Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Jag är ingen expert på MTF-kurvor men detta är tvärtemot det jag har lärt mig om MTF-kurvor. Trodde det var så att om ett objektiv har höga kurvor på 40 lp/mm så är upplösningen (detaljrikedomen) hög och om ett objektiv har höga MTF-kurvor vid 10 lp/mm så var kontrasten hög.
Det stämmer nästan. Om 40-kurvan är hög så är kontrasten vid just den frekvensen hög. Upplösningen bör egentligen mätas i hur högt i frekvens man kan urskilja några detaljer alls. Detta är den sk. Nyquistfrekvensen, vilken ibland kan ses i testkartor där smala linjer divergerar tills de "upphör" eftersom upplösningen inte är hög nog. Dock kan det lika gärna bero på sensorn (moiré) som på optiken.
Man kan alltså ha hög upplösning, men med låg kontrast. Alltså behöver inte MTF-kurvorna säga något om hur fina detaljer objektivet kan återge, men väl hur hög den lokala kontrasten är vid de olika mätfrekvenserna.

Tillägg: Dock kan man ju tycka att MTF är ett bra verktyg för att ta reda på det som är väsentligt för en normal bilds egenskaper. Man sitter ju inte och tittar med mikroskop på skiten;-)
 
Senast ändrad:
ANNONS