Annons

Canon DPP ver. 2.0.3 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Christer1 skrev:
Stefan,
Jag skall precis åka utomlands en tid och hinner inte kolla något nu. Tyckte bara att bilden blev nyansrik i det röda och lik originalet.
Christer

Nej, problemet är just att den inte är nyansrik, den är väldigt skarpt röd utan variation. En sådan här blombild ställer väldigt stora krav på både kamera, råkonverterare och färghanteringen. Jag skulle definitivt rekommendera att använda Prophoto RGB, åtminstone i början. Den enda färgrymd som kan fånga in alla (åtminstone de flesta) de färger som en digital kamera kan registrera.

Stefan

Hallå,
Nu har jag precis börjar jobba med DPP 2.0.3. Vet någon om det finns möjlighet att ändra på interfacet??. Det är ju omöjligt att få översikt över sina bilder när det inte går att få upp dom i någon sorts folder läget (som i capture one tex.)Sen undar jag om det går det att ställa in kvaliteten på preview bilderna så att det inte tar så lång tid att ladda in varje bild (tar nästan 10 sek att ladda in varje bild).
Mvh Martin!

Gadget skrev:
Ravi Nori har testat DPP...

Har tittat på denna test och vad jag aldrig förstår är varför man testar dessa program vid standardinställningarna. Varför arbetar jag med rå, jo för att jag ska kunna ta upp bilden i en konverterare och finna de inställningar som ger det bästa resultatet för denna bild. Så vad jag vill ha är ju möjligheten att ställa in konverteraren så att jag får det utseende på bilden som jag vill ha. Jag struntar högaktningsfullt i det utseende jag får med programmets grundinställningar.

Stefan

Jag förstår vad du menar, men jag antar att Ravi tycker DPP gör att han inte behöver jobba så mycket med bilderna för att få det som HAN vill ha det. Jag har lagt ner en massa tid på att testa många olika sorters bilder med olika rawkonverterare och oftast kan jag få likvärdiga resultat, beroende på hur jag hanterar programmet. Sedan är det ju viktigt hur smidigt arbetsflödet blir med bilderna och då gillar jag Bridge/Adobe Camera Raw/Photoshop.

/Benny

Ravi Nori skriver på sin hemsida:

"Update On Highlite and Shadow Recovery(10/13/05):
I played around with a lot of files comparing DPP to other converters. One thing I noticed was DPP does not recover blown out highlites in over exposed images. RSE and C1LE did an amazing job of recovering the highlites in images where I had completely blown out the highlites. So if I can get the exposure correct right out of the camera, DPP is the convertor of choice. RSE and C1LE gives me more room for error (and lets me be a bad photog).

Update(10/12/05):
Last night I tried resizing directly from DPP, I set the RAW sharpening very high at 6 and resized to web presentation size while converting. I was pretty impressed with the smooth sharpening of the resized image. For images that do not require any processing in PS, I can now sharpen and resize directly in DPP. I made a 13x19 print of the image shown in the beginning of the article. My prints have never looked better, the colors and sharpness were amazing, it is almost like I have a new camera in hand."

MartinAdolfsson skrev:
Hallå,
Nu har jag precis börjar jobba med DPP 2.0.3. Vet någon om det finns möjlighet att ändra på interfacet??. Det är ju omöjligt att få översikt över sina bilder när det inte går att få upp dom i någon sorts folder läget (som i capture one tex.)Sen undar jag om det går det att ställa in kvaliteten på preview bilderna så att det inte tar så lång tid att ladda in varje bild (tar nästan 10 sek att ladda in varje bild).
Mvh Martin!

Jag blir förvirrad...
Av två anledningar, den första är varför du saknar mappöversikten, den finns där som default i vänsterkanten. Det finns dock ett antal olika layouter att välja på. Kolla efter manualen eller experimentera.

Det andra är varför det tar 10sek att blåsa upp en bild på skärmen i full upplösning? Vad har du för dator? Är det RAW eller JPG du menar?

Om jag kikar på RAW filer och JPEGar från 5D uppfattas JPEGarna som kraftigt suddiga innnan man klickar upp dem i Preview läget.

Oavsett tar det ca 1-1,5sek att plocka fram full detaljskärpa om jag dubbelklickar för att visa bilden i 100%
(Har en P4 3.2Ghz 1Gb ram och en 200Gb Serial ATA disk)

MVH /Micke

Fil från EOS 10D

Till vänster Standard och till höger Clear

Ruskigt hög kontrast i den, men lite smårolig för enstaka bilder...

MVH /Micke

Bilagor

• crw.jpg
    crw.jpg
    37.1 KB · Visningar: 309
Kravet att installera nya dpp är att man har dpp eller någon annan canonprogramvara installerad... nu har jag inte det... hur går man tillväga ?
Kan man få en orginalskiva eller så från Canon?
Jag har ju deras kamera trots allt, men bara slarvat bort cd-skivan

Det vore väldigt schysst utav dig, om du nu har dublett eller vad du nu har
Slänger du iväg ett mail till mig så kan jag svara på det med min adress
daniel(snabela)danielpersson(punkt)se

Krångla inte till det grabbar. Se till att du har WinZip/WinRAR installerat och högerklicka sedan på Canons installationsfil och extrahera den till lämplig mapp.
Leta sedan rätt på mappen ZOOMBRSR däri och dubbelklicka på Setup.exe

Funkar utmärkt och den installerar allt som behövs och hör till.
(Detta funkar på alla Canons applikationer)

MVH /Micke

Vet någon om det finns ett annat program för att köra 5D filer i? DPP är bland dom sämsta programen jag har sett på länge. Finns det någon abode plug-in eller phase one plugin än så länge?
Mvh Martin!

MartinAdolfsson skrev:
Vet någon om det finns ett annat program för att köra 5D filer i? DPP är bland dom sämsta programen jag har sett på länge. Finns det någon abode plug-in eller phase one plugin än så länge?
Mvh Martin!

RAW Image task finns tillgängligt från högerklick i ZoomBrowser. Vet inte om stöd finnes i CS2 eller dylikt ännu.

Du kanske vill förtydliga dig lite också?
DPP är bland dom sämsta programen jag har sett på länge. sa ju inte så mycket om vad du menar är dåligt?
MVH /Micke

Förlåt, blir bara så frustrerad på det. För det första är preview möjligheterna väldigt dåliga. Det tar nästan 10 sek att ladda in en bild. Färgmässigt är det helt ok, lite för mycket skärpning för min del dock. Men framför allt är det preview mökligheterna jag retar mig på!

CS2 Camera Raw redigerar byggnader!!!

Ja, faktiskt, titta på exemplet här ska ni se.
Var är det fjärde fönstret på den gamla väggen?

CS2 Camera RAW tappar färger fatalt i vissa områden.

Den vänstra delen av bilden är från CS2 Camera RAW och den högra är från en likadan framkallning, men med DPP 2.0.3

Bilden i 100% från en EOS 5D

Bilagor

• cs2-error.jpg
    cs2-error.jpg
    22.2 KB · Visningar: 292
... och gör så att blommerna vissnar..

Nej, riktigt så fadda färger producerar den väl inte, men kolla på denna bild, tagen från samma orginal som den förra.
Det intressanta är att färgerna finns där medan man gör inställningar i Camera Raw, åtminstone medans man klickar och drar försiktigt i reglaget för mättnad. När man sedan släpper försvinner dessa rosa/röda nyanser.

Jag har aldrig gillat färgåtergivningen i Camera RAW men detta var ju unikt! ;)

Även här Camera Raw till vänster och DPP till höger

Bilagor

• cs2-error-2.jpg
    cs2-error-2.jpg
    21.9 KB · Visningar: 289
ANNONS
Götaplatsens Foto