Magnuz skrev:
Jag tycker den optiken du har funkar bra i ett inledningsskede, och omfånget på Sigma 18-125mm kan man inte klaga på alls, men däremot kan man klaga på kvalite´n på bilderna, ett sånt omfång blir alltid en kompromiss, snarare är Sigma 18-125mm mer av en reseoptik och lämpar sig nog inte i studio för bilder åt mer profshållet. Givetvis måste man ju gå på vilken nivå man lägger sig och vad man har för budget, ibland blir det lätt att man stirrar sig blind på tester och pixlar helt i onödan också.
Fast optik är bättre helt klart och Canon 85mm/1.8 vågar jag påstå är den absolut bästa optiken för den prislappen. Man bör dock alltid vara medveten om att bara för att ett objektiv ger skarpa bra bilder så lämpar sig inte alla objektiv för alla typer av bilder. Canon 85mm/1.8 är bäst till porträtt och då även i sämre belysning som tex. mässor eller konserter, och att man när man köper det förstår att det har ett begränsat användningsområde, och tar man inte så mycket bilder av den typen så blir det mest liggande.
Jag tycker Canons nya optik EF-S 17-55mm 2.8 är bra som allround annars (finns också Tamron 17-55/2.8), har på tester presterat mycket bra, och skulle jag ta bilder i en studio hade jag nog använt denna, man använder ändå studioblixt så ljuset finns så 2.8 räcker gott.
Man kan ligga på 40-55mm vid porträtt bilder
och 17-40mm på Helkroppsbilder + att det är ett bra objektiv som presterar bra i många situationer, resor osv. sen har det IS också och lämpar sig därför bra till all typ av inomhusfoto i befintligt ljus.
Man kan också köra Tamrons 28-75mm objektiv, som jag har och haft länge (kanske ska sälja det) som jag är supernöjd med, mycket prisvärt, kostar nytt ca 3500kr.
Jag hade rekomenderat följande optik om man vill gå upp lite i kvalité från kitoptik osv.
Canon EF-S 17-55/2.8 eller Tamron 17-55/2.8
Canon 70-200/4.0 L
Canon 85mm/1.8
Canon 50mm/1.8
Ev. komplettera med:
Canon EF-S 60mm Macro
Canon Extender 1.4x
Sen tycker jag givetvis Canon 10-22mm är ett måste men då måste man gilla vidvinkelbilder, lämpar sig bäst för naturfoto/arkitektur/inredning ej porträtt.
Sista tips från mig, ta ditt Sigma 18-125mm och sätt det på 85mm hela tiden och gå runt och ta bilder och känn om bränvidden känns ok, kolla också omfång som 17-55mm och 28-75mm osv.
/Magnus