Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D + EF 24-105mm f/4L IS USM ljussvag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej bästa forumläsare.

Jag har precis bytt upp mig från min gamla Canon 10D till en 5D som jag köpte i paket med en EF 24-105mm f/4L IS USM. Det trista är att jag faktiskt känner mig besviken, den nya uppsättningen känns betydligt ljussvagaren än min gamla 10D fast jag bara hade några enkla Sigma-objektiv till det.

Kanske mina förväntningar är för högt ställda men efter allt gott man läst om denna uppsättning så hade jag hoppats på mer. Det är inget uttömande underlag men om jag fotograferar ute en helt molnfri solig dag, d.v.s. hyfsat dagsljus inomhus så måste jag lägga ISO på 1600 vid bländaröppning 10 för att få en hyfsad slutartid kring (20 - 30) och jag tycker det verkar mysko.Är det något som jag inte hajat med den nya uppsättningen tros? Alla kommentarer är varmt välkommna.

mvh Ola

hej
låter mysko
har du av misstag lagt exponeringskompensation eller har du polfilter på?

www.roine.nu/bok19 är alla tagna med den kombon, först inne i kyrkorna har jag 800 o 1600

Men varför bländare 10? Redan vid 8 får du ju bra skärpedjup

Molnig dag hadde jag iso 400 då jag fotade från bussen för att få snabb tid.

Det låter väldigt konstigt om du måste peta upp kameran till iso 1600 i dagsljus. Fast det är klart du kan ju köra med lite större bländare för att få ner slutartiderna. Om du inte behöver fokusen över hela bildplanet.

Men det låter ju definitivt konstigt.

Ola Theander skrev:
Det är inget uttömande underlag men om jag fotograferar ute en helt molnfri solig dag, d.v.s. hyfsat dagsljus inomhus så måste jag lägga ISO på 1600 vid bländaröppning 10 för att få en hyfsad slutartid kring (20 - 30) och jag tycker det verkar mysko.

bländare tio inomhus utan extra ljus än från fönstret? beroende på fönstrenas storlek, och hur mörkt respektive ljus det du fotar är, så skulle jag säga att det antagligen inte är något fel på grejjerna..

Varför så liten bländare?

Lite kryptiskt skrivet. Du skrev ute och sedan inomhus? Om det är inomhus är det ju en helt annan grej. Bl. 10 inomhus känns rätt överdådigt för "skärpans" skull. Och skärpedjupet på bl 10 lär du inte behöva inomhus.

Finns inga genvägar, bara att köpa ljusstark optik om man vill fota i dunkelt ljus hemma. Sen är ju förstås blixt nästan oumbärligt inomhus.

Hej allihopa

Tack för alla svar. För att förtydliga med soljus ute men att jag var inne var bara för att ge en uppfattning om omständigheterna. D.v.s. om det är molnigt ute är det även mörkare inomhus men jag ser nu att jag skrev lite konstigt, men det var alltså inomhus det handlade om i det exemplet, fast med fint väder utomhus. (så som det är idag (31/5) i Stockholm)

Gällande bländare 10 så var det helt enkelt för att det var en lätt inställning i.o.m. att jag bara provade för att få någon form av referensvärde som ni läsare kunde jämföra med, det var alltså ingen seriös fotografering det var frågan om.

Jag får joxa vidare lite och se om jag kan hitta vad det rör sig om. Kanske jag kan hitta några foton här på Fotosidan med samma konfiguration där EXIF-infon finns kvar så man kan se vilka inställningar andra använder med samma utrustning.

mvh Ola

bästa tipset är förmodligen, kör med större bländare än 10. Jag hade nog haft den vidöppen

hej
har man bländare 10 har man, dvs det hjälper ju inte köpa en 50/1.0, det blir ju inte ljusare av det om du nu dristas till att köra 10 ju.

Men det skall vara bra illa en solig dag med normala fönster för att inte bländare 4 med iso800 räcker.

Roine

Hej igen

Tack för alla svar. Det är möjligt att det kanske är helt normalt för konfigurationen men eftersom jag jämför med min 10D med relativt billiga objektiv så hade jag väl hoppats/trott på en större skillnad med en 5D och det nya objektivet, men första intrycket är att det är sak samma med tonvikt mot en försämring jämfört med tidigare och det var väl inte riktigt vad jag trodde.

Jag ska ta några foton och lägga upp på denna tråden så kan ni se och kommentera. Återkommer om med det.

mvh Ola

just ljusstyrkan beror egenteligen inte direkt på kamerahuset 5D, dem sämre ljustyrka torda vara pga att ditt nya f:4 e ljussvagare än dina gamla Sigma. Hade du t.ex sigma optik på din 10D med 2,8 bländare vidöppnen blir det såklart skillnad.

Förutsatt att du körde vidöppet o inte bländare 10 på även dom, gjorde du de sistnämda har jag ingen koll alls vad det kan vara.

Det kanns nastan som du har lite dalig koll pa elementar fotograferings-teknik?

Det spelar ingen roll hur dyr kamera eller hur dyr optik du har.

Din nya kamera kommer pa blandare 10 och samma forhallenden krava exakt samma slutartid som din gamla kamera pa blandare 10.

Skillnaden ar att du nu har IS och darfor kan fa skarpa bilder pa langre slutartider. Du har aven bra brus-prestanda och kan fa brusfria bilder pa hogre ISO-tal an tidigare.

Ser normalt ut

Räknar man ut exponeringsvärdet (EV) baserat på dina siffror (1600 iso, f10, ca 25ms slutartid) blir EV=8 som motsvarar "Very bright indoor lighting". Din utrustning verkar alltså funka givet att du testade inomhus en solig dag.

Om du öppnar fullt till bländare 4 och ändrar till iso 100 under samma förhållanden (EV=8, dvs Lika ljust ute) bör du få slutartider på ca 60ms.

/T

Ola Theander skrev:
Hej bästa forumläsare.

Jag har precis bytt upp mig från min gamla Canon 10D till en 5D som jag köpte i paket med en EF 24-105mm f/4L IS USM. Det trista är att jag faktiskt känner mig besviken, den nya uppsättningen känns betydligt ljussvagaren än min gamla 10D fast jag bara hade några enkla Sigma-objektiv till det.

Kanske mina förväntningar är för högt ställda men efter allt gott man läst om denna uppsättning så hade jag hoppats på mer. Det är inget uttömande underlag men om jag fotograferar ute en helt molnfri solig dag, d.v.s. hyfsat dagsljus inomhus så måste jag lägga ISO på 1600 vid bländaröppning 10 för att få en hyfsad slutartid kring (20 - 30) och jag tycker det verkar mysko.Är det något som jag inte hajat med den nya uppsättningen tros? Alla kommentarer är varmt välkommna.

mvh Ola

Jag har, precis som du, nyligen bytt upp mig från 10D till 5D, dock har jag inte det objektivet du nämner. Själv har jag mest ljusstarka objektiv, som sträcker sig från 1.2 till 4 (85/1.2L, 50/1.4, 35/2.0, 100/2.8 Makro och 17-40/4L), men det spelar givetvis ingen roll vilket att objektiven jag skruvar på om jag ändå kör på bländare 10. Det spelar heller ingen roll vilket av husen jag hänger dem på, eftersom bländare 10 alltid är bländare 10.

Personligen ser jag uppgraderingen som ett rejält lyft! Om du har din 10D kvar fortfarande, prova att flytta över objektivet till den ska du få se att du får samma slutartid med den kombinationen.

Själv ska jag skicka min 10D för konvertering för IR-fotograferande. Det ska bli spännande :)

Re: Ser normalt ut

btj skrev:
Räknar man ut exponeringsvärdet (EV) baserat på dina siffror (1600 iso, f10, ca 25ms slutartid) blir EV=8 som motsvarar "Very bright indoor lighting". Din utrustning verkar alltså funka givet att du testade inomhus en solig dag.

Om du öppnar fullt till bländare 4 och ändrar till iso 100 under samma förhållanden (EV=8, dvs Lika ljust ute) bör du få slutartider på ca 60ms.

/T

Är du säker på att du menar 60ms, och inte 1/60s? Det är inte samma sak.

60ms är sextio tusendelar av en sekund. 1/60s är 16ms

EV100 = log2(f^2) + log2(1/T)

Med EV100=8, f=4 ger detta 1/16 sek dvs 62,5ms

Mvh,

Thomas

btj skrev:
EV100 = log2(f^2) + log2(1/T)

Med EV100=8, f=4 ger detta 1/16 sek dvs 62,5ms

Mvh,

Thomas

Ok, jag räknade inte öht, utan bara utgick ifrån att du råkade skriva fel, då man normalt aldrig anger slutartider i millisekunder, utan alltid i delar av en sekund.

När trådskaparen skrev "för att få en hyfsad slutartid kring (20 - 30)" är jag rätt säker på att han menade 1/20 - 1/30, inte 20-30ms.

ANNONS
Götaplatsens Foto