Annons

Canon 60D till 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjellreven

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en tid varit väldigt sugen på att uppgradera till en fullformatare (småbildskamera?). Just nu äger jag en 60D som jag är otroligt nöjd med, men som sagt, fullformated lockar!

Min plan är att sälja min 60D (~5000kr), mitt Sigma 10-20 (~3500kr) samt att jag sålt en 550D nyligen (3400kr till en polare) och sedan pynta in det extra till 6D.

Är detta en smart plan eller något som kan kännas onödigt? :)

Jag behöver motivation eller motsatsen om jag ska genomföra detta!

Mvh Arnold
 
Jag kommer också att gå från 60D till 6D.

Är väl inget fel på planen men jag tvivlar på att du får 5000:- för en begagnad 60D när de tom. gått billigare nya, under reor.

Jag kommer att göra jämförande test mellan att croppa 1,6 på en 6D och att fota 1:1 med 60D innan jag eventuellt säljer min 60D
 
Bra plan beror väl mycket på vad du är ute efter.

Vill du tex ha fler b/s, kunna använda kortare slutartid, komma närmare med tele och få mindre moiré vid filmning så är faktiskt 6D en sämre kamera än 60D, vill du däremot ha WiFi, större sensor, bättre AF på mittpunkten och mindre brus är 6D en bättre kamera.

Så frågan är vad du fotograferar, hur och vad du har för förväntningar, då blir det lättare att svara på frågan.
 
Ja, det är sant. B/s aspekten bryr jag mig inte nämnvärt om, inte heller 1/8000s vs1/4000. Det är mest brusreduseringen, fullformatet samt att jag ogillar 1,6x ration. Jag vill att 50mm ska vara 50mm osv.

Wifit verkar riktigt schysst ihop med t.ex en ipad också!

Vad är moire i videosammanhang?

Mvh
 
Ja, det är sant. B/s aspekten bryr jag mig inte nämnvärt om, inte heller 1/8000s vs1/4000. Det är mest brusreduseringen, fullformatet samt att jag ogillar 1,6x ration. Jag vill att 50mm ska vara 50mm osv.

Wifit verkar riktigt schysst ihop med t.ex en ipad också!

Vad är moire i videosammanhang?

Mvh

Då låter det som en 6D kommer att bli ett lyft och rätt kamera. Moaré vid filmning av tex randig skjorta, element eller liknande ger rätt ofta fula oönskade mönster. Klart mycket mer än när jag hade 5DIII, 5DII eller 550D. Rätt irriterande faktiskt.

WiFi trodde jag inte att jag skulle använda så ofta, men är kul att snabbt få upp på facebook eller direkt på barnkallaset sms:a över trevliga bilder till frugan, eller dela med sig till andra föräldrar.

Är naturligtvis trist att dom strypt en del från 5DIII, men annars hade dom inte sålt många 5:eek:r. 6:an tycker jag är väldigt prisvärd och lite trist att den i nästan alla tester beskrivs som en bra amatörkamera. Även proffs har väl någon form av budget och nog många som hellre lägger 10" extra på objektiv än tar 5DIII istället för 6D.
 
Då låter det som en 6D kommer att bli ett lyft och rätt kamera. Moaré vid filmning av tex randig skjorta, element eller liknande ger rätt ofta fula oönskade mönster. Klart mycket mer än när jag hade 5DIII, 5DII eller 550D. Rätt irriterande faktiskt.

WiFi trodde jag inte att jag skulle använda så ofta, men är kul att snabbt få upp på facebook eller direkt på barnkallaset sms:a över trevliga bilder till frugan, eller dela med sig till andra föräldrar.

Är naturligtvis trist att dom strypt en del från 5DIII, men annars hade dom inte sålt många 5:eek:r. 6:an tycker jag är väldigt prisvärd och lite trist att den i nästan alla tester beskrivs som en bra amatörkamera. Även proffs har väl någon form av budget och nog många som hellre lägger 10" extra på objektiv än tar 5DIII istället för 6D.

Ah, misstänkte att moiré var just det! Filmar en del, men i huvudsak fotar jag! Läst lite mer nu om kameran och det är ju så klart vissa saker jag kommer sakna från 60Dn, tex den vridbara skärmen samt Magic Lantern och lite annat.. Hatar sådant här. Jag är snubben som står framför pizzamenyn i 10 min för att välja vad jag ska ha.
 
Bra idé. Jag uppgraderade själv från 50D till 6D i december och har inte ångrat mig en sekund. Det är en avsevärd skillnad på fullformat och det gamla huset. Dessutom har 6D mycket bra exponeringsegenskaper och nästan inget brus så länge man håller sig på 6400 ASA eller lägre, men t.o.m. 12800 ASA är riktigt bra.

Din plan avseende vad du tror du får för din gamla utrustning har jag ingen uppfattning om. För min del hade jag möjlighet att behålla mitt 50D hus som ett andrahus, men skillnaden är så stor så det är inte ofta jag använt 50-an och ändå var jag mycket nöjd med den innan jag köpte min 6D.

Så tveka inte - det är ett riktigt lyft att gå upp till fullformat, och 6D är inget dåligt val.
 
Möjligheten till kortare skärpedjup är nog den enskilt trevligaste delen tycker jag.
Gick igenom mina brännvidder (zoom och fast) på klassiska 24, 28, 35, 50, 85, 135 och 200mm på FF. I ett av fallen 135mm på FF blir det faktiskt samma skärpedjup med 60D och 85/1.2 (och samma bildvinkel, ungefär). Men i 4 av fallen, 24, 28, 35 och 85mm skiljer det mellan 3,5 - 4,5 steg i skärpedjup mellan kamerorna (i mitt fall med min objektivarsenal).

Mest i vidvinkelläget som möjligheten med kort skärpedjup med FF är som störst. Tex Samyang 16/2 på 60D ger ändå 2,5 stegs mer skärpedjup än motsvarande på FF, 24/1.4

Nå, jag håller med Leif i alla fall, klart lyft. Iso, kvickare, AF på mittpunkten som hittar fokus när du knappt kan se, finare bildfiler, WiFi, tyst läge vid fotografering (guld värt vid tex Bröllop).
 
Tänk på att kort skärpedjup vid bröllop en solig dag räcker inte ens 1/8000s till ibland i ISO100.
Jag hade definitvt saknat möjligheten till 1/8000s. Man vill helst heller inte sätta dit ND-filter heller.
 
Tänk på att kort skärpedjup vid bröllop en solig dag räcker inte ens 1/8000s till ibland i ISO100.
Jag hade definitvt saknat möjligheten till 1/8000s. Man vill helst heller inte sätta dit ND-filter heller.

Sant, håller helt med. Tom vid iso 50 kan det bli problem.
Trist att dom inte kunde fortsatt från första 1D med 1/16000s.
 
Sant, håller helt med. Tom vid iso 50 kan det bli problem.
Trist att dom inte kunde fortsatt från första 1D med 1/16000s.

Då jag tror att jag aldrig fotat högre än typ 1/4000 så samt att jag endast är en väldigt glad amatör utan några egentlga fotouppdrag så tror jag att just det inye spelar någon roll för mig :)

Men det som jag kommer sakna mest är ML. Men borde inte fördelarna för denna kamera väga över nackdelarna?

Mvh
 
Då jag tror att jag aldrig fotat högre än typ 1/4000 så samt att jag endast är en väldigt glad amatör utan några egentlga fotouppdrag så tror jag att just det inye spelar någon roll för mig :)

Men det som jag kommer sakna mest är ML. Men borde inte fördelarna för denna kamera väga över nackdelarna?

Mvh

Är väl ML på gång för 6D också. Finns väl ett där man kan filma i 4K, men det verkar vara lite i sin linda..
 
ANNONS