Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D och Speedlite 430 Ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej När jag försöker ställa in blixtstyrning och C.Fn inställn. för extern blixt på min 40D tillsammans med ett Speedlite 430EX får jag meddelandet
"Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt" ?????
Ska jag inte kunna komma åt dom inställningarna med ovanstående kombination ??
Blixten verkar fungera tillsammans med kameran i övrigt.

Mvh Mats

Vet inte hur det är med just din blixt, men jag har en 550EX, och där är bara vissa av menyvalen för extern blixt valbara. De andra får jag ställa in direkt på blixten istället.

Matte01 skrev:
Hej När jag försöker ställa in blixtstyrning och C.Fn inställn. för extern blixt på min 40D tillsammans med ett Speedlite 430EX får jag meddelandet
"Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt" ?????
Ska jag inte kunna komma åt dom inställningarna med ovanstående kombination ??
Blixten verkar fungera tillsammans med kameran i övrigt.

Mvh Mats

Kolla manualen för kameran samt även för blixten. Möjligen försöker du göra något som inte kan göras i kombination med just 430EX. Å andra sidan så sköter sig blixten utmärkt utan en massa inställningar. Vore märkligt om man måste ha en 580EX för vissa inställningar...

430 EX funkar utmärkt med 40D, men det är bara 580 EX II som kan använda alla styrfunktionerna från kameran.
Det är i sig inget problem eftersom man lika gärna kan göra inställningarna i blixtens meny.

Tackar

Kunde inte hitta något i manualen vare sig för blixt eller kamera som sa att alla funktionerna inte gick att styra från kameran med en 430 Ex.
Uppfattade det som att alla Ex-blixtar skulle kunna styras från kameran.
Och tack för länken. Den svarade ju precis på min fråga. Illa att jag inte kunde hitta den när jag sökte. Valde väl dåliga sökord.

Om någon orkar svara på en nedanstående avslutande fråga, så vore jag tacksam även om det säkert finns mängder med trådar om det :)

Gällande exponeringskompensation:
Blixtens ex.komp tar väl över kamerans, men om jag har ställt in ex.komp i kameran men inte på blixten, gäller den på kameran då eller blir den 0 som blixten är inställd på?
Exponeringskompensationen för blixten i kamerainställningarna antar jag bara gäller för den interna blixten då jag har en 430, eftersom jag inte kan styra den från kameran?

Sammanfattningsvis Är det rätt att säga:

Om jag har en extern blixt så spelar det ingen roll vare sig vad kamerans egen ex.komp eller inställningen för ex.komp för blixten i kamerainställningarna står inställd på utan det är alltid den externa blixtens ex.komp som styr vilket värde som gäller, som jag i mitt fall med en 430 får ställa in direkt på blixten?

Re: Tackar

Matte01 skrev:
Om jag har en extern blixt så spelar det ingen roll vare sig vad kamerans egen ex.komp eller inställningen för ex.komp för blixten i kamerainställningarna står inställd på utan det är alltid den externa blixtens ex.komp som styr vilket värde som gäller, som jag i mitt fall med en 430 får ställa in direkt på blixten?

Det fick du om bakfoten tror jag.
Du kan ställa blixtkompensationen på kameran och det funkar med 430 EX precis som om du gjort det på blixten, inga problem. Tryck på knappen på kameran och vrid på hjulet bara. Eftersom det är det jag gör mest vad det gäller blixtinställningar är det sällan jag behöver pilla på själva blixtens knappar. Den enda knapp jag frekvent använder på själva blixten är den som aktiverar FP synk.

Men ska du ställa in blixtens CFn funktioner får du göra det på blixten, med 580EX II kan du göra det i kamerans menyer om du föredrar det.

OK
Så då kan jag alltså ställa in det via kameran.
Men vad händer om jag ställt in exp.komp för blixt via kamerainställningarna och även gör det direkt på blixten (Varför man nu skulle göra det. Frågar mest för att förstå)
Vilken inställning bestämmer då för det syns ju inte på blixtens inställningar om jag ändrar i kameran?

Och ställer jag in exponeringskompensation för blixten då spelar det väl ingen roll vad den "vanliga" (ej för blixten) exponeringskompensationen i kameran står på, eller hur?

Matte01 skrev:
OK
Så då kan jag alltså ställa in det via kameran.
Men vad händer om jag ställt in exp.komp för blixt via kamerainställningarna och även gör det direkt på blixten (Varför man nu skulle göra det. Frågar mest för att förstå)
Vilken inställning bestämmer då för det syns ju inte på blixtens inställningar om jag ändrar i kameran?

Och ställer jag in exponeringskompensation för blixten då spelar det väl ingen roll vad den "vanliga" (ej för blixten) exponeringskompensationen i kameran står på, eller hur?

Jag vet inte och har inte funderat över det, ställer blixtkompensationen på kameran varje gång.

Så här är det (i alla fall för 40D + 580 EX II, men det lär vara lika i ditt fall):

Om du ställer in en blixtkompensation på kameran, men blixten står på noll, då gäller kameran.
Om du ställer in en blixtkompensation på blixten, men kameran står på noll, då gäller blixten.
Om du ställer in en blixtkompensation på kameran och en annan på blixten, då gäller blixten. Kamerans inställning ändras av blixten, men kan inte längre ändras på själva kameran. Du måste ställa tillbaka blixten på noll, vilket även ställer kamerans blixtkompensation på noll, innan du kan ändra den från kameran igen.

Om du ställer in vanlig exponeringskompensation också, tillsammans med blixtkompensation, så går det visst att göra. Det märks ju bara i autolägena, och då mest i Av. Av i full frihet, med blixt, ställer ju slutartiden för att exponera motivet utan blixt och dänger sedan på blixten, som kommer att exponera det den räcker till efter vald bländare. I praktiken innebär det att blixtkompensationen styr exponeringen av förgrunden (inom blixtens räckvidd), medan den vanliga kompenseringen styr exponeringen av bakgrunden, som inte blixten räcker fram till.

Aha!!

Tack för den beskrivningen. Då är jag med, Behöver testa och ser hur det blir i praktiken.
Perfekt även med förklaringen av effekten av den "vanliga" exponeringskompensationen.

Måste bli säkrare på alla inställningar så att dom sitter i ryggmärgen. Det är inte så populärt att stå och fibbla med kameran och testa inställningar när motivet står och väntar.

Supernöjd med 40D än så länge och det finns som sagt så mycket inställningar så det lär dröja innan jag behärskar dom.
Först ska man lära sig tekniken och nästa steg är att lära sig fotografera.

Jag har att göra framöver... men det är jäkligt kul :)

Ska kanske lägga till att det finns anledningar till att man kan ändra blixtexponeringen på blixten också.

Vissa kameror har inte möjlighet att ändra från kameran. Exempelvis 300D (om man inte installerar "rysshacket").
På blixten kan man ställa +/- 3 steg, från kameran bara +/- 2 steg. Förmodligen för att kameran begränsas av att man använder den vanliga skalan, som också går till +/- 2 steg på en 40D. Det är bara 1D som tillåter +/- 3 steg för vanlig exponeringskompensation.
Om man inte handlar Nikon, för då får man +/- 5 steg, minsann. Men då passar inte blixten heller, så det kan vi ju bortse från.

ANNONS
Götaplatsens Foto