Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 50D-Känslig fokusering ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag tycker mej uppleva problem med front/backfokus (som så många andra) jag, med min 50D. Men mer och mer ser jag att det är riktigt svårt att få till en bra skärpeinställning med autofokus.Ibland ser det ut vara spot on för att i nästa bild missa totalt, detta gäller med de längre brännvidderna och vid max bländare.

Finns det nå´n som känner igen "fenomenet"? Eller kan det vara så att den finfina skärmen gör att det är mycket lättare att se om JAG missar, jämfört med tidigare modeller????

Klart fundersam!

Och du har kalibrerat ditt/dina optik med huset? Har läst på ett Canon forum att flertal verkar vara tvungna att kalibrera för att få ordning på en del saker,

?

Vad menar du med de längre brännviderna? Snackar vi långa teleobjektiv a la 400-1000 mm? På min 40D upplever jag att skärpan inte alltid sitter trots stilla motiv. Där är det skillnad mot min 1dMKII som i 99 fall av 100 suger in rätt skärpa. (fantastisk AF på den kameran).

Och du har kalibrerat ditt/dina optik med huset? Har läst på ett Canon forum att flertal verkar vara tvungna att kalibrera för att få ordning på en del saker,

Jag har testat att kalibrera ett 70-200/2,8 som är mkt tveksam vad det gäller skärpan, vet inte om jag kan påstå att det blir så mkt bättre.

Vad menar du med de längre brännviderna? Snackar vi långa teleobjektiv a la 400-1000 mm? På min 40D upplever jag att skärpan inte alltid sitter trots stilla motiv. Där är det skillnad mot min 1dMKII som i 99 fall av 100 suger in rätt skärpa. (fantastisk AF på den kameran).

Ja, det gäller 300/2,8 IS mm, med 1,4 ext verkar skärpan sitta bättre!

Har testat ganska genomgående fokuseringspunkten på 300/2.8 resp Tamron 70-200/2.8, enligt konstens alla regler vill säga. Ser inte speciellt mycket felfokusering på nåt av dem, för att vara ärlig verkar det så bra som det kan vara.
Uppenbarligen är det skit bakom spakarna!!!!

ANNONS