Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon DPP ver. 2.0.3 släppt
- Trådstartare arli
- Start datum
AlfaGTV
Aktiv medlem
CS2 Camera Raw 3.2 kan köra 5D filer, ja. Skrev inte det uttryckligen, men det fungerar hjälpligt om man inte kreverar av de vedervärdiga färgtappningarna som beskrivs i tidigare poster här..MartinAdolfsson skrev:
Förlåt, blir bara så frustrerad på det. För det första är preview möjligheterna väldigt dåliga. Det tar nästan 10 sek att ladda in en bild. Färgmässigt är det helt ok, lite för mycket skärpning för min del dock. Men framför allt är det preview mökligheterna jag retar mig på!
/Micke
macrobild
Avslutat medlemskap
AlfaGTV skrev:
CS2 Camera Raw 3.2 kan köra 5D filer, ja. Skrev inte det uttryckligen, men det fungerar hjälpligt om man inte kreverar av de vedervärdiga färgtappningarna som beskrivs i tidigare poster här..
/Micke
Du bör gå igenom dina inställningar i camera raw.
Börja med och se efter vad du har valt i bildinställningar . Camera raw standardinställning?
Därefter kamerainställning, Auto. osv
De resultat du får vad det gäller färgåtergivningen vittnar mer om handhavarfel. Vad det gäller uppräkningen av fönstret? Skulle gärna se orginalbildfilen
mvh Mikael
AlfaGTV
Aktiv medlem
macrobild skrev:
...
Vad det gäller uppräkningen av fönstret? Skulle gärna se orginalbildfilen
mvh Mikael
Att det kan handla om handhavningsfel är inte alls omöjligt
I Camera Raw (3.2) har jag endast gjort följande:
1. Valt Camera Raw-standardinställningar
2. Valt Vitbalanspipett och klickat på det grå betongfundamentet vid det närmaste huset till höger (Gav 6150Kelvin och ingen tint)
3. Öppna
4. Konvertera till sRGB
5. Spara till JPEG med full kvalitet
Orginalfil tillsammans med exempel från ett antal konverterare finns på ollars.net
Dock inte detta exempel från Camera RAW
MVH /Micke
Senast ändrad:
AlfaGTV
Aktiv medlem
Intressant är att färgerna finns där innan "preview" har uppdaterats. Om man t.ex. drar upp bilden i 200% i förhandsvisningsrutan och letar rätt på fönstren eller blomlådorna så försviner de röda nyanserna där.
Ta handverktyget och dra nån av dessa detaljer utanför förhandsvisningsfönstret och tillbaka in igen. Innan du släpper muspekaren har du färgteckning i dessa detaljer.
Skumt som skymning!
MVH /Micke
Ta handverktyget och dra nån av dessa detaljer utanför förhandsvisningsfönstret och tillbaka in igen. Innan du släpper muspekaren har du färgteckning i dessa detaljer.
Skumt som skymning!
MVH /Micke
macrobild
Avslutat medlemskap
Kan du försöka maila din orginalbildfil till mig på [email protected]. Tyvärr kan ibland yahoo bråka med filer över 10mb.
Sedan tittade jag om det fanns andra rawkonverterare som stödjer 5D i dagsläget.
PhaseOne och rawshooter gör det inte.
Just nu verkar 2 =canon +camera raw göra det.Möjligen Bibble.
Vill gärna se uppräkningen eftersom jag har sett det tidigare hos en av Phil Askeys bilder från 5D
Mikael
Sedan tittade jag om det fanns andra rawkonverterare som stödjer 5D i dagsläget.
PhaseOne och rawshooter gör det inte.
Just nu verkar 2 =canon +camera raw göra det.Möjligen Bibble.
Vill gärna se uppräkningen eftersom jag har sett det tidigare hos en av Phil Askeys bilder från 5D
Mikael
AlfaGTV
Aktiv medlem
Som sagt, alla filerna finns tillgängliga nu på www.ollars.net/Images
Knock yourself out!
Kul om du har nån förklaring till de raderade fönstren i ACR!
MVH /Micke
Knock yourself out!
MVH /Micke
macrobild
Avslutat medlemskap
AlfaGTV skrev:
Som sagt, alla filerna finns tillgängliga nu på www.ollars.net/Images
Knock yourself out!
MVH /Micke
Hej
Tog ner din bild. Tog även ner Bibble. Du har glömt att att dra ner brusreduseringen= färgbrusutjämning i Photoshops Camera Raw. Nerdragen räknar Camera raw fram bilden med alla detaljer, fönster osv. USM 100.1.1 lagt senare i Photoshop på bilden.
Mikael
Bilagor
AlfaGTV
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Hej
Tog ner din bild. Tog även ner Bibble. Du har glömt att att dra ner brusreduseringen= färgbrusutjämning i Photoshops Camera Raw. Nerdragen räknar Camera raw fram bilden med alla detaljer, fönster osv. USM 100.1.1 lagt senare i Photoshop på bilden.
Mikael
Aha! Där var problemet! tackar för assistansen!
MVH /Micke
scrappy
Aktiv medlem
...också problem med ACR!
Jag har också problem med att få färgerna rätt i Adobe CAmera Raw (ACR). Har den senaste versionen och tycker ofta att färgerna inte stämmer med verkligheten. Visst, jag behöver antagligen kalibrera ACR. Tyvärr är min tid och lust för detta knapp. Jag vill att det ska bli rätt direkt, då verkar Canons DPP bättre. Kolla denna makrobild. (100% crop), vart tog det röda vägen i ACR???
Jag har också problem med att få färgerna rätt i Adobe CAmera Raw (ACR). Har den senaste versionen och tycker ofta att färgerna inte stämmer med verkligheten. Visst, jag behöver antagligen kalibrera ACR. Tyvärr är min tid och lust för detta knapp. Jag vill att det ska bli rätt direkt, då verkar Canons DPP bättre. Kolla denna makrobild. (100% crop), vart tog det röda vägen i ACR???
Bilagor
AlfaGTV
Aktiv medlem
Re: ...också problem med ACR!
Kan det inte vara färbrus reglaget även här? Den plockade ju bort rosa/röda nyanser i mina bildexempel?
För övrigt en ganska värdelös funktion om den är så grovkornig..
MVH /Micke
scrappy skrev:
...
vart tog det röda vägen i ACR???
Kan det inte vara färbrus reglaget även här? Den plockade ju bort rosa/röda nyanser i mina bildexempel?
För övrigt en ganska värdelös funktion om den är så grovkornig..
MVH /Micke
macrobild
Avslutat medlemskap
Eftersom Camera raw inte "riktigt"stödjer 5D än så bör man kanske vänta med en utvärdering.
Färgmässigt , prova med att öka färgmättnaden i Camera Raw. Du kan även göra ett antal korrigeringar av enskilda färger/nyanser.
Camera Raw ger idag mycket bra resultat på de rawfiler jag har från olika kameror.
Bruset från kameror är olika, prova även här med annan inställning.
Rent generellt kan man säga att Camera Raw fungerar mycket bra, även i jämförelse med exv PhaseOne.
Vad det gäller bilden ovan, du har bättre separation i bilden till vänster. Annan kontrastkurva.
Mikael
Färgmässigt , prova med att öka färgmättnaden i Camera Raw. Du kan även göra ett antal korrigeringar av enskilda färger/nyanser.
Camera Raw ger idag mycket bra resultat på de rawfiler jag har från olika kameror.
Bruset från kameror är olika, prova även här med annan inställning.
Rent generellt kan man säga att Camera Raw fungerar mycket bra, även i jämförelse med exv PhaseOne.
Vad det gäller bilden ovan, du har bättre separation i bilden till vänster. Annan kontrastkurva.
Mikael
Senast ändrad:
scrappy
Aktiv medlem
Re: Re: ...också problem med ACR!
Önskar det var så, men reglaget är på 0. Har testat att öka "tint" och trixa med WB men det hjälper inte. Kalibrering är det som gäller, men det är för jobbigt. MÅste då köpa ett MacBeth Color Chart, känns lite overkill bara för att få fram sina bilder med rätt färg...
AlfaGTV skrev:
Önskar det var så, men reglaget är på 0. Har testat att öka "tint" och trixa med WB men det hjälper inte. Kalibrering är det som gäller, men det är för jobbigt. MÅste då köpa ett MacBeth Color Chart, känns lite overkill bara för att få fram sina bilder med rätt färg...