Annons

Canon 5D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Shadek

Medlem
Hej, Jag går i tankarna med att köpa en ny cam.

Och är inne på att skaffa en Canon 5D eller en 50D
Men jag är väldigt grön. vilken ska man gå på? Jag har läst igenom en massa rensessioner mm på båda och jämfört specsen mot varandra men jag blir inte mycket klokare, jag kan givetvis identifiera skillnaderna men förstår inte vilka som är dom väsentliga skillnaderna för mig.

Skulle någon kunna hjälpa mig med tips? är helt lost.
Har inte fotat så mycket eller så länge, men är helt klart sugen på att utveckla mig. Fottar lika mycket landskaps bilder som tex porträtt. Om det spelar någon roll vid valet av cam.

lite exempel hinnar ni på http://shadek.deviantart.com/

tacksam för all hjälp som finns att få..



//
 

macrobild

Avslutat medlemskap
5d är en mycket bra kamera vad det gäller bildkvalitet men ack så gammal i handhavande.Trög, slö, långsam.
Jag använder ändå 5d som förstavalskamera vid nästan alla arbeten och då har jag 3 aps kameror från Canon, den senaste 50d, samt även från Nikon .

Nu är skilnaden inte så stor som många tror, den stora skilnaden är att jag känner mig säkrare med 5d bildkvalitet då jag vet att den klarar även lågljussituationer något bättre än mina kameror med mindre sensor.Det vill säga till de arbeten jag oftast gör.

Det finns även något så subjektivt och som som kallas pixelkvalitet, ett alltså högst subjektivt kriterie, men nästan alla som har använt exv 1dmk3 , 5d jämfört med en APS kamera vet vad jag talar om. Eller rättare sagt tror mig tala om.

Båda kamerorna är bra, 50d betydligt modernare, rappare, snabbare AF samt ett antal förbättringar, 5d är i dagens mått mätt en "gammal" kamera men fortfarande med en enastående bra bildkvalitet för att vara så gammal..
 
Senast ändrad:

ESS

Aktiv medlem
5d är en mycket bra kamera vad det gäller bildkvalitet men ack så gammal i handhavande.Trög, slö, långsam.
Jag använder ändå 5d som förstavalskamera vid nästan alla arbeten och då har jag 3 aps kameror från Canon, den senaste 50d, samt även från Nikon .

Nu är skilnaden inte så stor som många tror, den stora skilnaden är att jag känner mig säkrare med 5d bildkvalitet då jag vet att den klarar även lågljussituationer något bättre än mina kameror med mindre sensor.Det vill säga till de arbeten jag oftast gör.

Det finns även något så subjektivt och som som kallas pixelkvalitet, ett alltså högst subjektivt kriterie, men nästan alla som har använt exv 1dmk3 , 5d jämfört med en APS kamera vet vad jag talar om. Eller rättare sagt tror mig tala om.

Båda kamerorna är bra, 50d betydligt modernare, rappare, snabbare AF samt ett antal förbättringar, 5d är i dagens mått mätt en "gammal" kamera men fortfarande med en enastående bra bildkvalitet för att vara så gammal..
+1


(tio tecken)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Några högst personligt präglade tips:

Är du beredd på att utrustningen blir lite tyngre och klumpigare så lockar väl 5D med sin fina bildkvalitet och stora sökare.

40D/50D lockar med sina kompakta objektiv och snabbhet.
För sport, aktion och användande av teleobjektiv (t.ex fåglar) så lämpar sig nog dessa kameror lite bättre. (40D är i princip likvärdig 50D men mycket billigare)

Eftersom du gillar porträtt så kan valet vara lite knepigare.
Men jag tycker att 40D/50D klarar kraven om man använder högklassig optik. Ljusstarka objektiv med fast brännvidd kan ge hög skärpa, kort skärpedjup och vacker oskärpa utanför skärpedjupet även på den lilla sensorn. Annars tänker man nog på 5D i första hand när det gäller porträtt.

Hehe, helst vill man väl ha båda kamerorna

Mvh J O
 
ANNONS