Annons

canon 6d wg

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Hej!
Jag har i dagsläget Canon 5d mark iv som min prioriterade kamera. Ska till sommaren börja att fota bröllop & tänkte därför skaffa mig en backup-kamera, + att kunna skifta mellan två kameror med olika objektiv på relativt snabbt. Tex i kyrkan, så jag slipper stå & byta objektiv på kameran stup i kvarten lixom.

Men, nu till frågan.
Har hittat en begagnad 6d wg (verisionen med wifi) som endast gjort ca 6000 exponeringar.
Är det en vettig backup-kamera, eller bör man spara ihop till en begagnad mark 3 /4 istället??

Kom gärna med input! :)
 

klintan74

Aktiv medlem
Canon 6D har bra iso-egenskaper i dåligt ljus så den torde funka bra. Iaf om du skulle välja mellan den och mark 3.
 

gamleJ

Aktiv medlem
5dmkiii har liknande lågljusegenskaper men däremot är den sämre om du behöver lyfta skuggor. 6d har lite taffligt autofokussystem. Af-punkten i mitten är bra så kan du leva med att sätta fokus med den och sedan komponera om så är den nog kompetent nog för jobbet. Mkiii är nog lämpligare i stort men kostar också mer.
 

PeterPh

Medlem
Hej!
Jag har i dagsläget Canon 5d mark iv som min prioriterade kamera. Ska till sommaren börja att fota bröllop & tänkte därför skaffa mig en backup-kamera, + att kunna skifta mellan två kameror med olika objektiv på relativt snabbt. Tex i kyrkan, så jag slipper stå & byta objektiv på kameran stup i kvarten lixom.

Men, nu till frågan.
Har hittat en begagnad 6d wg (verisionen med wifi) som endast gjort ca 6000 exponeringar.
Är det en vettig backup-kamera, eller bör man spara ihop till en begagnad mark 3 /4 istället??

Kom gärna med input! :)
Ska du fota Bröllop eller andra viktiga event som inte går att göra om, så skulle jag välja ett hus med dubbla kortplatser, som ex. en 5D III. De börjar bli rätt billiga. Annars är ju 6D en grymt bra allroundkamera.
 

Anders.J

Ny medlem
Canon 6D är en fantastisk kamera, kan tycka att den är klart underskattad, använder den flitigt för bröllop och övriga jobb. Har en 5D mark ll som andra hus, men kommer i sommar att skaffa ett 6D hus till! Billig, smidig, fina filer osv. Har faktiskt inget negativt att säga om den!
 
ANNONS