Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
men det förutsätter nästan att Canon sätter dit en låsbar programratt, utan lås ökar sannolikheten i kubik att ratten ställer sig helt fel vid hantering.

Det finns ju faktiskt möjligheten att byta ut ratten på 7D till en låsbar version.
Har 2 st 7D, och har bytt ut rattarna till den låsbara versionen på båda.
Just för att rattarna har hamnat i fel läge.
Ett antal gånger har rattarna hamnat i Bulb-läge, när de egentligen skulle vara i manuellt läge.
Inte helt optimalt ;)

Det finns ju faktiskt möjligheten att byta ut ratten på 7D till en låsbar version.
Har 2 st 7D, och har bytt ut rattarna till den låsbara versionen på båda.
Just för att rattarna har hamnat i fel läge.
Ett antal gånger har rattarna hamnat i Bulb-läge, när de egentligen skulle vara i manuellt läge.
Inte helt optimalt ;)

Kan man byta dem själv eller är det verkstadsjobb?
Vill minnas att de kostade en slant iaf?

Har oxå råkat ut för några icke-optimala inställningar pga ratten. :)

Kan man byta dem själv eller är det verkstadsjobb?
Vill minnas att de kostade en slant iaf?

Har oxå råkat ut för några icke-optimala inställningar pga ratten. :)

Det måste göras på verkstad.
Har passat på att få det gjort i sammband med annan service på min utrustning.
Kostar ca 1.000:-
Tror att Canon RCC kan ge ett fast pris på bytet.
Tel: 031-720 34 80

Det måste göras på verkstad.
Har passat på att få det gjort i sammband med annan service på min utrustning.
Kostar ca 1.000:-
Tror att Canon RCC kan ge ett fast pris på bytet.
Tel: 031-720 34 80

Skickade in min 7D till RCC för reparation av blixtkontakten. Fick några dagar senare en offert från Intervision Solna (!) på byte av programvredet i samband med reparationen. 775,17 ex moms skulle delarna gått på. Nu sa jag nej tack till bytet och fortsätter glatt med vävtejp på ratten vid kritiska fototillfällen.
I och med att 5D3 har fått en låsbar ratt som standard är det nog rätt naturligt att även 7D2 får det.

ANNONS
Götaplatsens Foto