Annons

Canon 500D - duger som videokamera för företagsbruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Hej,

Trots min Nikonism ser jag Canon 500D som en bättre kamera all-in-all jämf med D5000 när företaget skall köpa in en kamera.

Kraven:
1) Kamera som funkar att ta okej kort med.
2) Men framförallt fixa videofilmer (mestadels för internt bruk via intranet, men som även skall funka för andra media - plasmaskärmar etc).

Frågor:
Hur funkar autofokusen?
Hur många tradeoffs jämfört med vanlig videokamera?
Funkar 500D för detta företagsbehov tycker du?
Lämplig programvara?

Många tack!

Hej,

Trots min Nikonism ser jag Canon 500D som en bättre kamera all-in-all jämf med D5000 när företaget skall köpa in en kamera.

Kraven:
1) Kamera som funkar att ta okej kort med.
2) Men framförallt fixa videofilmer (mestadels för internt bruk via intranet, men som även skall funka för andra media - plasmaskärmar etc).

Frågor:
Hur funkar autofokusen?
Hur många tradeoffs jämfört med vanlig videokamera?
Funkar 500D för detta företagsbehov tycker du?
Lämplig programvara?

Filmfunktionen i 500D håller bildmässigt ofta högre kvalitet än motsvarande videokameror. Särskilt i svagt eller kontrastrikt ljus

Däremot har den några minus.
- Ingen anslutning av mikrofon
- Svårt att zooma snyggt (å andra sidan zoomar sällan proffs under filmning)
- Helt automatiskt exponering, men man kan låsa exponeringen och exponeringskompensera.
- Bara autofokus inan filmningen startar. (å andra sidan filmar alla proffs med manuell fokus. Det är sällan man behöver ändra fokus).

Att hantera filmerna är enkelt. De kan du klippa ihop i vilket redigeringsprogram som helst, ex iMovie eller Adobe Premiere Elements.

Som jag ser det är det zoomomfånget (om man inte har 18-200 eller flera objektiv) och möjligheten till lös mikrofon som är det största minusen.

Pluset är den fina bildkvaliteten.

- Bara autofokus inan filmningen startar. (å andra sidan filmar alla proffs med manuell fokus. Det är sällan man behöver ändra fokus).

Nej, det går att göra om autofokus även under filmning. Men man kommer att vilja klippa bort den biten av filmen under tiden som autofokusfunktionen arbetar, pga ändrat ljus, ljudstörningar och förstås varierande fokus.

Nej, det går att göra om autofokus även under filmning. Men man kommer att vilja klippa bort den biten av filmen under tiden som autofokusfunktionen arbetar, pga ändrat ljus, ljudstörningar och förstås varierande fokus.

Kul. Detta visste inte Canonrepresentanten om vid pressvisningen iaf. Håller på att kolla på filmfunktionen på 500D nu.

Filmfunktionen i 500D håller bildmässigt ofta högre kvalitet än motsvarande videokameror. Särskilt i svagt eller kontrastrikt ljus

Däremot har den några minus.
- Ingen anslutning av mikrofon
- Svårt att zooma snyggt (å andra sidan zoomar sällan proffs under filmning)
- Helt automatiskt exponering, men man kan låsa exponeringen och exponeringskompensera.

Att hantera filmerna är enkelt. De kan du klippa ihop i vilket redigeringsprogram som helst, ex iMovie eller Adobe Premiere Elements.

Som jag ser det är det zoomomfånget (om man inte har 18-200 eller flera objektiv) och möjligheten till lös mikrofon som är det största minusen.

Pluset är den fina bildkvaliteten.

Fel framrate så inte är det helt smidigt att mata dess signal vidare. Nja, vill man ha en videokamera för att använda som videokamera så köp då en videokamera så får du en mycket bättre produkt. Canon HV30 är billigare eller iaf ungefär samma pris som en 500D och oändligt mycket bättre videokamera. För under 9 tusen hittar du nog inte en bättre kamera idag - självklart kan du köpa en RED eller något liknande och få en riktigt videokamera med stor sensor, men det är väldigt mycket dyrare.

500D, 5D mkII, D90 är dåliga videokamror - de duger till "nödfilmning" och till extremfilmning där man kan ta nackdelarna för att vinna fördelarna som en stor sensor ger, men till normal vidofilmning är de hopplöst dåliga.

Sen KAN man tex köpa ett begagnat Nikon objektiv med manuell fokus och bländare samt adapter för att passa Canon.

Kan man få för runt 1000:- och då har man skönare manuell fokus samt helt manuell bländare.

Kan vara användbart att tex kunna välja stor bländaröppning mitt på dagen, för att få kort skärpedjup.

Jag kan bara säkert svara för 5D mark II och där är verkligen bildkvaliteten toppen. Man ser tydligt skillnad i dynamiskt omfång och vid filmning i svagt ljus. Sen kan det vara snyggt med det korta skärpedjupet.

Canon säger att det ska vara samma teknik i 500D.

Och bara för att kolla att jag inte ljög så provade jag lite snabbt nu: <http://www.youtube.com/watch?v=o3wXckrHrr8>

ANNONS
Götaplatsens Foto