Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 1.4x II extender

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fråga som säkert någon kan svara enkelt på:

Min kamera (EOS 50D) har en sensor med förstoringsgrad 1,6x. Om jag nu köper ett objektiv, t.ex. Canon 70-200mm f/2.8L USM, blir då den verkliga brännvidden vid maximal inzoomning 320mm (200x1,6)?

Om man nu monterar dit en mellanring, Canon EF 1.4x II extender, blir brännvidden motsvarande då 448mm (200x1,6x1,4)?

/David

Min kamera (EOS 50D) har en sensor med förstoringsgrad 1,6x. Om jag nu köper ett objektiv, t.ex. Canon 70-200mm f/2.8L USM, blir då den verkliga brännvidden vid maximal inzoomning 320mm (200x1,6)?

Om man nu monterar dit en mellanring, Canon EF 1.4x II extender, blir brännvidden motsvarande då 448mm (200x1,6x1,4)?

/David

Första frågan: Brännvidden ändrar ej men bilden du får motsvarar att vara taget med 320mm, som du skrivit i din andra fråga "motsvarar"

Fråga två: Ja, det motsvarar 448mm på FF.

ANNONS
Götaplatsens Foto