Annons

Canon 50mm/1.4 FD till Canon EOS 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Affelindo

Avslutat medlemskap
Jag har sett att man kan få tag på de gamla Canon-objektiven ur FD-serien till struntsummor (jämfört med EF) Eftersom jag har lite skralt om pengar nu så undrar jag om det går att köpa som ett alternativ till 50mm/1.4 EF. Jag hade främst tänkt att använda det till porträttbilder.

Skillnaden mellan FD och den nya generationens EF-objektiv är väl främst att de du måste fokusera manuellt, eller? Passar det ens på min Canon EOS 10d?
Hur krångligt och tidsödande är det att fokusera manuellt jämfört med autofokusering?

Tacksam för svar...

Ja det ær finfina objektiv, fdn/fd optiken!

Du måste ha en adapter før att det rent mekaniskt skall passa.

Med adapter så tror jag desutom att du førlorar onædlig fokus..

Jag hade kanske kikat på Leicas R,objektiv. Till de har du adaptrar dær du behåller oændlig fokus. Dessutom så har du bæsta tænkbara resurs vad gæller bildkvalitet, æven med morgondagens dslr med øver 15-20mp...

Idag finns Leicas R,objektiv rættså billigt. MEN det drøjer nog inte så længe innan de stiger till himlen prismæssigt sett pga økad popularitet.
Det mærks redan på antalet adaptrar som sæljs på tex ebay.
tex denna,,, http://cgi.ebay.com/Mount-adapter-S...602373915QQcategoryZ30070QQrdZ1QQcmdZViewItem

MVH Niclas,

Det ær absolut inte tidsødande att fokusera 100% manuellt. Testa med dina AF,objektiv vetja;)

Jag anvænder sjælv gærna AF, men sællan mer æn som en snabbare væg mellan motiven.. Jag personligen finjusterar næstan alltid fokusen noga manuellt.

MVH Niclas,

Tack för tipsen om Leica R-objektiven Niclas. Tyvärr går svaret helt utanför de grundförutsättningarna jag har och uppgav i första inlägget. Leica-objektiven är väldigt DYRA jämfört med Canons egna med EF-fattning och jag undrade om ett billigare alternativ eftersom det är lite skralt i kassan just nu.

Men däremot så lärde jag mig något nytt och det uppskattas. Dessutom så svarade du utförligt på min grundfråga vilket uppskattas.

"Du måste ha en adapter før att det rent mekaniskt skall passa.". Vad kan en sådan adapter kosta och var får man lättast tag på en?

"Med adapter så tror jag desutom att du førlorar onædlig fokus..". Är det någon annan som kan bekräfta att oändligt fokus går förlorat?

Hama har en adapter också som bibehåller oändlig fokus, brännviddsförlängning 1.2x och kostar ~130€.

ANNONS