Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon A80 & HOYA +4 close up

Produkter
(logga in för att koppla)

Örjet

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en LA-DC52D (filteradapter) och en HOYA +4 close up-lins till min canon A80. Problemet är att det knappt blir nån skillnad! Nån annan som testat denna kombination? Visst finns det en liten skillnad men den är mycket marginell. Finns det några svenska affärer som säljer lite biffigare linser? www.bugeyedigital.com tex säljer ju +10 linser.

/Örjan

closeup-filter gör väl mest att du får bättre närgräns. Du får alltså skärpa på motivet närmare linsen/filtret, och därmed blir motivet större. Eller är jag ute och cyklar...

Hehe känns lite dumt isåfall, för det är nästan så att linsen slår emot objektet om man använder wideläget =) Känns inte som man behöver komma närmare direkt...

Använd inte vidvinkelläget då. Ställ zoomen i dess längsta läge och jämför närgränsen med och utan försättslins.

Vill du ha högre förstoring utan att komma närmare är det inte en försättslins du skall ha. Då behöver du en sån där telekonverter som man skruvar på framtill.

...och med en sådan telekonverter på får du en dubbelt så lång närgräns och du kommer i alla fall inte närmare objektet...om du förstår vad jag menar.
Jag har en G3 med telekonverter x1,75 Vid macrofoto är det bättre utan telekonvertern. Skall jag komma närmare skalla jag koppla på en närbildslins.

Är det så? Så de funkar inte som riktiga telekonvertrar? Där ser man.

jag kan zooma mer helt enkelt. Men får sämre närgräns. Är det inte så de brukar fungera?
Men jag har funderat på om jag kan sätta close-up mellan adaptern och teleconvertern...vad händer då tro?

Lösningen är att skaffa en kopplingsring 52 - 52 mm för bakvänd montering av ett normalobjektiv typ 50 mm med 52 mm filtergänga. Normalobjektivet ger 20 dioptrier, Har själv en A80 och detta arrangemang fungerar utmärkt till extrema närbilder. Kör med ett Pentax manuellt objektiv. Används i teleläget. Du kan sedan skaffa en eller flera slavblixtar så får du bra ljus också. Olof

Powershooter skrev:
jag kan zooma mer helt enkelt. Men får sämre närgräns. Är det inte så de brukar fungera?
En vanlig telekonverter, alltså en sådan som man sätter bakom objektivet på en systemkamera, funkar inte så. Med den bibehåller man närgränsen och ökar förstoringen.

Visserligen några dagar gammal denhär tråden men...

Örjan:
Använd närbildslinsen i teleläge. Där blir verkan större. Med +2 +4 kommer jag mer eller mindre lika nära vid full tele om jag gör vid vidvinkel annars. Mycket större avbildningsstorleka alltså. En telekonverter i kombination med närbildslins borde vara det optimala. Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av det.

En annan fördel är att du får kortare skärpedjup. Vid tele får du åxå ett mindre utsnitt av bakgrunden, vilket ytterligare förstärker detta fenomen.

Ang. normalobjektivet som någon tipsade om. Det är kanske inte riktigt vad du är ute efter om du inte vill komma ännu närmare. På min A70 har jag en närgräns på ca 20mm vid full tele med ett bakvänt 50mm SLR-objektiv. Men bra förstoring blir det, precis som skärpedjupet blir extremt kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto