Annons

Canon 70d vietnam piratkopia?

Produkter
(logga in för att koppla)

E_Axel

Aktiv medlem
Hej

Jag befinner mig i vietnam för tillfället och har möjlighet att köpa en canon 70d för 6000:-, affären verkar seriös och kameran känns bra. Men finns det någon risk att det är en piratkopia? Dvs cirkulerar det piratkopior av 70d el liknande kameror? Svara gärna snabbt om ni vet något..ska resa vidare i landet snart

Med vänlig hälsning,

Elias

Ganska säker på att det inte finns piratkopior men det kan vara "reparerade eller returnerade" kameror som ompackats!
Kolla hur garantin gäller köpte nyligen en canon blixt i japan billigt av en stor kamerakedja och den garantin gällde endast i Japan.

Mvh,
Lars-Göran

vad jag vet så finns det inte så mycket piratkopior på kamerar här i Asien.
Jag befinner mig i Kina och sökte som fan på internet vad som kan hända.

Vanligtvis så kan det vara ompackade returnerade kameror som har lagats och lagts ner i ny kartong som antingen är fejk eller en äkta kartong som förslutits på nytt.
Eller så visar dom dig en sak i butiken och sedan när du betalat så kommer dom med en låda med någonting helt annat.
Därför köpte jag mitt i Hong Kong, det kändes mycket säkrare än i Kina.

Har någon någonsin sett en piratkopia av en digital Canon? Jag har aldrig hört talas om eller läst på något forum om något sådant? Tror faktiskt inte att det finns.

Det är nog alldeles för svårt och dyrt att göra en piratkopia. Däremot bör du tänka på följande:
1. Garantin lär inte gälla i Europa (världsgarantin gäller i vissa länder i världen därav "världsgaranti")
2. Tills motsatsen är bevisad betrakta den som begagnad och jämför med begagnatpris här i Sverige
3. Kolla att menyerna inte bara finns på asiatiska språk. Även om det skulle gå att tanka ner andra språk så kommer du ju aldrig ens att hitta rätt meny för att komma dit om du inte kan ett asiatisk språk och inget europeiskt språk fonns förinstallerat
4. Kolla att lådan innehåller en fungerande kamera
5. Är du osäker på affärens seriösitet betala kontant så att kreditkortet inte skimmas eller dubbeldrbiteras

Och låt dom för allt ivärlden inte gå iväg för att packa ner kameran i någon kartong, efter ev affär.

Då kan du få vad som helst. Har du den i din hand, och kollat att den fungerar, och menyspråk går att förstå,
så då kanske...

Jag själv skulle avstått.

Hej!

Tack för input och hjälp..jag var tillbaka i affären idag och köpte kameran. Säljaren gav ett mycket seriöst intryck. Affären var som en department store i ett varuhus med mer lyxiga varor mitt inne i saigon. Den är mycket riktigt 100% äkta, varit ute och fotat med den idag. Kartong och allt som hör till var med..inga konstigheter med något av dom. Fick en grundlig genomgång av kameran efter jag köpt den, han ville inte plocka så mycket med den innan eftersom den var ny och han behandlade den som om det vore ett barn. Fick den för 6000:-. Jag frågade inte om garantier men utgår från att jag inte har några, den risken är jag medveten om. I övrigt en mycket fin kamera och jag är mycket nöjd. Hade dock svårt att välja mellan att köpa denna eller en 6d för 9800:-. Valet föll på 70d då jag har ett 10-22 som jag vill kunna fortsätta att använda.

//elias

ANNONS
Götaplatsens Foto