Annons

Canon 50mm 1.8 & Error 01

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Har börjat få problem med min 50mm Mk1, får Error 01 i mina båda kameror (andra objektiv fungerar bra). Dvs. kontakten mellan kameran och lensen fungerar inte, det verkar vara att lensen lyder inte kameras order om bländaren utan har alltid 1.8? I alla fall, den fungerade så fint tidigare, köpte den nämligen cirka en månad sedan och har varit verkligen nöjd. Har försöker putsa med tyg & topsy, vågar man använda någon vätska? Eller andra bra förslag?

Har någon behövt få den renoverat och hur mycket har den kostat? Blir knappast lönsamt när ny MkII är billig, tyvärr bara jag absolut ville ha Mk1 och den var mycket svårare att få tag i...
 
Jag hade samma problem med ett objektiv för ett par år sedan. Jag tog ett suddgummi och suddade på kontakterna på objektivet för att rengöra dem. Tror att jag hittade tipset någonstans på Fotosidan.

Funkade för mig och kändes ofarligt. Gäller bara blåsa rent objektivet innan man sätter det på kameran igen. Vill ju inte ha suddrester på sensorn. Jag skulle inte använda denna teknik på kontakterna på kamerahuset just för risken för smutsig sensor.
 
Om jag sätter den till f22, trycker kanppen halvvägs och tittar inne i objektivet blir det inte ens i närheten f22 utan hålen är mycket, mycket större - kanske f1.8, vet inte. Som sagt, har samma problem i båda kameror jag har + inga problem med andra lenser. Men hur vet man om det är kommunkation eller problem med själva bländaren? Canon service vill förstås att jag skickar lensen dit men om det är olönsamt att reparera skulle jag inte göra det heller utan använda kanske lensen som pappersvikt.

Bra förslag? Kan det (eller lönar det ens) renoveras?
 
ANNONS