Annons

Canon A80 vs. K-M Dimage G400

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikinc

Avslutat medlemskap
Hej

Har äntligen råd att köpa en digitalkamera modell bättre och sitter just nu och väljer mellan två st. Canon Powershot A80 samt Konica Minolta Dimage G400. Så jag skulle vilja ha er lite mer professionella åsikt (jag är nybörjare).

Jag har läst en bunt resentioner men eftersom jag inte vet exakt vad alla funktioner är och gör och hur bra bra är så känner jag att jag måste fråga.

Nå, ni kanske vill veta vad jag ska använda den till =P Jag har inte direkt fotat mycket själv förut men jag har en flickvän som hållit på en del med systemkameror och även fått mig lite intresserad av foto. Så jag kommer med all sannolikhet att ta mer seriösa bilder än typ "fest och familj", så den bör funka bra till att va ute och foto dag som natt ;) Men just nu kan jag inte så mycket om funktioner. Men jag har förstått att A80 öppnar för större möjligheter eftersom den har lite fler och bättre funktioner.

Det enda jag hittat i alla resentioner som talar mot A80n är:
1. Lite större och klumpigare än G400n.
2. Lätt att himlen "sprängs", alltså blir typ helt vit och lysande.
3. Mörka bilder ger lite lila toner runt ljus.

Dom här sakerna är inget som jag kan säga spelar någon roll, dvs. att ett proffs tycker att ljusen blir lite lila så kan jag inte säga att jag märker det ens =P Är det tillräckligt märkbart för att det sänker kvaliteen?

Men vad säger ni? Är det värt sådär 700-800 mer för att köpa A80 för mig? Ni kan ju gärna tipsa om andra kameror i samma prisklass.

tack på förhand =)
/Erik
 
Av dessa skulle jag köpt A80 utan större tvekan. Som jag ser det är enda nackdelen mot G400 att den är större. Det är visserligen lite långsammare åxå, men jag har haft en A70 (jag har den fortfarande kvar) och jag kan inte säga att jag missat mer än någon enstaka bild pga hastigheten.
Med A80 har du vridbar skärm och, framför allt, filteradapter som gör att du kan använda filter, närbildslinser, konvertrar och annat skoj.

Ang att A80 lider av blooming (något som alla digitalkameror gör i olika utsträckning) och kromatisk aberration så ligger det förvisso lite sanning i det, men det är inte svårare än att man kan lära sig behärska detta. Man får vara lite försiktigare med att överexponera bilder i vissa sammanhang för att slippa/minimera bloomingen. För att minska kromatisk aberration kan man blända ner ett snäpp vid de få tillfällen som det kan tänkas vara ett problem. Oftast behöver man inte bry sig om något av det dock.

För att tipsa om andra kameror:
Du skulle kunna titta in Olympus C-760 och C-765, som åxå är fina kameror. De har lite större bränviddsområde och bättre macromöjligheter direkt ur lådan.
Minolta Z3 kan mycket väl vara värd att vänta på. 12x zoom och bildstabilisering. Deras kameror är dessutom mycket snabba för att vara kompaktkameror.

Men, som sagt, A80 är en fin kamera och behöver du inte längre bränvidd än den har så är den helt klart ett bättre val än olympusarna iaf. Minoltan har fortfarande bildstabilisering och är snabbare, vilket kan vara fördelar.

Hoppas du blev LITE klokare på detta iaf. :)

Sök gärna åxå på forumet. Det finns fler trådar om A80 och bra "nybörjarkameror".
 
Låter bra det. Tack för svaret.

Va inne på en fotoaffär också idag och pratade lite me dom. Det lutar klart mot A80.

Tror jag ska gå in på lite nybörjartexter här och förstår vad brännvidd gör ;)
 
Du kanske redan läst svaret nu men... Brännvidd är det som avgör hur "nära" motivet man kommer, eller hur stor bildvinkeln är. Med liten brännvidd får man med en vidare vinkel, vilket är bra för landskapsbilder tex, medan lång bränvidd gör att man kommer "närmare" motivet. Man kan alltså ta en "närbild" på en liten fågel på långt håll om man har tillräckligt stor brännvidd. :)
 
ANNONS