Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
[CANON 700D] Vilken glugg för spädbarn/bebis?
- Trådstartare gusgez81
- Start datum
Cambora
Aktiv medlem
Helt klart vill du ha något ljusstarkare, 1,8 eller starkare (mindre värde = större öppning). 50 1,8 är en bra start om du vill ha mycket för pengarna. Annars finns många dyrare alternativ men jag tror inte du märker så stor skillnad på 1,8 och 1,4. 1,2 blir dyrt 
Kör själv stenhårt med mitt Sigma 35 1,4 Arts som sitter på mest jämt och inhandlades just innan lilleman kom, men om det är värt de ca 6000:- i skillnad vet bara du, ditt intresse och din plånbok! Älskar dock oskärpan i Sigmat samt möjligheterna det ger i dålig inomhus belysning (tillsammans med Canon 6D): https://www.flickr.com/photos/nicklasr/14137261934/
/Nicklas
Kör själv stenhårt med mitt Sigma 35 1,4 Arts som sitter på mest jämt och inhandlades just innan lilleman kom, men om det är värt de ca 6000:- i skillnad vet bara du, ditt intresse och din plånbok! Älskar dock oskärpan i Sigmat samt möjligheterna det ger i dålig inomhus belysning (tillsammans med Canon 6D): https://www.flickr.com/photos/nicklasr/14137261934/
/Nicklas
peter_gbg
Aktiv medlem
Allt är ju relativt
Allt är ju relativt.
Det går med kitobjektivet men du skall inte förvänta dig bästa skärpan, oskärpan (bakgrund), kontrast eller färgåtergivning.
Personligen så har jag idag följande två objektiv som täcker merparten av det jag fotar:
Sigma 10-20/3,5
Canon 24-70/2.8 L
Sammanlagt skulle du kunna få tag i ovanstående objekiv för ca 10000:- Dessa objektiv skulle funka för roliga vinklar och perspektiv (10-20) samt porträtt (24-70) utan att på något sätt begränsa dig som fasta objektiv kan göra och kräva fler objektiv. Men det är en smaksak. Jag har hittat min setup som jag är nöjd med men det betyder inte att den passar dig.
Vad har du för budget? Vad fotar du förutom ditt barn?
/Peter
Allt är ju relativt.
Det går med kitobjektivet men du skall inte förvänta dig bästa skärpan, oskärpan (bakgrund), kontrast eller färgåtergivning.
Personligen så har jag idag följande två objektiv som täcker merparten av det jag fotar:
Sigma 10-20/3,5
Canon 24-70/2.8 L
Sammanlagt skulle du kunna få tag i ovanstående objekiv för ca 10000:- Dessa objektiv skulle funka för roliga vinklar och perspektiv (10-20) samt porträtt (24-70) utan att på något sätt begränsa dig som fasta objektiv kan göra och kräva fler objektiv. Men det är en smaksak. Jag har hittat min setup som jag är nöjd med men det betyder inte att den passar dig.
Vad har du för budget? Vad fotar du förutom ditt barn?
/Peter
mustanggt
Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Canon 700D med kitobjektivet och undrar om det räcker för att ta porträtt bilder av mitt barn med rätt proportioner i ibland mörka miljöer? Eller bör jag köpa ett specifikt porträtt objektiv, och isåfall vilket och varför?
Stort tack på förhand!
Jag körde mycket med Canon 50 F1.4.. men så här i efterhand så hade jag helt klart hellre kört med ett 35mm på en crop-kamera (50mm blir ca 80mm på crop) . 50mm blev helt enklet lite för långt spec när den lille busen började röra sig och man lekte på golvet.
Idag hade jag valt ett 35mm objektiv....och då gärna ett Sigma 35 1.4. Inomhus, utan blixt är det nästan ett måste om man inte vill gå upp på höga ISO. Kör du med ett ljusvagare objektiv tror jag faktiskt att du missar en hel del "ögonblick" när den lille börjar röra sig.
tommypeters
Aktiv medlem
Pannkaksobjektivet 40mm f2.8 STM är också ett bra alternativ. Mer vidvinkligt än det på en cropkamera fungerar ju inte för porträtt.