Annons

Canon 50D 12mp fullframe?

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Canon 50D 12mp fullframe

Hej.

Någon som har någon gissning om när Canon kan tänka sig släppa sin efterföljare till 40D och blir det då en 40D MKII eller 50D ?

Har läst någonstans att uppföljare brukar komma i februari,då förväntas åtminstonde en Canon 5D MKII att komma.

Är det rimligt att förvänta sig att 50D blir en fullframe kamera med låt säga 12mp ? (detta påstås vara troligt enligt utländska forum).

//Peter Olsson

Jag har knappt hunnit lära mig min 40D än, så jag hoppas att det tar låååång tid innan det kommer en efterträdare. :)

50D är inte stor idé att köpa. Mycket tyder på att Canon kommer att fortsätta att tillverka kameror även i framtiden. Det är således även en 60D på gång..Problemet är att tekniken är för gammal i den också.. Vad jag förstår är det först 70D:n, som kommer 2009, som kommer vara tillräckligt bra för att leva upp till de krav vi har idag.. Allt vi kan göra till dess är att vänta...

Tacka vet jag Eos 300D, till den finns inga nya firmware update. Verkar som att den är fulländad. Kanske inte skulle ha sålt min ? :)

Canon brukar ju har produktcykler på minst 1,5 år, så en uppföljare till 40D lär inte komma förrän tidigast 2009.

Tror Canon kommer att fortsätta på inslagen väg med 1.6x crop på XXD och XXXD kamerorna, 1.3x crop på XD och FF på XDs kamerorna.

Däremot kommer säkert FF kamerorna på sikt både för Canon och Nikon säkert att sjunka. Var ju inte många år sedan som D30 kom med 1.6x crop för 34.000:- och idag kostar en 350D 5.000:-

Bara att titta på 5D. Den kostade ju runt 30.000 när den kom, och ny kostar den 22.125:- på Cyberphoto med Canons Cashback.

Sen i ärlighetens namn är den stora kostnaden inte 5D om man vill ha FF, utan all dyr L-optik som kameran kräver för att komma till sin rätt.

Hej Stefan.

Det sista du sa om den dyra optiken som krävs för att en så bra kamera skall komma till sin rätt är förmodligen det som man bör väga in när man skall handla kamera.

Vill man ha en "prisvärd" allt är ju relativt men låt säga att en Canon 40 D idag är en mycket bra och prisvärd kamera som givetvis skulle bli ännu bättre med L-optik men som man kanske kan tänkas använda något billigare optik på för att komma undan lite billigare.

Känns lite som att om man skulle köpa en 5D eller i den kalssen så bör man använda uteslutande L-optik

Nu säger förståss alla i en kör att det är alltid bättre att sattsa pengarna på en lite billigare kamera låt säga canon 400D och sen köpa l-optik.

Själv lutar jag nog mer åt att köpa en Canon 40D med kit objektiv 17-85 vilket har fått bra kritik, man kan ju alltid fylla på med bättre objektiv i efterhand.

//Peter Olsson

ERJ skrev:
50D är inte stor idé att köpa. Mycket tyder på att Canon kommer att fortsätta att tillverka kameror även i framtiden. Det är således även en 60D på gång..Problemet är att tekniken är för gammal i den också.. Vad jag förstår är det först 70D:n, som kommer 2009, som kommer vara tillräckligt bra för att leva upp till de krav vi har idag.. Allt vi kan göra till dess är att vänta...

:) :) :)

/Matti

Re: Canon 50D 12mp fullframe

Photografer skrev:
Hej.

Någon som har någon gissning om när Canon kan tänka sig släppa sin efterföljare till 40D och blir det då en 40D MKII eller 50D ?

Har läst någonstans att uppföljare brukar komma i februari,då förväntas åtminstonde en Canon 5D MKII att komma.

Är det rimligt att förvänta sig att 50D blir en fullframe kamera med låt säga 12mp ? (detta påstås vara troligt enligt utländska forum).

//Peter Olsson

Så kom den klassiska frågan efter nylanseringen

Jag har bara varit medlem tillräckligt länge för att uppleva en vänte /lanseringen av en canon prosumer, är det lag på att man måste driva med den som frågar när uppföljaren till en kamera som kom ut för en månad sen?

själv undrar jag vad som kommer efter 9D (den vore ju förresten lite kul att märka om som en minolta :D), 90D respektive 950D... dags att låsa siffrorna och lägga till "mk" på samtliga? Och hur ser 1DmkXIX ut?

Robin Gyllander skrev:
Jag har bara varit medlem tillräckligt länge för att uppleva en vänte /lanseringen av en canon prosumer, är det lag på att man måste driva med den som frågar när uppföljaren till en kamera som kom ut för en månad sen?

Japp! Straffbart enligt Sveriges grundlag!

Ojdå vad har jag ställt till med.
Tråkigt att jag inte tog tid på mig att kolla när Canon 40D släpptes , själv tippade jag på mellan 6-10 månader sen (typ).
Frågan är dock fortfarande relevant och kanske förtjänar svar från någon som vågar sig på en vild gissning om hur framtiden kommer att te sig.

Tack Stefan Erik och Robin för att ni svarat på min fråga.

//Peter Olsson

40D smet väl ut på marknaden i Aug i år och första priserna i svensk butik dök upp runt den 20 Aug.

Historiska lanseringsmånader;
D30 Apr 2000
D60 Feb 2002
10D Feb 2003
20D Aug 2004
30D Feb 2006
40D Aug 2007

Även om det låter tidigt att en ny modell kommer i Feb, så vet man ju inte - kanske 50D kommer tidigare än vad man förväntar sig, då som ett svar på Nikons D300...?

Jag väntar iaf på uppgradering och hoppas 50D (?)lever upp till mina förväntingar på en "prosumer" Canon kamera modell hösten 2008...kan den slå Nikon D300 på fingrarna på de flesta punkterna till ett pris mellan 10-12 tusen vid lansering så ska iaf jag se till att ha ett sparkonto välfyllt...

Photografer skrev:
Frågan är dock fortfarande relevant och kanske förtjänar svar från någon som vågar sig på en vild gissning om hur framtiden kommer att te sig.
Du kan säkert få massor av fantasifulla gissningar om du hellre vill ha det men annars har Staffan redan berättat vad som är det mest realistiska utifrån Canons numera väldigt konsekventa produktcykler i det här segmentet:
10D - februari 2003
20D - augusti 2004
30D - februari 2006
40D - augusti 2007
50D - februari 2009?

Photografer skrev:

Tack Stefan Erik och Robin för att ni svarat på min fråga.

//Peter Olsson
Ok, då tar jag en DJUUUUP titt i kristallkulan.

Tittar vi på upplösningen, så har vi haft följande upplösningar sedan D30:
3MP
6MP
8MP
10MP

En höjning med först 100%, sedan 33% och sist 25%. Så gissningsvis blir nästa höjning 20%, alltså 12MP.

Tycker själv inte det hänt mycket på brusfronten dom senaste åren, men gissningsvis är det där man gör framsteg (både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt). Så gissningsvis kanske nästa generation har 1 stegs mindre brus.

Tror 14 bitars färgdjup som dom senaste kamerorna har räcker rätt långt, och blir oförändrat ett bra tag framöver.

Nytt batteri med bättre kapacitet

För att få något större pixlar, ökar man formatet på sensorn. Från dagens 40D på 22.2x14.8mm till 23.6x15.8 vilket är gränsen för vad EF-S objektiven klarar.

Högre upplösning på LCD-skärmen definitivt. Tveksamt om den blir större (börjar bli trångt där bak).

Tror både Canon och Nikon fortsätter med IS i objektiven (blir säkert standard på ALLA objektiv i framtiden), så ingen antiskak i kameran.

Bättre AF kan det nog bli

Något större och tyngre än 40D

Inte omöjligt med egen justering av bak/fram fokus av objektiv.

Pris, finns säkert ingen anledning att sänka, så runt 12.000:- när den introduceras.

Större sökare kan man alltid hoppas på (kanske i klass med Nikons 1.5x crop....)

Något starkare inbyggd blixt

8b/s. Inte för att många behöver det, men med snabbare processor kostar det inte mycket, och säljer säkert fler kameror trots det lilla mervärdet (status med många fps).

Mer vädertätning.

Lansering, runt 2009/2010

Bättre AutoIso (mer lik Nikons)

Bättre LiveView med full autofokus

Så här en okvalificerad sammanfattning:

Bilagor

• 50d_3.jpg
    50d_3.jpg
    63.8 KB · Visningar: 389
Senast ändrad:
Vapo skrev:
:D

Men vi får väl hoppas att LCD skärmen får 922K pixlisar mot de 690K din kristallkula säger!

Ja, det kan jag hålla med om. Dom borde ju kunna få till iallafall samma upplösning som Nikon.

Men nu såg jag 690K i kristallkulan, så därför skrev jag den siffran i specen.. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto