Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 75-300mm IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Jag vill köpa mig ett zoomobjektiv och funderar på att köpa Canons 75-300mm IS USM. Idag har jag en EOS 20D med 18-55mm standardobjektivet. Vad finns det för alternativer till 75-300 IS USM i samma prisklass?
Tack fär hjälpen!

Ett billigare utan IS eller ett dyrare med IS. Det finns faktiskt inget liknande..

Tillägas bör att optiken i detta objektiv inte är super. Jag skulle lätt lägga pengarna på typ canons 70-200/4, Sigmas 70-200/2.8 eller Tokinas 80-200/2.8. Lite mer pengar, men SÅÅÅ mycket mer optik..

Hur stor är skilnaden mellan ett "vanligt" objektiv och ett med USM?
Kan fortfarande inte bestämma mig vilket objektiv jag ska köpa...

Jag har ett 75-300 III utan USM. Skärpan på det objektivet är inte kul med en 300D.
USM ger bara bättre eller tystare autofokus. Optiskt är dom nog lika "billiga".

Jag lånar tråden lite.. jag har också tänkt att köpa 75-300 IS USM. Jag har testat 75-300 utan USM och kvaliten på bilderna blev sådär, i max tele upplever jag att de blir grådisiga.
Iaf jag har en polare i USA nu och han hittat 75-300 IS USM för 2500 vilket känns som ett kap. Jag fotar mest på frihand och så så jag har fått för mig att IS är bra att ha då..? För egentligen är det det ända som gör att jag "måste" ha just det objektivet.

De alternativ jag hittat är:
Sigma EX 70-200/2,8 HSM
Tokina AT-X 80-400/4,5-5,6 II
men de kostar fan så mkt mer också...

Är det så att ni avråder att man köper 75-300 serien eller är de helt okay för det priset.

Jag hade valt EX70-200 2,8.

Men visst tror jag att IS,zoomen kan vara ett fint val för den pengen. Men räkna inte med mycket bättre resultat vid 300mm jämfört med den utan IS.

/niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto