Annons

Canon 650

Produkter
(logga in för att koppla)

kimpaoa

Aktiv medlem
Jag har precis givit mig in i fotovärlden och är väldigt okunnig. (För att beskriva nivån kan vi säga att jag vet att, tex, Macrofunktion på objektivet är till för närbilder. Objektivet kan ha en närhetsgräns (ja, eller vad det nu än heter) på tex. 10 cm. osv.)

Det är så att min första kamera var en helmanuell Canon FX (från 1964 om jag inte minns helt fel), men börjar bli en aning trött på att det finns så få tillbehör och att alla manuella inställningar blir lite mycket mm.

Därför gav jag mig ut på webben för att söka efter någon kamera, begagnad givetvis, fattig student som man är.
Jag hittade en Canon 650 med ett objektiv, 100-300mm 1:5.6 med autofocus/manuell samt Macro läge, som jag också köpte.

Frågan lyder då helt enkelt. Kommer jag bli nöjd och framför allt, är detta en kamera som gynnar nybörjare? (har läst lite lätt att det ska vara en amatörkamera av bra kvalitet.)

Ja, visst kommer du säkert blir nöjd, här kan du läsa lite mer vad som skiljer kameror åt
http://www.photozone.de/

Du borde kanske satsa på något mer objektiv ett området 28-105 t.ex fast det beror ju på hur du vill ha det.

Jag är 1.85 lång och väger 70kg är det för stort? :)

Vilka objektiv skall jag sikta på då? Är alla EOS objektiv kompitabla med alla EOS kameror, har inte riktigt hajjat det där med AF och EF... ja, alla de där begreppen :)

Alla EF-objektiv passar till alla EOS-kameror.

Dessutom är alla EF-objektiv (utom ett fåtal specialobjektiv) utrustade med AF.

EOS650 är en otroligt bra, gedigen kamera och mäter sig lätt med de nyaste EOS-modellerna. Den ligger ett rejält snäpp över "nybörjar"-modellerna (typ EOS300) eftersom den är så välbyggd, så den kan du vara nöjd med. Eftersom den är i princip outslitlig så finns det gott om dem på beg.marknaden till otroligt låga priser.
Optiken vet jag inte...men den är troligen halv-bra, ganska omodern och billig i alla avseenden. Skaffa en 50/1.8 eller en bra normalzoom. Kortare brännvidd än 100mm lär du behöva...

Har också kört EOS650. En av de bästa kamerorna jag haft. Rekommenderas. Hitta en billig 50mm glugg till "paketet" så kommer du långt.

tackar för alle svar.

Jo, det här med brännvidd. Jag som inte ännu vet så mycket, tycker ju det är svinhäftigt när objektivet är stort och biffigt. 100mm brännvidd innebär...?

100 mm betyder att du fyller upp hela filmrutan (med kameran vertikalt) med ett ansikte på en meters håll ungefär.

Hjälper och hjälper, mitt mått handlade om att illustrera vilken bildvinkel ett 100 mm ger. Ett ansikte kan fylla upp bildrutan med alla brännvidder, det handlar bara om vilket avstånd man står på. Och olika avstånd ger olika perspektiv i bilden.

Går du närmare än en meter så blir motivet större i filmrutan, går du längre bort blir det mindre. Makrofunktionen gör så att du kan gå närmare.

Jag skulle säga att 100 mm är på tok för långt för att vara allround. Komplettera med en kortare zoom också (typ 28-80) eller ett fast vidvinkelobjektiv på säg 35 mm.

Men det beror på vad du fotograferar och inte minst din personliga smak.

Jo, det jag förstå. En meter är väl mycket.

Jag är ju som sagt ganska ny och har inte direkt fastnat för något väldigt specifikt. Jag älskar ta närbilder, men samtidigt gillar jag oändliga perspektiv. Vad skulle ni rekommendera mig då? (Jag är som sagt en fattig student)

ANNONS
Götaplatsens Foto