Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 200/2.8 L II USM kan plötsligt inte fokusera till oändligt med AF, manuell fokus ok

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu hittade jag tråden jag nämnde ovan. Men det var ett EF600/4..
Släpringarna är definitivt läge att kolla. Men om det inte blir skarpt ens i MF så måste du ju få ordning på optiken först

Så här river man ner ett EF 200/2.8 L II USM. Undrar om det är ett snarlikt problem?
Det där är en 70-200!
 

velocio

Aktiv medlem
Jag vet att tråden är några år gammal, men jag vill återkoppla.

Kollade nyss med Canons servicecenter i Gbg. Reparera kostar antingen 4500 kr plus moms för fastprisreparation, eller "vad som helst" med icke fast pris, dvs det kan springa iväg våldsamt.

Eftersom jag köpte det för 4500 kr är det inte värt mer än max nån tusing för mig att få det fixat, så jag kommer att skruva isär det själv och se vad jag kan hitta och fixa. Om det inte löser sig är läget oförändrat, dvs ett obrukbart objektiv. Om jag fixar det har det fått livet åter, så inget att förlora! :)
 

velocio

Aktiv medlem
Och förbryllande nog fungerar den normalt nu. Igen. Mycket mystiskt.

Dock är det fortfarande nåt som är löst, för det låter lite om det när man vickar på det.
 

apersson850

Aktiv medlem
Verkar uppenbart att något är lite löst, så det fungerar ibland. Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM uppvisade för ganska många år sedan varierande fokusresultat. Ibland precis så skarpt som det ska vara, ibland bilder med något slags mystisk oskärpa.
Det visade sig vara en låsring, som skulle hålla en lins på plats, som lossnat inne i objektivet. När linsen trillade på rätt håll var den hemma, och då blev bilderna bra. Trillade linsen i den andra riktningen blev bilderna skräp.
 
ANNONS