Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon både ris o ros

Produkter
(logga in för att koppla)

snap

Aktiv medlem
Min Canon 1ds m2 uppvisade en ljusare rand upptill på bilderna när jag körde snabba tider över 1/500 dels sekund.Var på jobb utomlands så fick köra med backup kameran.
Det var slutarn som hade lagt av redan efter 40 000 tusen bilder.Man har ju sett all reklam med att slutarn på pro modellerna ska hålla 150 000 exponeringar.Eftersom kameran är 2 år så gäller ingen garanti så man kan ju undra om kamerna inte håller ens knappt 1/4 del så känns det rätt fel med reklamen att slutarn ska hålla 150 000 bilder o personligen tycker jag att går man ut med det så bör Canon byta ut slutarn utan kostnad även om garantin gått ut man skulle kunna köra den till 5år eller 150 000 exponeringar för annars är påståendet att slutarn ska hålla 150 000 expo missvisande.

Till rosen det är att Canon lagar kameran inom 72 timmar om du är yrkesfotograf o är registrerad hos deras service.Så jag fick kameran redan efter 2 dar o tur det för jag åker på jobb imorgon igen.

Canon har väl aldrig gått ut med att slutaren SKALL klara 150.000 exponeringar ?

Dom har därimot lyckats fått ett test exemplar att klara det, troligen satt den monterad i ett dammfritt rum med optimal fuktighet och temperatur och kördes i ett sprut.

Så det där med 150.000 exponeringar får man ta med en nypa salt, dina 40.000 ligger väl närmare sanningen.

kent.

Om 40,000 exponeringar är "normal" livslängd för slutaren i en 1DS är det väl ingen större skillnad mot antalet exponeringar som slutarna i t ex 10/20D brukar hålla för. Det låter ju aningen märkligt om det skulle vara så (?)

BoJohan skrev:
Om 40,000 exponeringar är "normal" livslängd för slutaren i en 1DS är det väl ingen större skillnad mot antalet exponeringar som slutarna i t ex 10/20D brukar hålla för. Det låter ju aningen märkligt om det skulle vara så (?)

Jag har inte sagt att 40.000 är normalt, men att den ger upp vid det antalen är nog inte speciellt konstigt, det är mekaniska prylar vi talar om här, finns säker slutare som klarar mer än 150.000 också lika väl som dom som bara klarar 10.000, så klarar dom hälften vad test slutaren klarat så får man väl vara nöjd, sen beror det ju mycket på i vilken miljö kameran har använts också.

Men frågan var om Canon garanterar 150.000 exponeringar, och det gör dom inte.

kent.

En fotnot i sammanhanget. Min 20d la av efter c:a 17' exponeringar och 1,5 år. Samma sak där, finns inga officiella garantier att det ska hålla ihop...

(20d:n kostade dryga 3000 att fixa)

Enl. Steves digicam bl.a så skall slutaren klara 200.000 exponeringar. det gäller även 1D MKII, 1D och 1Ds tor jag det var 150.000 exponeringar, så 40.000 är på tok för lite.. borde gå på någon form av garanti.. även om kamerna är mer än 1 år gammal.

Mm..jag skulle vilja höra från Ove om han fick betala för reperationen. Jag anser att det skall gå på goddwill, eftersom de marknadsför det så hårt, att det blir en egenskap.
Fick du betala för det så tycker jag definitivt att du ska kontakta Per Karlsson på Canon för att höra om detta verkligen var rätt.

/Jeppe - som hela tiden trott att det var garanterade exponeringar.

Jo, snabba är de. På min 10D gick slutaren efter 11 månader och 8000 bilder, kameran var fixad på garanti inom 24 timmar.

Jag fick betala 3700 för att få slutaren bytt.Har pratat med Per men det var för att få kameran lagad innan måndan för jag åker på jobb idag igen.

Snabb service det är man tacksam för men när jag körde pentax mellis så fick jag utbytes kamera vid lagning av kameran.
Allt kan gå sönder men när man hört att kameran ska hålla 150 000 exponeringar så känns 40 000 lite missvisande men det viktiga för mig är att kameran blev snabbt lagad för jag kom inte riktigt övverns med 5D troligen för att man kan 1Ds utan o innan.

Så det kändes lite som att köra med aps sensor för man fick croppa bort det ljusa upptill på bilderna.
Skämt å sido så märkte jag det omgående så det löste sig.Jag har visserligen inte fått fakturan men fått ett fakturaförslag så den kommer nog jag frågade om det gick att få den lagad utan kostnad men fick till svar att garantin gäller 1 år så det var nobben.

Det är ju upp till Canon hur de gör i det här fallet. De kan ju spara några tusen genom att inte stå för kostnaden, men jag tror de kommer att förlora stort på sikt genom försämrat kvalitetsrykte. Kvaliteten och snabbheten på service i allmänhet (om man inte är proffs) har ju kritiserats många gånger och för mig är det en viktig fråga när man väljer system.

/Pontus

Fast det var väl just snabbheten som var det som var bra i detta fallet. Om jag förstod Ove rätt så var det delvis därför det kostade en slant. Tycker det är bra att de kan hålla vad de lovar till CPS-medlemmar som verkligen behöver snabb service.

Är du medlem i cps så ska det inte ta mer än 72 timmar och det är bra.Men oavsett tycker jag att slutaren ska hålla mer än 40 000 exponeringar.

Men samtidigt så är filmkontot zipp zero noll nu för tiden så det blir nog ok tills slut en då.

Jeppe skrev:
Fast det var väl just snabbheten som var det som var bra i detta fallet. Om jag förstod Ove rätt så var det delvis därför det kostade en slant. Tycker det är bra att de kan hålla vad de lovar till CPS-medlemmar som verkligen behöver snabb service.
Jo, man kan ju resonera så, att de som är medlemmar får bra service och övriga får vända sig till andra tillverkare om de är missnöjda.

/Pontus

Pongu skrev:
Jo, man kan ju resonera så, att de som är medlemmar får bra service och övriga får vända sig till andra tillverkare om de är missnöjda.

/Pontus

Det sa jag väl inte.. Det är din tolkning. Jag bara sa att det är ju trevligt att Canon håller utovade tider för yrkesfotograferna. Sen att inte konsumentreperationerna har hängt med försäljningen är ett annat problem.

Jeppe skrev:
Det sa jag väl inte.. Det är din tolkning. Jag bara sa att det är ju trevligt att Canon håller utovade tider för yrkesfotograferna. Sen att inte konsumentreperationerna har hängt med försäljningen är ett annat problem.
Klantigt formulerat av mig!
Jag menar såklart att det är möjligt att Canon resonerar så, vilket jag tycker är tråkigt för amatörerna, inte att du menade så! Ursäkta missförståndet. Man kan ju ha viss förståelse för att servicen inte hänger med när försäljningssiffrorna stiger kraftigt, men jag tycker man kan vara kritisk till att Canon som en av de ledande tillverkarna inte är mer rädda om sitt kvalitetsrykte och tar reparationer som denna på goodwill. Och de måste snart börja få ordning på servicen till amatörerna också, om de ska bevara sitt goda rykte hos den här gruppen.

/Pontus

snap skrev:
.Eftersom kameran är 2 år så gäller ingen garanti

Du har säkerligen lagen i ryggen som säger att du har rätt till mer än 2 års garantitid;)!

Det är till och med en lag som INGEn (inte ens din egen underskrift) kan avtala dig bort ifrån!

Tänk så många tusentals folkens som blir lurade av tröga försäljare som tror att butiksgarantin är den enda gällande.

Det har väl vad jag vet lite att göra med hur mycket som förväntas av en vara (däribland priset),, men vad gäller en sådan kamera så kan du lugnt räkna med att den har en längre garantitid än 2 år!!!

MVH Niclas,

PS, Här i Norge så hade lagen sagt antingen 3 eller 5 år. Inte en sekund kortare garantitid än tre år. Troligen 5år vad gäller en sådan kamera.
Hur det är i se vet jag inte säkert men ngn liknande lag har man helt klart i ryggen där!

Finns ju ingen garanti i lagen i sverige, bara reklamationsrätt, som dock är förlängd till tre år. Garantin är däremot frivillig. Det sista jag såg var att Canon ger antingen 200'000 exponeringar eller 1 års garanti, vilket som än kommer först. Efter den tiden medger även reklamationsrätten rätt till lagning om det är fabrikationsfel, men då är det dessutom upp till kunden att bevisa att så är fallet om det ska ställas till sin spets.

Förlängning av reklamationsrätten.

..och ska man då hårddra det så kan man nog få till ett fabrikationsfel på slutaren, eftersom Canon pushar hårt i reklamen om att slutaren klarar 200 000 exponeringar. Klarar den inte det så bör det rimligen vara ett fel på den från fabrik ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto