Annons

Canon A80 vs. K-M Dimage G400

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikinc

Avslutat medlemskap
Hej

Har äntligen råd att köpa en digitalkamera modell bättre och sitter just nu och väljer mellan två st. Canon Powershot A80 samt Konica Minolta Dimage G400. Så jag skulle vilja ha er lite mer professionella åsikt (jag är nybörjare).

Jag har läst en bunt resentioner men eftersom jag inte vet exakt vad alla funktioner är och gör och hur bra bra är så känner jag att jag måste fråga.

Nå, ni kanske vill veta vad jag ska använda den till =P Jag har inte direkt fotat mycket själv förut men jag har en flickvän som hållit på en del med systemkameror och även fått mig lite intresserad av foto. Så jag kommer med all sannolikhet att ta mer seriösa bilder än typ "fest och familj", så den bör funka bra till att va ute och foto dag som natt ;) Men just nu kan jag inte så mycket om funktioner. Men jag har förstått att A80 öppnar för större möjligheter eftersom den har lite fler och bättre funktioner.

Det enda jag hittat i alla resentioner som talar mot A80n är:
1. Lite större och klumpigare än G400n.
2. Lätt att himlen "sprängs", alltså blir typ helt vit och lysande.
3. Mörka bilder ger lite lila toner runt ljus.

Dom här sakerna är inget som jag kan säga spelar någon roll, dvs. att ett proffs tycker att ljusen blir lite lila så kan jag inte säga att jag märker det ens =P Är det tillräckligt märkbart för att det sänker kvaliteen?

Men vad säger ni? Är det värt sådär 700-800 mer för att köpa A80 för mig? Ni kan ju gärna tipsa om andra kameror i samma prisklass.

tack på förhand =)
/Erik
 
Av dessa skulle jag köpt A80 utan större tvekan. Som jag ser det är enda nackdelen mot G400 att den är större. Det är visserligen lite långsammare åxå, men jag har haft en A70 (jag har den fortfarande kvar) och jag kan inte säga att jag missat mer än någon enstaka bild pga hastigheten.