Annons

Canon EF 100-400/4,5-5,6 IS & Panorering

Produkter
(logga in för att koppla)

UrbanJ

Aktiv medlem
Jag är ute efter att veta hur och om man har användning av IS funtionen på stativet, tex vid panorering ? Funkar det? Finns ju både vertikal och horisentell IS på objektivet.

Så ni 105st som har ett, ge Er synpunkt.

Skriv gärna om ni saknar något, som skäredjup, skärpa, etc.

Mvh

Urban

Jag har sett i diverse forum att man inte skall använda IS när objektivet sitter på stativ, då IS-kompenseringen kan göra att det till och med blir mer oskärpa. I min kamera, EOS300D, finns det en funktion för att hålla spegeln uppe när en bild exponeras, mest för att undvika vibrationer i kamerahuset och därigenom unvika rörelseoskärpa. Denna funktion visade sig ge väsentligt skarpare bilder speciellt när man använder tele.

Helt klart så kan man med fördel använda den linsen på stativ MEd IS,en igång,, Bara man aktivt passar på så att IS,en INte är igång när allt sitter benstumt i stativet.

IS,läge nr Två ger möjlighet till att endast vertikala rörelser stabiliseras, passar alltså bra till panoreringar. Jag har dock nästan aldrig använt den funktionen eftersom bara vissa bilder faktiskt panoreras helt horisontalt, iaf i mitt fall;)

När du jobbar med linsen ofta och aktivt så kommer du snart överens med när IS ger nytta på stativ och inte,, huvudsaken är att man inte plågar/stressar IS,en!

På ett enbensstativ behöver man "som regel aldrig" slå av IS,en. På enbenare är just den linsen ett mycket bra val!!

/Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto