Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon AV-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hejsan allihopa! :)
Nu är det såhär att jag har problem med min analoga älskling.
Eftersom det börjar dra sig mot Vinter (gråa dagar) så hade jag tänkt gå ut och fota lite random folk/platser och liknande.
Men! Kameran "dör" så fort jag går utanför dörren, jag kan se att ljusmätaren fungerar men det händer ingenting när jag trycker på slutaren. Så jag undrar vad som är felet? Är det för kallt ut och mitt batteri är för svagt eller vad tror ni?

Jag kom tänka på att om kamerorna krigsfotografera använde i Andra Världskriget (då det var som kallast) fungerade prima så borde min kamera "klara" sig bättre eftersom den är modernare :)

Tack på förhand!

Hejsan allihopa! :)
Nu är det såhär att jag har problem med min analoga älskling.
Eftersom det börjar dra sig mot Vinter (gråa dagar) så hade jag tänkt gå ut och fota lite random folk/platser och liknande.
Men! Kameran "dör" så fort jag går utanför dörren, jag kan se att ljusmätaren fungerar men det händer ingenting när jag trycker på slutaren. Så jag undrar vad som är felet? Är det för kallt ut och mitt batteri är för svagt eller vad tror ni?

Jag kom tänka på att om kamerorna krigsfotografera använde i Andra Världskriget (då det var som kallast) fungerade prima så borde min kamera "klara" sig bättre eftersom den är modernare :)

Tack på förhand!

De äldre kamerorna (krigskamerorna etc) användes ju utan batterier, så det kanske inte är helkonstigt de kunde fungera även i kyla.Seg smörjning etc kan ju iofs ställa till det både på nyare och äldre kameror, men vad din har för problem är utanför min kunskap tyvärr...bara trög smörjning på listan över trolig orsak eftersom batteriet verkar fungera (du får ju mätarutslag).
Kan vara så att ridåslutare är trögare i kyla(?) än centralslutare som ju var vanligast "förr i tiden"

Att slutaren skulle tvärdö så fort du tar dej utanför dörrren verkar ändå lite mysko...borde ju fungera ett tag innan den blir seg av (evenuell) "kyla-trög" smörjning.

Jaha du. Men en sak som är lite lustig att den tvärdör ute, men sen när jag går in i värmen så "vaknar" den upp igen.
Får gå till en fotohandlare och förklara mitt problem.

Det kan vara så enkelt som att den kraft som levereras av batteriet när det är svalt ute mycket väl räcker till exponeringsmätaren men att den inte räcker till för att driva den elektromekaniska ridåslutaren. Avtrycket i AV-1 är ju inget annat än en tvåstegs strömbrytare på samma sätt som i dagens digitala kameror. Är det sedan så att smörjmedlet i slutarmekanismen har stelnat som det kan göra med tiden om man har otur, så kan det också spela in.
Prova med att byta till ett fräscht batteri och fungerar kamera då så är problemet ur världen.

Det kan vara så enkelt som att den kraft som levereras av batteriet när det är svalt ute mycket väl räcker till exponeringsmätaren men att den inte räcker till för att driva den elektromekaniska ridåslutaren. Avtrycket i AV-1 är ju inget annat än en tvåstegs strömbrytare på samma sätt som i dagens digitala kameror. Är det sedan så att smörjmedlet i slutarmekanismen har stelnat som det kan göra med tiden om man har otur, så kan det också spela in.
Prova med att byta till ett fräscht batteri och fungerar kamera då så är problemet ur världen.

Låter som ett sannolikt svar på frågan...elektronisk slutare vet jag ju att AV-1 har...och att mätaren tar mindre ström än slutaren är ju rimligt att anta.

ANNONS
Götaplatsens Foto