Annons

Canon 5D Mark IV slutar fungera i kyla!?

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej! Har varit ute nu två gånger då kameran krånglat då det varit lite kallt. I dag var det -2 och det gick väl bra ett tag men efter en timme så stängde den av efter första exponeringen trots att batteriet nästan är fulladdat.
Nu var det inte Canons batteri som satt i men likväl 7.2 V... så vad kan fallera här, kamera eller batteri?
Batteristatusen för batteriet som satt i är gott. Kameran indikerar att jag kan ladda batteriet många gånger än men är det något bevis för att det är ett bra batteri?

Mvh
Christer
 
Det mest sannolika (som antyds ovan) tills motsatsen bevisats är att batteriet står på näsan, särskilt om det är något billigt piratbatteri.
Jag trodde aldrig att ett nästan fulladdat batteri skulle ta slut så fort, med så god batteristatus!?
Canons är kanske bäst ändå!!?
 
Jag trodde aldrig att ett nästan fulladdat batteri skulle ta slut så fort, med så god batteristatus!?
Canons är kanske bäst ändå!!?
Det har många trott om sitt bilbatteri också, tills bilskrället inte startar när det har blivit kallt... Sedan är ju frågan om det visar rätt. Jag har ett gammalt (10+ år) åldrat originalbatteri till Nikon som lägger av vid belastning när det visar runt 20 %, i rumstemperatur. Jag gissar att det lär lägga av klart tidigare om jag kyler ned det, även om jag inte har testat. Det batteriet visar 0 av 4 i slitage, vilket nog är sant sett till antal battericykler, men inte åldring på grund av tid.
 
Det har många trott om sitt bilbatteri också, tills bilskrället inte startar när det har blivit kallt... Sedan är ju frågan om det visar rätt. Jag har ett gammalt (10+ år) åldrat originalbatteri till Nikon som lägger av vid belastning när det visar runt 20 %, i rumstemperatur. Jag gissar att det lär lägga av klart tidigare om jag kyler ned det, även om jag inte har testat. Det batteriet visar 0 av 4 i slitage, vilket nog är sant sett till antal battericykler, men inte åldring på grund av tid.
Jag antar att det inte är nå´t fel på kameran men hur är det... kan ett stort tele leda in kyla i kameran och på detta sätt kyla ner batteriet och därmed få kameran att sluta fungera??
 
Leder bort värme, menar du? Ja, det blir ju en än större kylfläns, förstås. Men batteriet är ju litet i förhållande till kameran redan från början.
 
Jag antar att det inte är nå´t fel på kameran men hur är det... kan ett stort tele leda in kyla i kameran och på detta sätt kyla ner batteriet och därmed få kameran att sluta fungera??
nej
Problemet är tvärtom.
Det är problematiskt att leda bort värmen.
Men de problemen har inte en 5D IV...

O visst kan det vara fel på kameran men det är mer troligt att det är batteriet.
 
Tror jag inte han menar utan precis som han skriver.
Han menar nog att en större kamerakropp leder bort mer värme från batteriet. Men jag menar att redan från början är kameran rätt mycket större än batteriet, så ett fickvarmt batteri som sätts in i en kall kamera svalnar förstås ganska fort.
Kan man knöla in kameran också under jackan blir hela grunkan varmare, och trevligare att ha mot ansiktet och i händerna, men det blir ju allt svårare ju större objektivet är, förstås.
 
Jag trodde aldrig att ett nästan fulladdat batteri skulle ta slut så fort, med så god batteristatus!?
Canons är kanske bäst ändå!!?
Alla batterier tappar kapacitet när det blir kallt.
Med det sagt, ett bra batteri gott skick tål kyla väldigt mycket bättre än ett dåligt batteri/batteri i dåligt skick.
När batterier blir gamla/"utslitna" så är det vanligt att de"tvärdö" i kyla.
Sannolikt det som hänt dig.
 
Alla batterier tappar kapacitet när det blir kallt.
Med det sagt, ett bra batteri gott skick tål kyla väldigt mycket bättre än ett dåligt batteri/batteri i dåligt skick.
När batterier blir gamla/"utslitna" så är det vanligt att de"tvärdö" i kyla.
Sannolikt det som hänt dig.
Jag,mest troligt är det så. Nu har jag köpt ett" riktigt" batteri och ska testa det men då våren är i antågande här i Umeå så får jag vänta med besked om hur det gick 🤔😎
 
Han menar nog att en större kamerakropp leder bort mer värme från batteriet. Men jag menar att redan från början är kameran rätt mycket större än batteriet, så ett fickvarmt batteri som sätts in i en kall kamera svalnar förstås ganska fort.
Kan man knöla in kameran också under jackan blir hela grunkan varmare, och trevligare att ha mot ansiktet och i händerna, men det blir ju allt svårare ju större objektivet är, förstås.
Som jag skrev tidigare så tror jag att han menar precis vad han skriver, Ett stort objektiv kan ju förstås hjälpa till o kyla ner en liten kamera i kylan o då kyls ju även batteriet ner o kan ju då förstås tappa endel prestanda. Själv tror jag mest på att batteriet helt enkelt är kass
 
ANNONS