Annons

Canon EF 100-400mm och motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Jag har inte gjort några utförliga tester,men jag upplever att det lätt blir "flare"´på korta brännvider med mitt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM, även med motljusskydd och relativt lite motljus. Är det något man skall räkna med?

Har inte haft några problem hittills, men har bara haft objektivet ett par månader. Har du några bild exempel så man får en uppfattning av hur mkt flares det är. Flares kan oxå bli mer eller mindre framträdande beroende på hur mkt man bländar ner (har jag för mig).

Bildexempel utan några flares med 100-150mm brännvidd taget med likadant objektiv:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=277567

/PG

Enliget min mening så är det väldigt okänslig för flare, det är iaf den klart minst flarekänsliga telezoom jag har haft äran att använda.

Här är ett exempel (bilden är skit, men det är flarsen jag vill visa).

Bilagor

• img_0265-1.jpg
    img_0265-1.jpg
    43.9 KB · Visningar: 217
Har du motljusskyddet på?
(På mitt 70-200mm gör det ENORM skillnad på just flares!)

Har du nått filter på?

/Jocce

Nej, jag har inte provat utan, jag får göra det nästa gång solen tittar fram.

Oftast blir det utan flares, är det rimligt att med dessa flares, är det ett svårt motiv för en objektivet?

Jag tycker även det ser ut som du har en rejält kontrastsänkning, såsom att solen lyser på första glasytan.

Tänk på att motljusskyddet är anpassat efter 100mm brännvidd, så på en digital så kan solen träffa främsta glasytan även om den inte är med i bild. Extra jobbigt blir det ju iom att ett filter på linsen även flyttar fram första glasytan så motljusskyddet blir mindre effektivt.

ANNONS
Götaplatsens Foto