Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D eller 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

iknor

Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny kamera som kommer användas ganska mycket för att filma. Jag har varit inställd på att köpa en 60D ganska länge, men sedan jag läste att plasten ofta släpper på den (och har själv upplevt det på en 60D som jag lånade) börjar jag istället fundera på 600D.

Har 600D samma problem med plasten?
60D har inbyggd HDR-funktion. Är det en funktion som man aktiverar när man själv vill, eller går det på automatik?
Är det någon som vet hur pass mycket skillnad det blir i bilderna mellan de olika kamerahusen, eller beror det enbart på vilket objektiv man använder?
 
Bilderna från de två är typ identiska.

Skillnaden ligger i greppvänlighet, handhavande, känsla, snabbhet, sökare, AF, vikt, storlek etc. Dessa skillnader kanske gör att du lyckas sätta fler bilder som du är nöjd med. Som filmkamera skulle jag sakna Kelvin vitbalans i 600D, till den grad att jag totalt väljer bort kameran som filmkamera inomhus.
 
Jag känner bara till att Sony har HDR funktion på en del av sina kameror. Rätt trevlig funktion faktiskt när det är svåra ljusförhållanden. Till den här bilden använde jag den funktionen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2490338.htm?set=mp

Om man däremot är seriös med HDR så ska man väl gaffla tre exponeringar och sätta ihop bilden själv i datorn. Just den där gafflingen är ingen höjdare på Sony eftersom den är begränsad till +-0.7 ev så ur den aspekten så är det ingen höjdare som HDR kamera.

Om man är ännu mer seriös ska man väl ta ännu fler exponeringar och då är inte gafflingsfunktionen så intressant ändå.
 
Det är nog "gafflingen" som man avser precis som i Sony's fall och då är svaret...Ja det har den, fast med upp till +-3ev

Nja... inte riktigt som hos Sony. På min kamera finns det en HDR-mode där den tar tre bilder som kameran slår ihop till en bild direkt. Man kan välja upp till +-3 EV i den funktionen tror jag. Gafflingsfunktionen är en annan sak.
 
Nja... inte riktigt som hos Sony. På min kamera finns det en HDR-mode där den tar tre bilder som kameran slår ihop till en bild direkt. Man kan välja upp till +-3 EV i den funktionen tror jag. Gafflingsfunktionen är en annan sak.

Ok, hur justerar man HDR bilden utifrån det?
Blir det en JPEG bild eller RAW?
 
Vill någon förklara det där med gaffling/HDR. Jag förstod inte riktigt det.

Nu är jag nästan ännu mer kluven.
Jag vill helst inte ha en kamera som tappar plasten som 60D. Men den har allvädersskydd och kelvin-vitbalans.
Förresten, det här med allvädersskydd... det ger ju ett visst skydd mot fukt, men hur är det med objektiven? Om jag till exempel skulle ge mig ut i ett väder som 60 klarar av, men där 600 kan ta skada, kommer mina objektiv ta skada då (vanliga standardobjektiv, vet inte riktigt hur känsliga de är). I så fall hjälper ju inte allvädersskyddet så mycket, då jag ändå inte kommer våga gå ut i sådant väder.
 
Det är nog "gafflingen" som man avser precis som i Sony's fall och då är svaret...Ja det har den, fast med upp till +-3ev

Ja, det är tänkbart att det är den finessen som Prisjakt har missuppfattat. Att kalla det för "HDR" är dock väldigt missvisande. För att skapa en HDR-bild med hjälp av tre gafflade bilder behövs ju datorbearbetning.

Gaffling av den typen har f.ö. funnits i EOS-kameror sen systemets barndom i slutet av 1980-talet.
 
Canon säger att för att "väderskyddet" ska fungera så ska även objektiven vara väderskyddade. I vissa fall ska t.o.m. ett filter vara monterat på objektivet för att väderskyddet ska gälla. Det betyder ju inte att ett hus med väderskydd är värdelöst om man inte har väderskyddade gluggar. Tätningar vid minneskort, batterifack m.m. finns ju där även om inte gluggen är tätad. det finns många trådar om väderskyddade kameror och någon riktig definition vad kameror tål i form av dåligt väder är nog svårt att få tillverkarna att ställa upp på. Min erfarenhet är att på hobbynivå så ger oftast fotografen upp innan kameran gör det ;).

Jag har stått ute i både snö och regn med en gammal 450D och ett Tamron "superzoom" utan problem. Nu har jag i.o.f.s. väderskyddade prylar men ösregnar det så trär jag oftas på en sån här ändå.
 
Vill någon förklara det där med gaffling/HDR. Jag förstod inte riktigt det.

Nu är jag nästan ännu mer kluven.
Jag vill helst inte ha en kamera som tappar plasten som 60D. Men den har allvädersskydd och kelvin-vitbalans.
Förresten, det här med allvädersskydd... det ger ju ett visst skydd mot fukt, men hur är det med objektiven? Om jag till exempel skulle ge mig ut i ett väder som 60 klarar av, men där 600 kan ta skada, kommer mina objektiv ta skada då (vanliga standardobjektiv, vet inte riktigt hur känsliga de är). I så fall hjälper ju inte allvädersskyddet så mycket, då jag ändå inte kommer våga gå ut i sådant väder.

Angående det där med gaffling och HDR. Jag vet inte riktigt hur mycket du kan så jag ger mig på en grundläggande förklaring. Jag är dock ingen expert på HDR så någon annan kanske kan rätta mig om jag har fel.

En HDR bild går ut på att man slår i hop flera exponeringar exponeringar till en bild. Hur mycket ljus man släpper in till till sensorn i kameran brukar man mäta i EV. Ett foto taget med 0 i EV innebär att man släppt in precis så mycket ljus som kameran säger är lagom mycket. Ett negativt värde innebär att bilden är mörkare, dvs mörkare och positivt tvärt om. Genom att ta exempelvis tre bilder, en normalexponerad, EV 0, en underexponerad, EV -1,5, och en överexponerad, EV +1,5 så kan man skapa en HDR bild. Tanken är att man kan få fram detaljer i både de mörka delarna och de ljusare delarna som annars inte hade gått på en vanlig bild.

Ett exempel då det kan vara användbart är när man vill ha med himlen som annars skulle bli helt vit om man inte slår ihop två bilder där marken har en exponering och himlen en annan.

Vanligtvis så gör man en HDR bild genom att ta flera exponeringar av samma motiv på plats och sedan slå ihop dem i datorn när man kommer hem. För att ta de där bilderna med olika exponering så finns det två sätt att göra:

1. Använda kamerans gafflingsfunktion. Då ställer man in kameran på att ta tre bilder med olika exponeringen när man trycker på avtryckaren. Alltså säger man till kameran att ta tre bilder med exempelvis -1,5 EV, 0 EV och +1,5 EV. Sen säger det pang pang pang från kameran också ligger de på minneskortet. Antagligen är det detta som prisjakt kallar HDR-funktion. Den här funktionen har alla systemkameror som jag känner till.

2. Om man inte tycker det duger med tre bilder så kan man själv ta ännu fler bilder med olika exponering. Då får man manuellt ställa in kameran för varje kort få att få till de korten man behöver. I så fall kan man sätta ihop i princip hur många bilder som helst till en enda maffig HDR bild.

Sedan började jag svamla om att SONY har en inbyggd HDR funktion i kameran. Den här funktionen innebär att kameran tar tre bilder och slår ihop dem direkt i kameran till en enda bild. Man behöver alltså inte lägga in alla exponeringar i datorn och slå ihop dem där utan det ligger en HDR-jpg bild direkt på minneskortet när man importerar bilderna till datorn. På den där bilden som jag länkade till i ett tidigare inlägg så kunde jag ta den bilden i motljus utan att använda blixt men ändå få en vettig exponering på båda ansiktet och bakgrunden. Om jag hade tagit den utan HDR-funktionen så hade antingen ansiktet blivit för mörkt och bakgrunden bra eller ansiktet bra och bakgrunden helt vit. Om man tittar i bakgrunden så finns det en cyklist som blivit exponerad flera gånger vilket inte är så konstigt eftersom kameran tog tre kort.
 
Hur mycket ljus man släpper in till till sensorn i kameran brukar man mäta i EV. Ett foto taget med 0 i EV innebär att man släppt in precis så mycket ljus som kameran säger är lagom mycket.

Du använder begreppet EV lite fel. EV står för Exposure Value. EV 0 är den exponering man får med slutartiden 1 sekund och bländare f/1.0. Justerar man slutartiden åt ett håll och bländaren åt andra hållet lika mycket så har man fortfarande EV 0, t.ex. slutartid 2 sekunder och bländare f/1.4.

Minskar man exponeringen ett steg så minskar man EV med 1, och analogt för ökning.

Du använder istället EV som beteckning på skillnaden i exponering mellan två exponeringar, och din beskrivning blir riktigt om man har det klart för sig.
 
Du använder begreppet EV lite fel. EV står för Exposure Value. EV 0 är den exponering man får med slutartiden 1 sekund och bländare f/1.0. Justerar man slutartiden åt ett håll och bländaren åt andra hållet lika mycket så har man fortfarande EV 0, t.ex. slutartid 2 sekunder och bländare f/1.4.

Minskar man exponeringen ett steg så minskar man EV med 1, och analogt för ökning.

Du använder istället EV som beteckning på skillnaden i exponering mellan två exponeringar, och din beskrivning blir riktigt om man har det klart för sig.

Ja det är klart. Det visste jag ju om jag tänkte efter. Tack för påminnelsen!
 
Man kan göra HDR-aktiga bilder från en bild också. Jag har gjort en preset i Lightroom som åstadkommer det.Så här ser min preset ut: Exponering -2, 00, Återställn 0, Fyllnadsljus 100, Svärta 30, Intensitet +50, Kontrast +100, Klarhet +100, lyster +7, mättnad -60. Går väl att göra i Elements också antar jag.

I DxOPro finns en funktion "One-shot-HDR" som gör samma sak.

Men det är ingen "äkta" HDR utan det går ut på att utnyttja det dynamiska omfånget i en bild till bristningsgränsen.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto