivet på. 55 mm finns inte på blixten. Nästa steg är 70 mm, men då skulle det bli för långt, så blixten hade inte lyst ut hela formatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto