Annons

Canon 40d - överexponering på största/minsta brännvidden

Produkter
(logga in för att koppla)

caisaw

Ny medlem
Har en Canon 40d sedan 1.5år tillbaka MEN snålade och kör med mina "gamla" objektiv:

EF 28-80 Ultrasonic
EF 75-300 Ultrasonic

Dess passade grymt bra till min EOS Canon Elan IIe (analog) MEN när jag använder dess två objektiv till min digital kamera blir fotografierna överexponerade SPECIELLT vid minsta och största brännvidd.

Någon som vet varför? Blir galen - måste jag köpa nya objektiv eller kan det vara kameran?

Jag tar främst porträtt men är mycket besviken!!

Tacksam för hjälp!!!

Låter konstigt, har svårt att tro att det har med objektiven att göra.

I din 40D kan du välja att mäta ljuset på 4 olika "sätt" eller snarare ta hänsyn till olika stora delar av bilden: spot, utsnitt, centrumvägd eller evaluerande.

Om du t.ex. kör evaluerande (som mäter ljuset i stora delar av bilden) och sedan zoomar in till porträtt/närbild mäts ljuset mest i ansiktet och bakgrunden kan bli över/underexponerad. Om du sedan zoomar ut till helkropp eller mer mäts ljuset till stora delar runt modellen som kanske då blir underexponerad.

Testa att ställa in kameran på spotmätning och skjut en modell mitt i nyllet med olika brännvidd så tror jag att exponeringen blir likvärdig (= samma bländare/slutartid). Om inte, kan du ha ett problem med optiken.

Du får testa dig fram och kanske lägga upp ett par exempelbilder för att få bättre hjälp.

Det går ju alltid köra med lite minus kompensation också. 40D är benägen att överexponera så "normalinställning" är iaf för mig omkring-1/3 till 2/3 steg. Det går leva med lite knasig mätning också...

Tack för svar till en novis!

apersson850:
Jag har tidigare använt mig av en traditionell systemkamera (Canon Elan IIe som likanar digitalkameran 40d). Med den systemkameran och nämnda objektiv blir fotografierna bra. Har du några bildexempel? Ska försöka hitta några bra exempel.

and30ers:
Hej, jag tror kanske också att det kan vara en inställning i kameran. Bra tips! Och ja bakgrunden är OFTA underexponerad, jag ska kolla de inställningarna igen. Jag måste erkänna att jag famlar när det kommer till denna kameran. Jag tar ofta en sekvens med 10-15 kort och OFTAST blir INGET kort bra och kasseras. Känns riktigt tråkigt MEN det kan ändras.

bengt-re:
Du har helt rätt men om jag ska vara ärlig så tar jag oftast kort med någon av de automatiska inställningarna. Jag är ännu för långsam för att köra manuellt.

Hej igen,
Tror inte du skall köpa vare sig nya objektiv eller en ny kamera.
Däremot kan det vara smart att köpa ett par böcker om basic fototeknik. Har man inte grundläggande koll på ljus, bländare, slutartid etc. är det mycket svårt att styra bildresultatet. Även den dyraste kameran har ingen aning om vad DU vill uppnå med din bild. Den chansar vilt och har den tur blir du nöjd. Om DU har koll kan du eliminera tur som en faktor för bra bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto