Annons

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM till 450 & kommande 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)

SLUSSBRUDEN

Aktiv medlem
Hej på er!

Nu kommer jag låta lite puckad, men det är en risk jag får ta. Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.

Jag har nu en gammal Canon EOS 450d, men planen är att köpa kommande version av 5d (Canon EOS 5d mark 111 eller Canon EOS 6d, vad den nu kan tänkas heta) när den har släppts.

Kan man vara säker på att objektivet kommer att passa den nya kameran? Även fast den inte kommit ut än?

Blir lite nojig när det handlar om så mycket pengar.
Förlåt att jag är lite kocko och tack för er hjälp!

Ja. Man ändrar inte runt i objektivfattningar hur som helt.

Canon har byggt upp sitt objektivprogram succesivt sedan 1987. De har släppt ett flertal nya objektiv det senaste åren. Att utveckla nya proffsobjektiv är inte gjort i en handvändning. Skulle de plötslig börja om på ny kula? Det är så osannolikt att man kan säga att det inte kommer att hända än på många år/decennier.

Flera andra märken har fattningar som går tillbaka till 50-60-talet...

Tack för ditt svar. Det var så mina tankar gick, men jag vill inte göra något misstag när det handlar om pengar som jag sparat ihop under väldig lång tid.

Tack igen :}

objektivet är mycket trevligt, har du sett att Rajala säljer det för 7399:- att jämföra det med listpriset 9900:-
själv köpte jag det när det kom och då var listpriset ännu högre.

Det är ett mycket bra och användbart objektiv. Enda allvarliga anmärkningen är väl kraftig vinjetering fullt öppet på ff vilket i praktiken att det är ett f/4 objketiv i mörket (ja, man kan kompensera, men i mörka miljöer så lyfter man bruset i kanterna om man kompenserar vinjeteringen och ett och halvt steg högre ekvivalent iso syns mycket tydligt). I dagsljus så går det utmärkt att kompensera vinjeteringen. Det är lite märkligt att detta objketiv är mer än halvt steg sämre än mitt sigma 70mm macro.

Men bortsätt ifrån vinjetering och tämligen slö af trots usm så är det ett väldigt bra objketiv - bra is, skarpt, vädertätat och alltid skönt med IF optik.

ANNONS
Götaplatsens Foto